Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala platitoare de TVA care a achizitionat in anul 2015 o cladire de la o societate neplatitoare de TVA. In aceasta cladire s-au facut investitii care au crescut valoarea ei cu 70%, iar ulterior cladirea a fost despartita in trei carti financiare (fiecare etaj cu un CF). Vom vedea cum se emite factura de vanzare a unei CF (a unui etaj din cladire) din punct de vedere al TVA si sub ce regim de taxare, in urmatoarele doua situatii:
- Se vinde catre o alta firma platitoare de TVA.
- Se vinde catre o firma neplatitoare de TVA.
Conform prevederilor de la art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, sunt scutite de taxa:
"Art. 292 alin. (2) lit. f) livrarea de constructii/parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, precum si a oricaror altor terenuri.
Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea de constructii noi, de parti de constructii noi sau de terenuri construibile. In sensul prezentului articol se definesc urmatoarele:
1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;
2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;
3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;
4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea constructiei sau a partii din constructie, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii, respectiv valoarea inregistrata in contabilitate in cazul persoanelor impozabile care au obligativitatea de a conduce evidenta contabila si care nu aplica metoda de evaluare bazata pe cost in conformitate cu Standardele internationale de raportare financiara, sau valoarea stabilita printr-un raport de expertiza/evaluare, in cazul altor persoane impozabile. In cazul in care se instraineaza doar o parte din constructie, iar valoarea acesteia si a imbunatatirilor aferente nu pot fi determinate pe baza datelor din contabilitate, acestea vor fi determinate in baza unui raport de expertiza/evaluare."
Examen Consultant Fiscal 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In Normele metodologice, date in aplicarea art. 292 alin. (2) din noul Cod fiscal, avem urmatoarele prevederi la pct. 55 alin. (1), (4)-(6):
"55. (1) In aplicarea art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, atunci cand se livreaza un corp funciar unic format din constructia si terenul pe care aceasta este edificata, identificat printr-un singur numar cadastral:
a) terenul pe care s-a edificat constructia urmeaza regimul constructiei, daca valoarea acestuia este mai mica decat valoarea constructiei asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare;
b) constructia va urma regimul terenului pe care este edificata, daca valoarea acesteia este mai mica decat valoarea terenului asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare;
c) daca terenul si constructia au valori egale, asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare, regimul corpului funciar se stabileste in functie de bunul imobil cu suprafata cea mai mare. Se va avea in vedere suprafata construita desfasurata a constructiei
(4) Data primei utilizari a unei constructii se refera la constructii care au suferit transformari de natura celor prevazute la art. 292 alin. (2) lit. f) pct. 4 din Codul fiscal. Prin data primei utilizari se intelege data semnarii de catre beneficiar a procesului-verbal de receptie definitiva a lucrarilor de transformare a constructiei in cauza sau a unei parti a constructiei. Prin proces-verbal de receptie definitiva se intelege procesul-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, incheiat conform legislatiei in vigoare. In cazul lucrarilor de transformare in regie proprie a unei constructii sau a unei parti din constructie, data primei utilizari a bunului dupa transformare este data documentului pe baza caruia este majorata valoarea constructiei sau a unei parti din constructie cu valoarea transformarii respective.
(5) Daca livrarea unei constructii intervine inainte de data primei ocupari, astfel cum este definita prima ocupare la alin. (3), se considera ca are loc livrarea unei constructii noi.
(6) In aplicarea art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, calificarea unui teren drept teren construibil sau teren cu alta destinatie, la momentul vanzarii sale de catre proprietar, rezulta din certificatul de urbanism. In situatia in care livrarea unui teren pe care se afla o constructie are loc ulterior livrarii constructiei sau independent de livrarea constructiei, livrarea fiind realizata de persoana care detine si titlul de proprietate asupra constructiei ori de alta persoana care detine numai titlul de proprietate asupra terenului, se considera ca are loc livrarea unui teren construibil in sensul art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal."
Prin urmare, livrarea de constructii noi, de parti de constructii noi se va face cu TVA 20%.
Numai daca vanzarea se face catre persoane impozabile inregistrate in scop de TVA, veti aplica taxarea inversa conform prevederilor art. 331 alin.(2) lit g) din Codul fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul IX - Operatiuni scutite de taxaVanzare teren. In ce conditii se aplica TVA?Ce regim TVA se aplica pentru vanzarea de terenuri?Vanzare cladire. Care este tratamentul TVA care se aplica?Achizitie cladiri. Cum tratam regimul TVA?Ultimele articole
Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteTVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVATVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliVanzare imobil catre asociati. Intocmire facturi. Regim TVAArticole similare
TVA redus si la alte produse in 2015COTA TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Achizitie intracomunitara de bunuri. Care va fi COTA TVA pentru cheltuieli accesorii?Cota redusa 9%. Data faptului generator si a exigibilitatii TVA. Cum procedam?Raport oficial: Tendinte in fiscalitate la nivelul UEUltimele articole
Vanzare si TVA apartamente in 2026. Clarificari privind aplicarea cotei TVA de 9%COTA TVA si codurile NC incadrate gresit. Recomandarile specialistuluiCOTA TVA in 2026, in functie de cand intervine faptul generator: INAINTE sau DUPA 1 august 2025TVA locuinte 2026. Ce trebuie sa stii despre avansuri si cota redusa TVA de 9%Factura storno in NOIEMBRIE 2025. Ce COTA TVA se aplica?Articole similare
700 de milioane de lei, suplimentar la bugetul Administratiei Fondului pentru mediuCotele de taxa in 2012. Vezi modificarileTaxele locale si impozitele s-ar putea majora cu 20% in sectoarele 2 si 6Scutiri de la plata impozitului pe profit. Vezi categoriile scutiteCodul de procedura fiscala se modifica semnificativ. Anuntul facut de MFPUltimele articole
Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalImprumuturi intre asociati si firma: regulile s-au schimbat radical si amenzile sunt uriaseTVA locuinte. Care este tratamentul TVA aplicat vanzarii unui imobil in 2026Legea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleTaxe si impozite MAJORATE din 2026. La cat ar putea ajunge impozitele pe CLADIRI si vehiculeArticole similare
TVA. Cum se aplica regimul special?Export de bunuri. Aflati cum sa nu platiti TVA din buzunarul propriu!Regim TVA. Cum procedam pentru refacturare costuri aferente chiriasului?E-TVA: Firme care inregistreaza diferente justificate intre D300 si decontul precompletat. Cum trebuie sa procedezeTVA la achizitia unui autoturism. Cum facem decontul in 2015 la o noua vanzare?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Regim nou pentru antrepozitele fiscale in 2013. Vezi proiectul!Declaratia 120. Descarcati ultima versiune!Lista seminariilor web pentru septembrie 2024, publicata de ANAF. Temele sunt diverseAjustarea TVA pentru lipsurile in gestiune neimputabile | Inregistrarea TVAControale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectUltimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVA
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



