Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Rezolutia celei de a XXIII-A Editii a zilei Intreprinzatorilor din Romania: 12 masuri pentru cresterea accesului IMM-rilor la finantare.
Accelerarea procesului de creditare a economiei reale este o conditie indispensabila pentru relansarea procesului investitional si asigurarea reintrarii economiei romanesti pe un nou ciclu de crestere, avand in vedere ca una dintre principalele dificultati ale IMM-urilor este accesul dificil la finantare:
In anul 2014, 91,52% din IMM-uri s-au autofinantat, 22,43% au obtinut credite bancare, iar 2,36% din intreprinderi au apelat la leasing;
ponderea IMM-urilor care se finanteaza prin creditele bancare a scazut de 2,27 ori (-28,62 p.p.) in 2014 (22,43%) fata de 2009 (51,05%);
ponderea IMM-urilor care se autofinanteaza a crescut de 1,42 ori (+ 27,10 p.p.) in 2014 fata de 2009 (64,42%), inregistrindu-se in 2014 un nivel maxim de 91,52%.
Cu prilejul celei de a XXIII-a editii a Zilei Intreprinzatorilor din Romania si a Forumului National al IMM-urilor, organizat de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), in data de 22 mai 2015 la Poiana Brasov, intreprinzatorii prezenti au solicitat adoptarea unui numar de 12 masuri urgente pentru cresterea accesului si diversificarea surselor de finantare, ca si conditii esentiale pentru relansarea economiei si a sectorului IMM-urilor:
1. PUNEREA IN APLICARE A LEGII NR. 62/2014 DE MODIFICARE A LEGII IMM-urilor:

SAF-T pentru Contribuabili Mici

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Alocarea unei cotei de cel putin 0,4% din PIB pentru finantarea programelor destinate IMM-urilor;
Operationalizarea fondurilor speciale pentru IMM-uri, similare cu cele din U.E:
Fonduri de seed-capital pentru sprijinirea infiintarii de noi microintreprinderi de catre tineri;
Fonduri de micro-granturi si micro-credite pentru dezvoltarea mestesugurilor si serviciilor in mediul rural;
Fonduri cu capital de risc pentru finantarea IMM-urilor/start-up-urilor inovative si a proiectelor din industriile de varf, alimentate cel putin partial din fondurile europene si cele de la bugetul statului.
Publicarea in mod centralizat si actualizare permanenta a informatiilor privind toate programele si masurile de sustinere aplicabile IMM-urilor, inclusiv cele finantate din fonduri structurale, pentru a asigura accesul facil la informatii privind continutul, conditiile, procedurile, termenele si celelalte aspecte importante privind fiecare masura in parte.
2. DIVERSIFICAREA SI AMPLIFICAREA SERVICIILOR DE GARANTARE SI CONTRAGARANTARE: recapitalizarea Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM (FNGCIMM) si a Fondului Roman de Contragarantare (FRC), diversificarea serviciilor acestora si valorificarea intr-o masura mai mare a garantiilor acordate de aceste fonduri.
3. IMBUNATATIREA POLITICILOR BANCILOR CU CAPITAL DE STAT (CEC Bank, Exim Bank) prin implementarea unor programe care sa fie prietenoase si stimulative pentru creditarea IMM-urilor.
4. CRESTEREA CREDITARII ECONOMIEI REALE SI RELATII CONSTRUCTIVE CU BANCILE
Credite mai accesibile pentru IMM-uri: cerinte echilibrate pentru garantiile personale si dobanzi suportabile.
Abordare bancara si intreprenoriala echilibrata a componentelor esentiale de natura cantitativa si calitativa, cu promovarea utilizarii ratingurilor calitative ca un instrument de completare a evaluarii cantitative standard a bonitatii IMM.
Cresterea transparentei si competitiei in sectorul bancar, prin asigurarea publicarii pe site-urile fiecarei banci a unor indicatori cheie la nivel individual, a grilelor de evaluare a cererilor de creditare si a tuturor costurilor creditarii, cu efect direct privind intensificarea concurentei, compararea ofertelor de creditare si reducerea costurilor de finantare a IMM-urilor. - Simplificarea sarcinii administrative: eliminarea obligatiilor declarative aditionale prin limitarea documentelor si informatiilor solicitate intreprinderilor de catre banca la cele esentiale, care fac nemijlocit obiectul evaluarii acordarii sau respingerii creditului.
Sprijinirea accesul la consultanta, adaptata nevoilor specifice ale IMM-urilor si dezvoltarea unor programe de "pregatire pentru investitii" pentru IMM-uri, in stransa cooperare cu organizatiile reprezentative ale acestora.
Dezvoltarea unui produs comparativ privind ofertele bancare, pentru informarea IMM-urilor.
Colaborare permanenta intre organizatiile mediului bancar si confederatiile patronale reprezentative.
Valorificarea bunelor practici existente privind solutii specifice pentru dialogul, cooperarea si schimbul de informatii dintre creditori si IMM-uri (similare cu cele din Italia si Belgia).
5. RELANSAREA PROCESULUI INVESTITIONAL, prin imbunatatirea cadrului legal privind stimularea investitiilor si schemele de ajutor de stat, cu reducerea criteriilor de acordare pentru a le face mai accesibile IMM-urilor, prin suplimentarea bugetului Programului pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului lor la finantare (START).
6. SUSTINEREA CREARII DE LOCURI DE MUNCA IN SECTORUL PRIVAT, prin facilitati fiscale si masuri de stimulare a ocuparii si de crestere a productivitatii muncii, dat fiind faptul ca Romania inregistreaza cel mai redus nivel (din 21 state analizate din UE) al ponderii salariatilor din sectorul privat in total populatie (13,76%), jumatate comparativ cu Elvetia (locul 1: 28,49%) si cu Danemarca (locul 2: 26,57%) .
7. IMBUNATATIREA ABSORBTIEI FONDURILOR STRUCTURALE prin respectarea stricta a termenelor de finantare prevazute in contracte, finantarea in intregime de la bugetul statului a cheltuielilor efectuate, care vor fi ulterior rambursate de CE, inclusiv garantarea creditelor bancare necesare cofinantarii beneficiarilor proiectelor finantate din fonduri structurale.
8. IMBUNATATIREA ACCESULUI IMM-URILOR LA FINANTARE, prin:
sustinerea infiintarii unei banci speciale dedicate IMM-urilor sau a programelor speciale de creditare a micilor intreprinzatori;
instituirea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecarui judet, dupa model francez, care sa asigure realizarea a 3 scopuri: cresterea creditarii IMM-urilor, oferirea de solutii intreprinderilor, in special sectorului IMM, pentru a obtine finantari de la banci si sesizarea Guvernului in cazul aparitiei unor probleme nerezolvate majore.
9. CRESTEREA ACCESULUI IMM-URILOR LA ACHIZITIILE PUBLICE, prin imbunatatirea legislatiei: obligativitatea impartirii obiectului achizitiei in loturi mai mici pentru a fi accesibile IMM-urilor, simplificarea birocratiei pentru IMM-uri si a procedurii acordarii de avansuri, etc.
10. OPERATIONALIZAREA EFECTIVA A LEGII NR. 72/2013 si a DIRECTIVEI 2011/7/UE cu plata valorii contractelor de achizitie publica in termen de maxim 30 de zile calendaristice de la receptie, cu sanctiuni ferme, cu eliminarea blocajului financiar generat de arierate, care afecteaza grav functionalitatea si relansarea economiei.
11. IMBUNATATIREA LEGISLATIEI PRIVIND PARTENERIATUL PUBLIC-PRIVAT, in vederea reducerii plafoanelor, pentru a le face operationale pentru intreprinzatorii din Romania, inclusiv pentru IMM-uri.
12. CRESTEREA IMPLICARII AUTORITATILOR PUBLICE CENTRALE SI LOCALE IN:
Dezvoltarea parcurilor industriale si tehnologice, incubatoarelor de afaceri, clusterelor, precum si a unei infrastructuri de afaceri adecvate, prin instrumente specifice nevoilor IMM-urilor, cu surse de finantare adecvate si garantii asociate, cu avantajele tehnice ale serviciilor societatii informationale si cu cooperarea activa cu mediul universitar si de cercetare, pentru exploatarea cunostintelor stiintifice si valorificarea potentialului creativ;
Dezvoltarea retelelor si centrelor de consultanta si informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin in afaceri, a portalurilor de solutii pentru IMM, sustinerea retelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare si universitati, organizatii de formare profesionala si formare profesionala continua, institutii financiare si consultanti;
Sustinerea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor sociale.
PARTICIPANTII LA CEA DE-A XXIII-A EDITIE A ZILEI INTREPRINZATORILOR DIN ROMANIA SOLICITA VALORIFICAREA SI PUNEREA IN APLICARE A MASURILOR NECESARE REALIZARII CELOR 12 MASURI.
PREZENTA REZOLUTIE VA FI INAINTATA: PRESEDINTIEI, PARLAMENTULUI, GUVERNULUI, TUTUROR PARTIDELOR POLITICE DIN ROMANIA, CES, ASOCIATIEI ROMANE A BANCILOR si REPREZENTANTILOR MASS-MEDIA.
Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorMinisterul Economiei a emis un comunicat privind impozitarea IMMDin 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in RomaniaGhid pre-inregistrare pentru aplicanti in vederea deschiderii celor 3 masuri de sprijin instituite prin OUG nr. 130/2020OUG 220/2020 care prevede aplicarea masurilor de protectie sociala pentru angajati si angajatori dupa 1 ianuarie 2021 a fost publicata in MonitorUltimele articole
Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Guvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileDecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVACombaterea contrabandei si fraudei la granita continua. Doua noi scanere au fost puse in functiune la AlbitaArticole similare
Documentar fiscal: Evidenta operatiunilor cu TVASume uriase de recuperat | Ce planuri are Comisia EuropeanaOUG nr. 41/2015: modificarea si completarea unor acte normative, precum si reglementarea unor MASURI bugetareServicii achizitionate in anii 2007 si 2010. Regim TVA. Obligatii declarativeRaport asupra platii taxelor de catre contribuabili. Care e locul Romaniei?Ultimele articole
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Legi contabilitate. Principalele modificari aduse Legii contabilitatii 82/1991 prin OUG 138/2024Articole similare
Ce spune FMI despre reducerea TVA si la alte produseContribuabilii sistemelor de asigurari socialeSe amana plata TVA la importuriAm iesit de recesiune. Ce se intampla cu nivelul de trai?Presedintele Consiliului Fiscal: Estimarea privind incasarile din TVA, prea optimistaUltimele articole
Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Salariu minim brut de la 1 ianuarie 2025. Va fi diferentiat pentru angajatii din agricultura si industria alimentara?Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Din 2025 este ELIMINATA o facilitate fiscala importanta. Care sunt domeniile vizateArticole similare
Strategia Nationala pentru Competitivitate 2015-2020, adoptata de GuvernNoutati Legislatie Fiscala 06 - 10 iulie 2009 Monitorul OficialBanca Mondiala a aprobat un nou parteneriat de tara cu RomaniaNoutati legislatie fiscala 19 - 23 octombrie 2009 - Monitorul OficialRiscam un derapaj economic majorUltimele articole
Schema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Declaratia 100 in 2025: pentru ce se depune, termene, mod de completareSAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Acord de FINANTARE pentru managementul dezastrelor naturale, semnat intre Finante si Banca MondialaArticole similare
Ordin privind aplicarea OG nr. 25 din 2010 pentru schema de ajutor in cadrul finantarii in agriculturaProgramul „IMM Leasing de echipamente si utilaje†a fost publicat in Monitorul Oficial (OUG 118/2020)Guvernul sprijina mediul de afaceri romanesc. Finantarea IMM Invest Plus va putea fi accesata pana la 31 decembrie 2022I-au gasit punctul slab. Electorata nu va avea efectul scontatEvidentierea datoriilor in situatiile financiare. Societatea trebuie sa stabileasca 5 aspecteUltimele articole
Finantele propun 4 noi programe de finantare pentru mediul de afaceriIn primele 7 luni, insolventele firmelor si PFA-urilor au urcat cu 6%
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"