Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Regimul TVA aferent operatiunilor de leasing este prezentat in detaliu la pct. 7 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI al Codului fiscal, aprobate prin H.G. nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, de unde se deduce faptul ca transferul folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing financiar reprezinta o prestare de servicii, conform art 129 alin 3 lit a din Codul fiscal, operatiunea fiind considerata achizitie de bunuri numai pentru valoarea la care se face dreptul de proprietate.
La art 1451 din Codul fiscal legiutorul a limitat dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile de autoturisme destinate exclusiv transportului rutier de persoane, a caror greutate este sub 3500 kg, si a caror capacitate este de maxim 9 persoane, deductibilitatea fiind limitata la 50% din valoarea TVA aferent valorii de achizitie.
Astfel, din coroborarea prevederilor legale mai sus invocate cu cele ale art. 1451 din Codul fiscal, rezulta faptul ca prevederile privind limitarea dreptului de deducere a TVA nu vor fi aplicabile pentru ratele de leasing platite de utilizatori societatilor de leasing pe perioada derularii contractelor de leasing, intrucat acestea reprezinta din punct de vedere al TVA prestari de servicii in sensul art. 129 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, dar se vor aplica pentru valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate la sfarsitul contractului de leasing, aceasta fiind considerata o livrare de bunuri. Astfel, daca avem un contract de leasing financiar cu optiune de cumparare, incheiat in anii anteriori, care se finalizeaza in anul 2012, in situatia in care autoturismul nu este destinat exclusiv activitatilor exceptate, pentru valoarea reziduala la care se face transferul dreptului de proprietate in anul 2012, vom avea drept de deducere a TVA in proportie de 50%.
In situatia in care contractele prevad ca o parte din avans si/sau si o parte din rata de leasing reprezinta valoarea reziduala, si vehiculele respective sunt utilizate pentru scopuri care ar permite deducerea in proportie de 50% a TVA conform art 1451 din Codul fiscal, si pentru aceste parti reprezentand valoarea reziduala se va deduce TVA in proportie de 50%, exigibilitatea de taxa fiind anticipata faptului generator.
Dispozitiile tranzitorii sunt cele stipulate la art. 1451 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit caruia "(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica inclusiv in situatia in care au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a vehiculelor rutiere motorizate, inainte de data de 1 ianuarie 2012, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 ianuarie 2012 inclusiv."
Rezulta ca:
Cartea Verde a impozitului pe profit
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- in cazul in care au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri pentru contravaloarea integrala a vehiculelor respective inainte de 1 ianuarie 2012 nu se deduce TVA, chiar daca livrarea acestora are loc dupa data de 1 ianuarie 2012;
- In cazul in care au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a vehiculelor respective inainte de 1 ianuarie 2012, iar livrarea acestora intervine dupa data de 1 ianuarie 2012, TVA va fi deductibila in procent de 50% pentru intreaga contravaloare a vehiculelor.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
HG 679/2015 privind modificarea Normelor de aplicare a OUG nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceriOPANAF 2201 – Numarul de evidenta a platiiServicii de preparare si livrare hrana: Contracte cu institutii publice (spitale, scoli). Cota TVADocumentatia necesara pentru calcul taxa auto 2012IMM: Se estimeaza cresteri in industrie. Comertul si serviciile stagneazaUltimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Taxe si impozite MAJORATE din 2026. La cat ar putea ajunge impozitele pe cladiri si VEHICULEFirme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. AutoVEHICULEle pe firma mai pot fi utilizate?Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
Monografie leasing rata si avans. DEDUCTIBILITATEa TVAStudiu de caz: Poate fi dedus TVA-ul aferent unei finantari prin Programul de cooperare Romano-Elvetian?Studiu de caz: DEDUCTIBILITATEa TVA aferenta achizitiilor in cazul activitatilor jocuri de norocDin secretele delegarii si detasarii...DEDUCTIBILITATE cheltuieli cu despagubiri. Cum procedam corect?Ultimele articole
Ghid cheltuieli de reclama si publicitate: criterii incadrare, DEDUCTIBILITATE si TVAFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaDiferente de TVA stabilite de ANAF in urma inspectiei fiscale. Tratament fiscal si monografie contabilaCheltuieli cu produse personalizate oferite partenerilor. Regim TVA, DEDUCTIBILITATE si monografie contabilaTVA in era digitala: organizarea documentelor si corelarea fluxurilor financiare cu ajutorul QuickConta.roArticole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL I - Capitolul III - DefinitiiBNR modifica regulamentul privind institutiile financiare nebancareAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu: Proiect pentru modificarea normelor Codului fiscalIn ce conditii facturam in moneda straina?Noi modificari in Codul fiscal: Limitari speciale ale dreptului de deducere. Vezi proiectulUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Foaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursLEASING. Ce cota TVA se aplica pentru contractele de LEASING financiarLEASING operational. TOT ce trebuie sa stii + o MONOGRAFIE contabila utilaArticole similare
Deductibilitate TVA: bonuri combustibil aferente livrarilor de bunuri catre clientii societatiiDigitalizare ANAF. Ce programe vor fi implementate de institutie in 2024Declaratia 394: 4 intrebari frecvente despre completare si depunereDeclaratii de venit. Cine, cum, unde si cand?Cartea Verde a Contabilitatii- noutati esentiale pentru societati comercialeUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Cheltuieli combustibil platite de beneficiar. Care va fi tratamentul fiscal?Documentar fiscal: modificarile TVA aduse de OG nr. 15 din 2012Regularizarea avansurilor achitate pentru serviciile prestateTVA inscrisa in facturile prestatorilor care executa lucrari de reparatiiZoom fiscal: Explicatii privind testarea D394 de catre firmeUltimele articole
Impozit pe venituri din alte surse. Cota aplicabila + conditii de incadrarePlatitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAPRESTARI SERVICII. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UENeplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscale
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



