Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Informam contribuabilii care au de incasat sume autorizate la plata aferente cererilor de rambursare depuse de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene in baza unor contracte de finantare notificarea ca, in Monitorul Oficial nr. 583/13.09.2013, a fost publicat Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1.520/2013 prin care a fost aprobata Procedura de aplicare a prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, pe care o prezentam in documentarul de mai jos.
Actul normativ mentionat mai sus reglementeaza:
- stabilirea atributiilor fiecarei autoritati competente implicate in acordarea inlesnirilor la plata;
- informatiile pe care contribuabilul le va inscrie in cerere, precum si documentele care trebuie sa insoteasca cererea;
- modelul certificatului de atestare fiscala care va fi eliberat contribuabililor care solicita inlesnirile la plata, precum si procedura de eliberare a acestuia;
- modul de obtinere a atestatului de la autoritatile de management prin care acestea confirma sumele certe, lichide si exigibile pe care le datoreaza contribuabilului, in scopul solicitarii, de catre acesta, a inlesnirilor;
- procedura prin care sumele amanate la plata se achita din sumele platite de autoritatile de management;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
- procedura de constatare a suspendarii executarii silite a obligatiilor fiscale ale contribuabililor care depun la autoritatile de management o cerere de rambursare;
- colaborarea dintre organele fiscale si autoritatile de management in interesul acordarii facilitatilor prevazute de art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013.
Obiectul inlesnirilor la plata
Potrivit prevederilor actului normativ mentionat contribuabilii care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile de management si/sau organismele intermediare pot beneficia de inlesniri la plata a obligatiilor fiscale principale si accesorii administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau alte sume datorate bugetului general consolidat si transmise spre recuperare acestei autoritati. Organul fiscal competent poate acorda urmatoarele inlesniri la plata:
a. amanarea la plata a obligatiilor fiscale principale, precum si a obligatiilor fiscale accesorii in situatia in care contribuabilii au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene in baza contractelor de finantare incheiate cu acestea;
b. anularea obligatiilor fiscale accesorii, in situatia in care contribuabilul a renuntat la dreptul de a percepe ori de a incasa dobanzi, penalitati sau accesorii de orice natura aferente creantelor de incasat de la autoritatile competente, iar amanarea la plata a fost finalizata;
c. scutirea la plata a obligatiilor fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale scadente pentru perioada cuprinsa intre data la care trebuia efectuata plata de catre autoritatea competenta potrivit termenelor stabilite in contractul de finantare ca urmare a unei cereri de rambursare si data efectuarii platii, in cazul contribuabililor care au incasat dupa termenul contractual sume aferente cererilor de rambursare autorizate la plata inainte de data de 3 iunie 2013, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- obligatiile fiscale principale care au generat dobanzi, penalitati de intarziere sau accesorii de orice natura sunt validate de catre autoritatea competenta;
- dobanzile, penalitatile de intarziere sau accesoriile de orice natura sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii;
- contribuabilii au renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati sau accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza;
d. amanarea la plata, in vederea scutirii, a obligatiilor fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale scadente dupa data depunerii cererii de rambursare la autoritatea competenta, in cazul contribuabililor care au de incasat sume ca urmare a unei cereri de rambursare cu termenul de plata depasit, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- obligatiile fiscale principale care au generat dobanzi, penalitati de intarziere sau accesorii de orice natura sunt stinse la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
- dobanzile, penalitatile de intarziere sau accesoriile de orice natura sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii;
- contribuabilii au renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati sau accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza.
Amanarea la plata se acorda in limita sumei de incasat de la autoritatile competente si in ordinea vechimii obligatiilor fiscale.
Beneficiari
Contribuabilii care pot beneficia de aceste inlesniri la plata sunt:
- beneficiari ai finantarii nerambursabile, pentru obligatiile datorate de acestia;
- partenerii beneficiarilor finantarilor nerambursabile potrivit acordului de parteneriat, anexa la contractul de finantare, pentru obligatiile datorate de acestia.
Amanarea la plata nu se acorda:
- contribuabililor pentru care s-a deschis procedura insolventei;
- contribuabililor pentru care a inceput executarea silita de catre un alt creditor prin poprirea sumelor de incasat de la autoritatile competente;
- contribuabililor care au in derulare o esalonare la plata in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarilor la plata, aprobata prin Legea nr. 15/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Procedura de solicitare a inlesnirilor la plata
inlesnirile la plata se solicita de catre contribuabilii care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile competente in baza unei cereri care se depune la registratura organului fiscal competent sau se transmit prin posta cu scrisoare recomandata, cu confirmare de primire. in cazul depunerii cererii prin imputernicit, aceasta va fi insotita de dovada imputernicirii/reprezentarii.
Competenta de acordare a inlesnirilor revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului.
Cererea cuprinde urmatoarele elemente:
a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele si prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului, daca este cazul, domiciliul fiscal/sediul social/domiciliul, codul de identificare fiscala, numarul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum si numele, prenumele si calitatea celor care reprezinta contribuabilul in relatiile cu tertii, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare inregistrate fiscal, potrivit legii;
b) tipul inlesnirii la plata solicitat;
c) suma totala pentru care se solicita inlesnirea la plata, defalcata pe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat si, in cadrul acestora, pe obligatii fiscale principale si accesorii. in cazul contribuabililor care au infiintate sedii secundare inregistrate fiscal, potrivit legii, impozitul pe venitul din salarii se mentioneaza separat pentru contribuabil si separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare;
d) data si semnatura contribuabilului/ reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/imputernicitului, precum si stampila, daca este cazul.
Important! Contribuabilii pot depune una sau mai multe cereri de amanare la plata, ori de cate ori este cazul, in limita sumei de incasat de la autoritatile competente.
Odata cu depunerea cererii de acordare a amanarii la plata contribuabilul depune, in original, si atestatul eliberat de autoritatea de management prin care sunt certificate sumele certe, lichide si exigibile pe care le are de incasat de la autoritatea competenta. Atestatul este valabil 20 de zile de la data emiterii si trebuie sa fie in termenul de valabilitate la data depunerii cererii de acordare a amanarii la plata.
Dupa primirea cererii, organul fiscal competent elibereaza, din oficiu, certificatul de atestare fiscala, pe care il comunica contribuabilului. Eliberarea certificatului de atestare fiscala in scopul acordarii amanarii la plata nu este supusa taxei extrajudiciare de timbru si cuprinde obligatiile fiscale exigibile existente in sold la data eliberarii acestuia.
Efectele amanarii la plata a obligatiilor fiscale principale
Pe perioada amanarii la plata, pentru obligatiile fiscale principale amanate la plata contribuabilii nu datoreaza dobanzi, penalitati sau accesorii de orice natura, daca au renuntat la perceperea sau incasarea de dobanzi, penalitati sau accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza.
in situatia in care contribuabilii nu au renuntat la perceperea sau incasarea de dobanzi, penalitati sau accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza, acestia datoreaza dobanzi, penalitati de intarziere sau accesorii, pentru obligatiile fiscale principale amanate la plata, potrivit legii.
Daca, anterior finalizarii amanarii la plata, autoritatile competente in gestionarea fondurilor europene notifica organului fiscal ca suma inscrisa in documentul emis de autoritatea competenta nu mai este datorata, in intregime sau in parte, amanarea la plata isi pierde valabilitatea, total sau partial, dupa caz, iar contribuabilul datoreaza dobanzi, penalitati de intarziere sau accesorii de orice natura, potrivit legii, pe intreaga perioada de amanare la plata.
Pe perioada amanarii la plata:
- nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita pentru obligatiile fiscale amanate la plata;
- nu se sting obligatiile fiscale principale si accesorii ce fac obiectul amanarii la plata, cu exceptia situatiei in care contribuabilul opteaza pentru stingerea acestora.
Scutirea la plata a obligatiilor fiscale accesorii
Contribuabilul care a incasat, dupa termenul contractual, sume aferente cererilor de rambursare autorizate la plata de la autoritatile competente, inainte de data de 3 iunie 2013, poate solicita organului fiscal competent scutirea la plata obligatiilor fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre data la care trebuia efectuata plata de catre autoritatea competenta potrivit termenelor stabilite in contractul de finantare si data efectuarii platii, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- obligatiile fiscale principale care au generat obligatii fiscale accesorii au fost autorizate la plata de catre autoritatea de management;
- obligatiile fiscale accesorii sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii;
- contribuabilul a renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza.
Contribuabilul care are de incasat sume sau a incasat sume dupa data de 3 iunie 2013, ca urmare a unei cereri de rambursare cu termenul de plata depasit, de la autoritatile competente, poate solicita organului fiscal competent amanarea la plata, in limita sumei solicitate la rambursare, in vederea scutirii, a obligatiilor fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale scadente dupa depunerea cererii de rambursare in cauza, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- obligatiile fiscale principale care au generat obligatii fiscale accesorii sunt stinse la data de 3 iunie 2013;
- obligatiile fiscale accesorii sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii la organul fiscal competent;
- contribuabilul a renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza.
Scutirea la plata obligatiilor fiscale accesorii se acorda dupa autorizarea si efectuarea platii cheltuielii reprezentand obligatia fiscala principala care a generat obligatia fiscala accesorie, pentru perioada cuprinsa intre data la care trebuia efectuata plata de catre autoritatea competenta potrivit termenelor stabilite in contractul de finantare si data efectuarii platii.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Impozit pe veniturile nerezidentilor. Este obligatoriu certificatul de rezidenta fiscala?Factura eronata. Cum procedam?Tremurul diferentelor de cursCum sa rezolvati de 2 ori mai multe probleme de contabilitate intr-un timp de 2 ori mai scurtPartidul Miscarea Populara cere respingerea introducerii de noi TAXE SI IMPOZITEUltimele articole
SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilArticole similare
Nou in Monitor! Prin Legea 43/2023 vor fi anulate anumite obligatii fiscaleMFP extinde sfera de acordare a esalonarii la plataMFP a publicat noul proiect pentru garantarea creditelor la IMM-uriBuletin informativ: Noutati legislative cu incidenta in materia fiscalaTVA reesalonat la plata. Se inregistreaza in decont TVA?Ultimele articole
Procedura de anulare a obligatiilor fiscale, introdusa prin Ordinul 5521/2024Amnistia Fiscala 2024: Ce trebuie sa stiiOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadouA fost aprobata procedura de anulare a obligatiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din legea nr. 72/2022Mai multe acte FISCALE pot fi emise de ANAF fara a fi semnate si stampilate( Ordinul 362/2022)Articole similare
MFP propune SCUTIREA LA PLATA impozitului specific unor activitati in domeniul HoReCa, dar si alte masuri fiscale pentru contribuabiliFirmele scapa de datorii! Vezi Ordinul 1520 publicat de MFP!Opinia consultantului: Noi reglementari privind indemnizatia pentru cresterea copiluluiInformatii noi privind plata CASS pentru persoanele fara venituriNormele Codului fiscal, modificate din nou. Noile exemple date de legiuitor cu privire la impozitul pe constructiiUltimele articole
Noile norme modificate din Codul fiscal privind TVA-ul la alimenteOUG nr. 50 din 2013: noutati privind plata obligatiilor datorateConditii de scutire a impozitului si taxelor localeArticole similare
Zoom fiscal: Noul Cod fiscal si scutirea de impozit a profitului reinvestitCatalizator pentru dezvoltarea mediului de afaceri. Propunerile FNGCIMM pentru intreprinderile mici si mijlociiAvantaje salariale pentru persoanele care au contracte de mandat si cote de impozitare in acest cazConditii pe care trebuie sa le indeplineasca contribuabilii pentru mentinerea esalonarii la plataNou: Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri 2015Ultimele articole
Cheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalDeclaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Amnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareScutiri la impozitul pe venit in domenul IT. Vezi cele 7 conditii cumulative necesareArticole similare
A inceput cea de-a doua sesiune a Masurii 1 -microgranturi de 2.000 de euro. Cine poate beneficia de ajutorLegea 248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social a fost republicataCe propune CNIPMMR pentru amplificarea inovarii in sectorul IMM din Romania?Este OFICIAL! Operatorii economici din cadrul HoReCa pot redeschide restaurantele si cafenelele in interiorul cladirilor de la 1 septembrieCombaterea contrabandei si fraudei la granita continua. Doua noi scanere au fost puse in functiune la AlbitaUltimele articole
Guvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliCertificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Ministrul Muncii a anuntat MAJORAREA salariului minim de la 1 iulie 2024!Controale mai aprige in vama din 2024! Birourile vor fi dotate cu 26 noi sisteme de scanare, pentru monitorizarea marfurilor care intra in taraMinistrul Finantelor, 3 directii prioritare asumate pentru noul mandat. Printre acestea, reforma sistemului fiscal si crearea de locuri de muncaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"