Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Rezolutia celei de a XXIII-A Editii a zilei Intreprinzatorilor din Romania: 12 masuri pentru cresterea accesului IMM-rilor la finantare.
Accelerarea procesului de creditare a economiei reale este o conditie indispensabila pentru relansarea procesului investitional si asigurarea reintrarii economiei romanesti pe un nou ciclu de crestere, avand in vedere ca una dintre principalele dificultati ale IMM-urilor este accesul dificil la finantare:
In anul 2014, 91,52% din IMM-uri s-au autofinantat, 22,43% au obtinut credite bancare, iar 2,36% din intreprinderi au apelat la leasing;
ponderea IMM-urilor care se finanteaza prin creditele bancare a scazut de 2,27 ori (-28,62 p.p.) in 2014 (22,43%) fata de 2009 (51,05%);
ponderea IMM-urilor care se autofinanteaza a crescut de 1,42 ori (+ 27,10 p.p.) in 2014 fata de 2009 (64,42%), inregistrindu-se in 2014 un nivel maxim de 91,52%.
Cu prilejul celei de a XXIII-a editii a Zilei Intreprinzatorilor din Romania si a Forumului National al IMM-urilor, organizat de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), in data de 22 mai 2015 la Poiana Brasov, intreprinzatorii prezenti au solicitat adoptarea unui numar de 12 masuri urgente pentru cresterea accesului si diversificarea surselor de finantare, ca si conditii esentiale pentru relansarea economiei si a sectorului IMM-urilor:
1. PUNEREA IN APLICARE A LEGII NR. 62/2014 DE MODIFICARE A LEGII IMM-urilor:
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Alocarea unei cotei de cel putin 0,4% din PIB pentru finantarea programelor destinate IMM-urilor;
Operationalizarea fondurilor speciale pentru IMM-uri, similare cu cele din U.E:
Fonduri de seed-capital pentru sprijinirea infiintarii de noi microintreprinderi de catre tineri;
Fonduri de micro-granturi si micro-credite pentru dezvoltarea mestesugurilor si serviciilor in mediul rural;
Fonduri cu capital de risc pentru finantarea IMM-urilor/start-up-urilor inovative si a proiectelor din industriile de varf, alimentate cel putin partial din fondurile europene si cele de la bugetul statului.
Publicarea in mod centralizat si actualizare permanenta a informatiilor privind toate programele si masurile de sustinere aplicabile IMM-urilor, inclusiv cele finantate din fonduri structurale, pentru a asigura accesul facil la informatii privind continutul, conditiile, procedurile, termenele si celelalte aspecte importante privind fiecare masura in parte.
2. DIVERSIFICAREA SI AMPLIFICAREA SERVICIILOR DE GARANTARE SI CONTRAGARANTARE: recapitalizarea Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM (FNGCIMM) si a Fondului Roman de Contragarantare (FRC), diversificarea serviciilor acestora si valorificarea intr-o masura mai mare a garantiilor acordate de aceste fonduri.
3. IMBUNATATIREA POLITICILOR BANCILOR CU CAPITAL DE STAT (CEC Bank, Exim Bank) prin implementarea unor programe care sa fie prietenoase si stimulative pentru creditarea IMM-urilor.
4. CRESTEREA CREDITARII ECONOMIEI REALE SI RELATII CONSTRUCTIVE CU BANCILE
Credite mai accesibile pentru IMM-uri: cerinte echilibrate pentru garantiile personale si dobanzi suportabile.
Abordare bancara si intreprenoriala echilibrata a componentelor esentiale de natura cantitativa si calitativa, cu promovarea utilizarii ratingurilor calitative ca un instrument de completare a evaluarii cantitative standard a bonitatii IMM.
Cresterea transparentei si competitiei in sectorul bancar, prin asigurarea publicarii pe site-urile fiecarei banci a unor indicatori cheie la nivel individual, a grilelor de evaluare a cererilor de creditare si a tuturor costurilor creditarii, cu efect direct privind intensificarea concurentei, compararea ofertelor de creditare si reducerea costurilor de finantare a IMM-urilor. - Simplificarea sarcinii administrative: eliminarea obligatiilor declarative aditionale prin limitarea documentelor si informatiilor solicitate intreprinderilor de catre banca la cele esentiale, care fac nemijlocit obiectul evaluarii acordarii sau respingerii creditului.
Sprijinirea accesul la consultanta, adaptata nevoilor specifice ale IMM-urilor si dezvoltarea unor programe de "pregatire pentru investitii" pentru IMM-uri, in stransa cooperare cu organizatiile reprezentative ale acestora.
Dezvoltarea unui produs comparativ privind ofertele bancare, pentru informarea IMM-urilor.
Colaborare permanenta intre organizatiile mediului bancar si confederatiile patronale reprezentative.
Valorificarea bunelor practici existente privind solutii specifice pentru dialogul, cooperarea si schimbul de informatii dintre creditori si IMM-uri (similare cu cele din Italia si Belgia).
5. RELANSAREA PROCESULUI INVESTITIONAL, prin imbunatatirea cadrului legal privind stimularea investitiilor si schemele de ajutor de stat, cu reducerea criteriilor de acordare pentru a le face mai accesibile IMM-urilor, prin suplimentarea bugetului Programului pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului lor la finantare (START).
6. SUSTINEREA CREARII DE LOCURI DE MUNCA IN SECTORUL PRIVAT, prin facilitati fiscale si masuri de stimulare a ocuparii si de crestere a productivitatii muncii, dat fiind faptul ca Romania inregistreaza cel mai redus nivel (din 21 state analizate din UE) al ponderii salariatilor din sectorul privat in total populatie (13,76%), jumatate comparativ cu Elvetia (locul 1: 28,49%) si cu Danemarca (locul 2: 26,57%) .
7. IMBUNATATIREA ABSORBTIEI FONDURILOR STRUCTURALE prin respectarea stricta a termenelor de finantare prevazute in contracte, finantarea in intregime de la bugetul statului a cheltuielilor efectuate, care vor fi ulterior rambursate de CE, inclusiv garantarea creditelor bancare necesare cofinantarii beneficiarilor proiectelor finantate din fonduri structurale.
8. IMBUNATATIREA ACCESULUI IMM-URILOR LA FINANTARE, prin:
sustinerea infiintarii unei banci speciale dedicate IMM-urilor sau a programelor speciale de creditare a micilor intreprinzatori;
instituirea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecarui judet, dupa model francez, care sa asigure realizarea a 3 scopuri: cresterea creditarii IMM-urilor, oferirea de solutii intreprinderilor, in special sectorului IMM, pentru a obtine finantari de la banci si sesizarea Guvernului in cazul aparitiei unor probleme nerezolvate majore.
9. CRESTEREA ACCESULUI IMM-URILOR LA ACHIZITIILE PUBLICE, prin imbunatatirea legislatiei: obligativitatea impartirii obiectului achizitiei in loturi mai mici pentru a fi accesibile IMM-urilor, simplificarea birocratiei pentru IMM-uri si a procedurii acordarii de avansuri, etc.
10. OPERATIONALIZAREA EFECTIVA A LEGII NR. 72/2013 si a DIRECTIVEI 2011/7/UE cu plata valorii contractelor de achizitie publica in termen de maxim 30 de zile calendaristice de la receptie, cu sanctiuni ferme, cu eliminarea blocajului financiar generat de arierate, care afecteaza grav functionalitatea si relansarea economiei.
11. IMBUNATATIREA LEGISLATIEI PRIVIND PARTENERIATUL PUBLIC-PRIVAT, in vederea reducerii plafoanelor, pentru a le face operationale pentru intreprinzatorii din Romania, inclusiv pentru IMM-uri.
12. CRESTEREA IMPLICARII AUTORITATILOR PUBLICE CENTRALE SI LOCALE IN:
Dezvoltarea parcurilor industriale si tehnologice, incubatoarelor de afaceri, clusterelor, precum si a unei infrastructuri de afaceri adecvate, prin instrumente specifice nevoilor IMM-urilor, cu surse de finantare adecvate si garantii asociate, cu avantajele tehnice ale serviciilor societatii informationale si cu cooperarea activa cu mediul universitar si de cercetare, pentru exploatarea cunostintelor stiintifice si valorificarea potentialului creativ;
Dezvoltarea retelelor si centrelor de consultanta si informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin in afaceri, a portalurilor de solutii pentru IMM, sustinerea retelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare si universitati, organizatii de formare profesionala si formare profesionala continua, institutii financiare si consultanti;
Sustinerea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor sociale.
PARTICIPANTII LA CEA DE-A XXIII-A EDITIE A ZILEI INTREPRINZATORILOR DIN ROMANIA SOLICITA VALORIFICAREA SI PUNEREA IN APLICARE A MASURILOR NECESARE REALIZARII CELOR 12 MASURI.
PREZENTA REZOLUTIE VA FI INAINTATA: PRESEDINTIEI, PARLAMENTULUI, GUVERNULUI, TUTUROR PARTIDELOR POLITICE DIN ROMANIA, CES, ASOCIATIEI ROMANE A BANCILOR si REPREZENTANTILOR MASS-MEDIA.
Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
OUG 138/2020. Noi modificari privind Programul IMM LEASING de ECHIPAMENTE si UTILAJE. Accesul la finantare va fi mai flexibilJianu anunta contabilitate simplificata pentru circa 600.000 de operatori economiciCum puteti recupera creantele de la partenerii rau-platnici?Programul IMM Invest va fi prelungit pana pe 30 iunie 2022 (Proiect)Mai multe intreprinderi. Numarul afacerilor noi e in crestereUltimele articole
Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorGuvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileDecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVAArticole similare
CE: Raportul anual privind alinierea la normele UE. Cum se prezinta Romania?MASURI importante propuse de CNIPMMR pentru imbunatatirea proiectelor Codului fiscal si Codului de procedura fiscalaGranturi pentru capital de lucru. Mai poate fi obtinuta finantarea daca nu este mentinut numarul de salariati?MASURIle de simplificare la TVA . Ce operatiuni au tratament special?Cota TVA de 5% pentru carti. Ce implicatii fiscale apar la achizitie?Ultimele articole
Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiDin 1 ianuarie 2025 impozitul pe dividende creste de la 8% la 10%Microintreprindere in 2025. Noutati introduse prin OUG 156/2024Care este salariul minim in agricultura si un model de calcul salariu de la 1 ianuarie 2025Ministrul Finantelor: ‘’Voi face tot posibilul ca in 2025 cota de TVA sa NU creasca’’Articole similare
MFP a publicat un nou proiect privind garantarea creditelor pentru IMM-uriSoldul creditelor si depozitele bancare, in CRESTERE, in luna maiMFP propune peste 20 de noi dispozitii pentru a modifica schema de ajutor de stat pentru dezvoltarea REGIONALAComisioane zero pentru firmele care platesc cu cardul de firmaMasuri din partea UE pentru 5,3 milioane de someri tineriUltimele articole
Salariu minim brut de la 1 ianuarie 2025. Va fi diferentiat pentru angajatii din agricultura si industria alimentara?Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Din 2025 este ELIMINATA o facilitate fiscala importanta. Care sunt domeniile vizateSchema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiControale ITM la transportatori in luna noiembrie 2024. Ce sanctiuni au fost aplicateArticole similare
Noutati legislatie Fiscala 05-09 ianuarie 2009 - Monitorul OficialMFP: Nou proiect a schemei de ajutor privind asigurarea dezvoltarii economice durabileNou: modificari ale cotelor defalcate din impozitul pe venitEditorial: Romania din raportul oficial si lumea vazuta prin fereastraNoutati Legislatie Fiscala 2-5 mai 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
Schema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareSAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Acord de FINANTARE pentru managementul dezastrelor naturale, semnat intre Finante si Banca MondialaArticole similare
Programul „IMM Leasing de echipamente si utilaje†a fost publicat in Monitorul Oficial (OUG 118/2020)I-au gasit punctul slab. Electorata nu va avea efectul scontatFinantele propun 4 noi programe de finantare pentru mediul de afaceriGuvernul sprijina mediul de afaceri romanesc. Finantarea IMM Invest Plus va putea fi accesata pana la 31 decembrie 2022Ordin privind aplicarea OG nr. 25 din 2010 pentru schema de ajutor in cadrul finantarii in agriculturaUltimele articole
Evidentierea datoriilor in situatiile financiare. Societatea trebuie sa stabileasca 5 aspecteIn primele 7 luni, insolventele firmelor si PFA-urilor au urcat cu 6%Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"