Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam cazul unei societati care detine bonuri de benzina si cheltuieli cu reparatii si intretineri la autoturism si nu are foi de parcurs, iar in luna iulie sunt cheltuieli cu masina si de benzina si service, motorina de 1.000 lei si service 500 lei, anvelope in valoare de 560 lei. Vom vedea care sunt inregistrarile in contabilitate si cat va fi cheltuiala deductibila fiscal in aceasta situatie in luna iulie 2012.
Raspuns:Dupa cum se cunoaste, prin OUG 24/2012, au fost modificate prevederile privind deducerea costurilor in legatura cu autovehiculele cu masa pana la 3500 kg si pana la 9 pasageri, in sensul ca aceste costuri sunt deductibile limitat la 50%, incepand cu 01.07.2012.
Prevederi similare se refera atat la TVA in legatura cu aceste costuri, cat si la TVA aferenta achizitiei, importului, achizitiei intracomunitare sau leasingului de autoturisme, conform art. 21 alin. (4) lit. t) coroborat cu art. 145^1 din Codul fiscal .
Fac exceptie de la aceste limitari si pot fi deduse integral autoturismele utilizate in mod exclusiv in activitati economice sau intr-una din exceptiile stabilite de cele doua temeiuri normative amintite anterior.
Aplicare efectiva a acestor prevederi a fost adopta prin HG 670/13.07.2012 , ce modifica normele de aplicare a Codului fiscal , iar opinia noastra de mai jos este exprimata in temeiul pct. 45^1 din HG 44/2004 , dupa modificarile aferente.
Legiuitorul a detaliat ca se refera la costurile directe cu autoturismul cum sunt: combustibili, lubrifianti, piese de schimb, reparatii, revizii, asigurari, chirii dar si la roviniete, impozite locale, dobanzi si comisioane, diferente de curs daca sunt aferente acestor autoturisme.
In costuri intra si partea de TVA nedeductibila aferenta achizitiilor/costurilor, anterior aplicarii procentului de 50% deducerea la calulul impozitului pe profit, avand in vedere prevederi similare de deducere limitata la 50% si pentru TVA.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Face exceptie de la deducerea la 50% cheltuiala cu amortizarea autoturismului, ce ramane deductibila conform reglementarilor generale aplicabile pentru amortizare.
Ce se intelege prin utilizare in mod exclusiv economic ?
Legiuitorul stabileste ca se va intelege prin folosinta in mod exclusiv economic, utilizarea la deplasarile catre clienti sau furnizori in tara si in straintate, deplasari in locatii unde se afla puncte de lucru ale entitatii economice, deplasari la banca, vama, autoritati fiscale, deplasarea la posta, utilizarea autovehiculului de persoane cu atributii de conducere in exercitarea activitatii, deplasari pentru interventii.
Deoarece legiuitorul a stabilit ca exemplele de mai sus nu sunt limitative, putem afirma ca utilizarea autovehiculului este in mod exclusiv economic daca se utilizeaza pentru activitatea respectivului operator economic, iar in lipsa utilizarii autoturismului activitatea acestuia fie nu se realizeaza fie este afectata.
Cum se justifica utilizarea exclusiv economica ?
Justificarea utilizarii in scopuri economice se face pe baza documentelor justificative pentru diferitele tipuri de cheltuieli, inregistrate dupa natura acestora, iar pentru costurile cu combustibilii, justificarea deducerii se realizeaza prin intocmirea foilor de parcurs.
Foile de parcurs trebuie sa contina minim urmatoarele informatii:
- categoria de vehicul utilizat;
- scopul si locul deplasarii;
- numarul de kilometri parcursi;
- norma proprie de consum de carburant pe kilometru parcurs.
In lipsa foilor de parcurs, deducerea este limitata la 50% atat pentru costuri, cat si pentru TVA.
Exemplu de aplicare a reglementarii:
Se efectueaza o reparatie, la un autoturism de persoane, in valoare de 1000 lei + TVA (240) lei. Datorita neutilizarii in mod exlusiv in activitati economice, deducerea atat la TVA, cat si la impozitul pe profit este de 50%.
Determinam TVA deductibila = 240 x 50% = 120 lei
Determinam TVA nedeductibila = 240 x 50% = 120 lei
Cuprinderea in costuri a TVA nedeductibila = 1000 + 120 = 1120 lei
Determinare cheltuiala deductibila la impozitul pe profit = 1120 x 50% = 560 lei
Determinare cheltuiala nedeductibila la impozitul pe profit = 1120 x 50% = 560 lei
Inregistrari contabile:
4426 "TVA deductibila" = 401 "Furnizori" cu suma de 240 lei
611 "Cheltuieli cu reparatii" = 4426 "TVA deductibila" cu suma de 120 lei reprezentand 50% din valoarea TVA, devenita componenta a costului
611 "Cheltuieli cu reparatii" = 401 "Furnizori" cu suma de 1000 lei
Prin calcul extracontabil, la stabilirea impozitului pe profit, se va tine cont de suma din contul 611 ce este cheltuiala nedeductibila.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Scoaterea din evidenta platitorilor de TVA. Cum procedam?Infografic Evolutia TVA 2010 - 2014TVA aferenta unei rate de leasing. Este deductibila conform OUG 24 din 2012?Deductibilitatea cheltuielilor aferente autovehiculelor inchiriate angajatilorCheltuieli aferente vehiculelor. Deductibilitate incepand cu 01 iulie 2012Ultimele articole
Vechea legislatie VS Noua legislatie privind limitarea dreptului de deducere a TVA pentru vehiculeCastigul net din transferul titlurilor de valoare. Cum completam Declaratia 200?Scoaterea din evidenta TVA in 2013Optiunea de scoatere din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVAFacturi leasing. Probleme la deducerea TVAArticole similare
Aport in natura la capitalul social. Regim TVASume incasate in contul altei persoane. Care va fi tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul?Alerta fiscalitate 23-27 iunie 2008Radierea din Registrul Operatorilor Intracomunitari. Analiza expertDepune la timp declaratiile fiscale! Ce obligatii au termen la 25 iunieUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Infiintare SRL. Implicatii TVA si achizitii intracomunitareFormularul 307. Cine il depune in 2014?Documentar fiscal: Noile modificari din Codul fiscal privind TVA si accizeleCe declaratii depunem pana la 27 februarie 2012D300 in 2023. Cum se inregistreaza in formular prestarile de servicii efectuate pentru companii din tari nonUE?Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Schimbare utilizare autoturism. Cum facem ajustarea de TVA?Documentar fiscal: Noul tratament al TVA pentru achizitia si leasingul de autoturisme, tratamentul financiar-contabil al COMBUSTIBILuluRecuperare TVA pentru COMBUSTIBILul achizitionat. Care este tratamentul contabil?Modificarile Codului Fiscal aduse prin OUG 111 din 2013Acciza creste din aprilie. De ce crede premierul ca presedintele va semnaUltimele articole
[GHID] Deducere TVA si cheltuieli cu COMBUSTIBILul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateFoaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursCheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaTVA deductibil. Cum se deduc bonurile fiscale de COMBUSTIBILArticole similare
TVA stabilit suplimentar in urma inspectiei fiscale. Cum procedam?Reduceri acordate clientilor externi. TVA la incasareInformatii despre leasingul financiar. Cum facem inregistrarile contabile aferente TVA?Totul despre Balanta Contabila. Chei de verificare, sfaturi practice, exempleAcordarea creditului fiscal extern. Cum completam Declaratia 101?Ultimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaStudiu de caz - Vanzare cu puncte de fidelizare: tratament TVA, INREGISTRARI CONTABILEMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililor
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



