Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Avem ca subiect al analizei noastre o societate cu raspundere limitata din Romania care are in Consiliul de Administratie un cetatean polonez. Mentionam ca administratorul nu e angajat prin contract de munca, nici nu are contract de management. El este angajatul unei firme care detine partile sociale (firma-mama) ale societatii romane, iar pentru activitatea sa, care se desfasoara cu preponderenta la punctul de lucru al societatii, in alta localitate decat cea a sediului social, s-a decis inchirierea un apartament pentru care firma suporta chiria, utilitatile si eventualele reparatii (toate acestea baza unui contract de locatiune intre societate si locator).
Firmei i se emite lunar o factura care cuprinde valoarea chiriei si a utilitatilor, anexandu-se un desfasurator (internet, cablu, energie parte comuna+aferenta apartamentului, gaze naturale, apa, lift, paza, salariu personal curatenie, reparatii diverse, colectare deseuri).
Stabilim daca toate cheltuielile precum cele mentionate mai sus pot fi considerate deductibile fiscal pentru firma romana si cum va fi tratat TVA-ul aferent facturii?
Avand in vedere faptul ca societatea din Romania nu a incheiat un contract de management cu administratorul respectiv din care sa rezulte obligatiile si drepturile acestuia in relatia cu societatea pe care o administreaza, nu se poate considera ca acesta isi desfasoara, efectiv, activitatea pe teritoriul Romaniei, astfel incat cheltuielile inregistrate in evidenta contabila sa fie considerate in efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile. In acest caz, cheltuielile respective sunt considerate nedeductibile, fiind aplicabile prevederile regulii generale privind deductibilitatea reglementata prin art. 21 alin. (1) "Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, …..". . In lipsa unui contract de administrare a societatii, nu se poate justifica necesitatea si realitatea cheltuielilor efectuate pentru administratorul societatii inscris in certificatul constatator eliberat de O.N.R.C.
In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal "Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: …… m) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte;". Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 48 din normele de aplicare ale acestui articol "Pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii trebuie sa se indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- serviciile trebuie sa fie efectiv prestate, sa fie executate in baza unui contract incheiat intre parti sau in baza oricarei forme contractuale prevazute de lege; …
- contribuabilul trebuie sa dovedeasca necesitatea efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.".
In situatia prezentata, nu sunt aplicabile prevederile art. 21 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal "Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si: … e) cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme;" coroborate cu cele de la pct. 27 din normele de aplicare ale acestui articol "27. Calitatea de administrator rezulta din actul constitutiv al contribuabilului sau contractul de administrare/mandat. In sensul art. 21 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, persoanele fizice asimilate salariatilor cuprind si:
a) directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat, potrivit legii;

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
b) persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, potrivit legii, in situatia in care contribuabilul suporta drepturile legale cuvenite acestora."
Similar prevederilor art. 21 alin. (1) cu privire la impozitul pe profit, nu poate fi dedusa suma TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii care nu sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile din punctul de vedere al TVA. In acest caz, am in vedere prevederile regulii generale de exercitare a dreptului de deducere, regula reglementata prin art. 145 "Sfera de aplicare a dreptului de deducere" alin. (2) din Codul fiscal "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 144^1;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1 - 5 si lit. b), ….;."…..".
In lipsa unui contract de management, nu se poate considera ca achizitia serviciilor de inchiriere, internet, etc. este destinata realizarii de operatiuni din sfera de aplicare a TVA. Din acest motiv, suma TVA deductibila inscrisa in facturile primite de la diversi furnizori si prestatori nu poate fi dedusa, desi trebuie raportata din formularul cod 394 deoarece facturile au fost emise pe numele persoanei impozabile din Romania.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Leasing operational si financiar. Norme deducere TVA si cheltuieliLeasing operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest cazTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaDEDUCTIBILITATE TVA: bonuri combustibil aferente livrarilor de bunuri catre clientii societatiiCum procedam privind deductibilitatea de 50 la suta la un leasing financiar?Ultimele articole
Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Bon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVAArticole similare
Cum sa rezolvati de 2 ori mai multe probleme de contabilitate intr-un timp de 2 ori mai scurtTransformarea in lei a salariilor stabilite in valutaCe reguli sunt esentiale la angajarea raspunderii solidare pentru datoriile societatii?Ghidul aferent actiunii de sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice, publicat de Ministerul Fondurilor EuropeneNoutati legislatie Fiscala 27-31 octombrie 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
Diurna in 2025. Conditii de acordare si impozitare a diurnei externe + EXEMPLU de calculDiurna ADMINISTRATOR. 3 intrebari de interes explicate de specialistDiurna in 2025. Mai poate fi acordata diurna in cazul unui CIM suspendat?Distribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaTVA dedus gresit: Ce faci cand ai completat eronat D300 si D394Articole similare
Obligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeCine e obligat sa declare veniturile obtinute in strainatate? Depunerea formularului 201Codul fiscal 2011 - Titlul INoile criterii de risc fiscal care anuleaza codul de TVA, conform ANAFTitlul I Capitolul IIIUltimele articole
Clarificari ITM cu privire la gestionarea Registrului Electronic de Evidenta a Zilierilor. Raspunsuri la intrebari frecventeGhid ANAF mai 2017: Obligatia de declarare a veniturilor realizate din strainatate pentru anul fiscal 2016Depunere formular 201 in 2016 pentru veniturile realizate in strainatateImpozitare venituri din cedarea folosintei bunurilor. Cum procedam pentru cetatenii straini?E oficial: regulile privind vanzarea terenurilor agricole catre persoane fizice s-au modificatArticole similare
Microintreprinderi HORECA 2023: Ce firme si de cand trebuie sa tina cont de plafonul de 500.000 euro?Corelatii intre bilantul contabil si D 101Firme care trimit angajati in delegatie. Ce CHELTUIELI pot fi decontate?TVA protocol in diferite situatii in 2013. Fii la curent cu modificarile!Cum se constituie baza de impozitare pentru livrarile de bunuriUltimele articole
CHELTUIELI deductibile. Deductibilitate CHELTUIELI AUTO daca masina are regim mixtContract comodat auto. In ce conditii pot fi deduse CHELTUIELIleCHELTUIELIle deductibile. In cazul unui PFA, CHELTUIELIle cu cazarea si masa pot fi deductibile?D300 in 2025. Cum sa refacturati CHELTUIELIle si o MONOGRAFIE contabila utilaControale ANAF pe TVA. Sunt verificate CHELTUIELIle fara legatura cu activitatea economicaArticole similare
Inregistrarea si anularea inregistrarii in scopuri de TVAANAF: Noul model si instructiuni pentru unele declaratii privind inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVAArendare. In ce conditii se emit obligatoriu facturi?Atentie la cum tratati corespondenta de la domiciliul fiscal!In atentia celor care depun Declaratia 394Ultimele articole
Cheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtEnergie electrica. Ce cota de TVA se aplica in cazul refacturariiPanourile fotovoltaice. Ce cota TVA se aplica la instalarea lor in 2025Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroControale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corect
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"