Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Rezolutia celei de a XXIII-A Editii a zilei Intreprinzatorilor din Romania: 12 masuri pentru cresterea accesului IMM-rilor la finantare.
Accelerarea procesului de creditare a economiei reale este o conditie indispensabila pentru relansarea procesului investitional si asigurarea reintrarii economiei romanesti pe un nou ciclu de crestere, avand in vedere ca una dintre principalele dificultati ale IMM-urilor este accesul dificil la finantare:
In anul 2014, 91,52% din IMM-uri s-au autofinantat, 22,43% au obtinut credite bancare, iar 2,36% din intreprinderi au apelat la leasing;
ponderea IMM-urilor care se finanteaza prin creditele bancare a scazut de 2,27 ori (-28,62 p.p.) in 2014 (22,43%) fata de 2009 (51,05%);
ponderea IMM-urilor care se autofinanteaza a crescut de 1,42 ori (+ 27,10 p.p.) in 2014 fata de 2009 (64,42%), inregistrindu-se in 2014 un nivel maxim de 91,52%.
Cu prilejul celei de a XXIII-a editii a Zilei Intreprinzatorilor din Romania si a Forumului National al IMM-urilor, organizat de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), in data de 22 mai 2015 la Poiana Brasov, intreprinzatorii prezenti au solicitat adoptarea unui numar de 12 masuri urgente pentru cresterea accesului si diversificarea surselor de finantare, ca si conditii esentiale pentru relansarea economiei si a sectorului IMM-urilor:
1. PUNEREA IN APLICARE A LEGII NR. 62/2014 DE MODIFICARE A LEGII IMM-urilor:
Cartea Verde a Contabilitatii
SAF-T Ghid de raportare corecta
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Alocarea unei cotei de cel putin 0,4% din PIB pentru finantarea programelor destinate IMM-urilor;
Operationalizarea fondurilor speciale pentru IMM-uri, similare cu cele din U.E:
Fonduri de seed-capital pentru sprijinirea infiintarii de noi microintreprinderi de catre tineri;
Fonduri de micro-granturi si micro-credite pentru dezvoltarea mestesugurilor si serviciilor in mediul rural;
Fonduri cu capital de risc pentru finantarea IMM-urilor/start-up-urilor inovative si a proiectelor din industriile de varf, alimentate cel putin partial din fondurile europene si cele de la bugetul statului.
Publicarea in mod centralizat si actualizare permanenta a informatiilor privind toate programele si masurile de sustinere aplicabile IMM-urilor, inclusiv cele finantate din fonduri structurale, pentru a asigura accesul facil la informatii privind continutul, conditiile, procedurile, termenele si celelalte aspecte importante privind fiecare masura in parte.
2. DIVERSIFICAREA SI AMPLIFICAREA SERVICIILOR DE GARANTARE SI CONTRAGARANTARE: recapitalizarea Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM (FNGCIMM) si a Fondului Roman de Contragarantare (FRC), diversificarea serviciilor acestora si valorificarea intr-o masura mai mare a garantiilor acordate de aceste fonduri.
3. IMBUNATATIREA POLITICILOR BANCILOR CU CAPITAL DE STAT (CEC Bank, Exim Bank) prin implementarea unor programe care sa fie prietenoase si stimulative pentru creditarea IMM-urilor.
4. CRESTEREA CREDITARII ECONOMIEI REALE SI RELATII CONSTRUCTIVE CU BANCILE
Credite mai accesibile pentru IMM-uri: cerinte echilibrate pentru garantiile personale si dobanzi suportabile.
Abordare bancara si intreprenoriala echilibrata a componentelor esentiale de natura cantitativa si calitativa, cu promovarea utilizarii ratingurilor calitative ca un instrument de completare a evaluarii cantitative standard a bonitatii IMM.
Cresterea transparentei si competitiei in sectorul bancar, prin asigurarea publicarii pe site-urile fiecarei banci a unor indicatori cheie la nivel individual, a grilelor de evaluare a cererilor de creditare si a tuturor costurilor creditarii, cu efect direct privind intensificarea concurentei, compararea ofertelor de creditare si reducerea costurilor de finantare a IMM-urilor. - Simplificarea sarcinii administrative: eliminarea obligatiilor declarative aditionale prin limitarea documentelor si informatiilor solicitate intreprinderilor de catre banca la cele esentiale, care fac nemijlocit obiectul evaluarii acordarii sau respingerii creditului.
Sprijinirea accesul la consultanta, adaptata nevoilor specifice ale IMM-urilor si dezvoltarea unor programe de "pregatire pentru investitii" pentru IMM-uri, in stransa cooperare cu organizatiile reprezentative ale acestora.
Dezvoltarea unui produs comparativ privind ofertele bancare, pentru informarea IMM-urilor.
Colaborare permanenta intre organizatiile mediului bancar si confederatiile patronale reprezentative.
Valorificarea bunelor practici existente privind solutii specifice pentru dialogul, cooperarea si schimbul de informatii dintre creditori si IMM-uri (similare cu cele din Italia si Belgia).
5. RELANSAREA PROCESULUI INVESTITIONAL, prin imbunatatirea cadrului legal privind stimularea investitiilor si schemele de ajutor de stat, cu reducerea criteriilor de acordare pentru a le face mai accesibile IMM-urilor, prin suplimentarea bugetului Programului pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului lor la finantare (START).
6. SUSTINEREA CREARII DE LOCURI DE MUNCA IN SECTORUL PRIVAT, prin facilitati fiscale si masuri de stimulare a ocuparii si de crestere a productivitatii muncii, dat fiind faptul ca Romania inregistreaza cel mai redus nivel (din 21 state analizate din UE) al ponderii salariatilor din sectorul privat in total populatie (13,76%), jumatate comparativ cu Elvetia (locul 1: 28,49%) si cu Danemarca (locul 2: 26,57%) .
7. IMBUNATATIREA ABSORBTIEI FONDURILOR STRUCTURALE prin respectarea stricta a termenelor de finantare prevazute in contracte, finantarea in intregime de la bugetul statului a cheltuielilor efectuate, care vor fi ulterior rambursate de CE, inclusiv garantarea creditelor bancare necesare cofinantarii beneficiarilor proiectelor finantate din fonduri structurale.
8. IMBUNATATIREA ACCESULUI IMM-URILOR LA FINANTARE, prin:
sustinerea infiintarii unei banci speciale dedicate IMM-urilor sau a programelor speciale de creditare a micilor intreprinzatori;
instituirea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecarui judet, dupa model francez, care sa asigure realizarea a 3 scopuri: cresterea creditarii IMM-urilor, oferirea de solutii intreprinderilor, in special sectorului IMM, pentru a obtine finantari de la banci si sesizarea Guvernului in cazul aparitiei unor probleme nerezolvate majore.
9. CRESTEREA ACCESULUI IMM-URILOR LA ACHIZITIILE PUBLICE, prin imbunatatirea legislatiei: obligativitatea impartirii obiectului achizitiei in loturi mai mici pentru a fi accesibile IMM-urilor, simplificarea birocratiei pentru IMM-uri si a procedurii acordarii de avansuri, etc.
10. OPERATIONALIZAREA EFECTIVA A LEGII NR. 72/2013 si a DIRECTIVEI 2011/7/UE cu plata valorii contractelor de achizitie publica in termen de maxim 30 de zile calendaristice de la receptie, cu sanctiuni ferme, cu eliminarea blocajului financiar generat de arierate, care afecteaza grav functionalitatea si relansarea economiei.
11. IMBUNATATIREA LEGISLATIEI PRIVIND PARTENERIATUL PUBLIC-PRIVAT, in vederea reducerii plafoanelor, pentru a le face operationale pentru intreprinzatorii din Romania, inclusiv pentru IMM-uri.
12. CRESTEREA IMPLICARII AUTORITATILOR PUBLICE CENTRALE SI LOCALE IN:
Dezvoltarea parcurilor industriale si tehnologice, incubatoarelor de afaceri, clusterelor, precum si a unei infrastructuri de afaceri adecvate, prin instrumente specifice nevoilor IMM-urilor, cu surse de finantare adecvate si garantii asociate, cu avantajele tehnice ale serviciilor societatii informationale si cu cooperarea activa cu mediul universitar si de cercetare, pentru exploatarea cunostintelor stiintifice si valorificarea potentialului creativ;
Dezvoltarea retelelor si centrelor de consultanta si informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin in afaceri, a portalurilor de solutii pentru IMM, sustinerea retelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare si universitati, organizatii de formare profesionala si formare profesionala continua, institutii financiare si consultanti;
Sustinerea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor sociale.
PARTICIPANTII LA CEA DE-A XXIII-A EDITIE A ZILEI INTREPRINZATORILOR DIN ROMANIA SOLICITA VALORIFICAREA SI PUNEREA IN APLICARE A MASURILOR NECESARE REALIZARII CELOR 12 MASURI.
PREZENTA REZOLUTIE VA FI INAINTATA: PRESEDINTIEI, PARLAMENTULUI, GUVERNULUI, TUTUROR PARTIDELOR POLITICE DIN ROMANIA, CES, ASOCIATIEI ROMANE A BANCILOR si REPREZENTANTILOR MASS-MEDIA.
Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ordinul 218/2021 modifica valabilitatea Masurii privind granturile pentru capital de lucru. Platile vor fi efectuate pana la 31 decembrie 2023Prioritatile IMM-urilor pentru noul Guvern in 2016Avem Lege europeana pentru IMM-urile din RomaniaDividendele vor fi scutite de impozit. Noi facilitati fiscale pentru persoanele fiziceIMM Leasing de echipamente si utilaje. TOT ce trebuie sa stii despre acest programUltimele articole
Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorGuvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileDecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVAArticole similare
Livrari de servicii taxabile si livrari cu taxare inversa. Cum corelam D300 cu D394?Persoana neinregistrata in scopuri de TVA. Cum procedam la achizitia intracomunitara de bunuri?E-Factura: Este obligatorie facturarea in sistem catre persoane fizice neinregistrate in scopuri de TVA?Regim TVA aplicat serviciilor de procesareDefinitia beneficiarului efectivUltimele articole
Repartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?E-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Situatii financiare anuale. De cand exista obligatia de a fi depuse EXCLUSIV electronicNOUTATE! Balanta de verificare trebuie intocmita lunar, conform OUG 138/2024Articole similare
Amortizarea rezervelor din reevaluarea mijloacelor fixe – Cheltuieli deductibile si Venituri impozabile la calculul profitului impozabilEfectul controalelor Antifrauda: Numarul caselor de marcat fiscalizate a crescut cu 24% in primul trimestruPresedintele CNIPMMR: Scaderea TVA-ului la 5% pentru anumite servicii ar putea afecta antreprenoriiStrategia Nationala pentru Competitivitate 2015-2020, adoptata de GuvernPFA cu venituri din agricultura. Impozit pe venitUltimele articole
Schema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiControale ITM la transportatori in luna noiembrie 2024. Ce sanctiuni au fost aplicateSalariu minim brut pe tara, MAJORAT din ianuarie 2025. La ce suma va ajungeANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Pensiile romanilor se majoreaza din 2025! Cu cat va creste Valoarea Punctului de ReferintaArticole similare
Programul IMM Invest va fi prelungit pana pe 30 iunie 2022 (Proiect)REMINDER (APIA): Cererile Unice de Plata in cadrul Campaniei 2019 mai pot fi depuse doar pana la data de 15 mai!Noutati Legislatie Fiscala 20-24 aprilie 2009 - Monitorul OficialDin 13 martie, Finantele lanseaza a patra editie TEZAUR. Titlurile au dobanzi neimpozabile de pana la 6,85% pe an Finantele modifica, din nou, Normele metodologice de aplicare a programului IMM Invest RomaniaUltimele articole
Schema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareSAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Acord de FINANTARE pentru managementul dezastrelor naturale, semnat intre Finante si Banca MondialaArticole similare
Guvernul sprijina mediul de afaceri romanesc. Finantarea IMM Invest Plus va putea fi accesata pana la 31 decembrie 2022In primele 7 luni, insolventele firmelor si PFA-urilor au urcat cu 6%Finantele propun 4 noi programe de finantare pentru mediul de afaceriEvidentierea datoriilor in situatiile financiare. Societatea trebuie sa stabileasca 5 aspecteProgramul „IMM Leasing de echipamente si utilaje†a fost publicat in Monitorul Oficial (OUG 118/2020)Ultimele articole
I-au gasit punctul slab. Electorata nu va avea efectul scontatOrdin privind aplicarea OG nr. 25 din 2010 pentru schema de ajutor in cadrul finantarii in agriculturaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"