Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Regasiti mai jos principalele modificari propuse de proiectul de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea unor competente speciale ale organului fiscal central. Unele modificari au in vedere schimbarea competentelor de administrare catre alte organe fiscale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (5) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in scopul administrarii de catre organul fiscal central a obligatiilor fiscal datorate de un grup fiscal constituit potrivit prevederilor Codului fiscal, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se poate stabili competenta de administrare in sarcina altor organe fiscale decat organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului/platitoruli. Organul fiscal central desemnat este competent sa administreze obligatiile fiscale datorate de toti membrii grupului.
In prezent, potrivit prevederilor pct. 4 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, date in aplicarea art. 127 alin. (8) din Codul fiscal, grupul fiscal unic poate fi constituit numai din membri care sunt inregistrati in evidenta aceluiasi organ fiscal.
Ca urmare, prin proiectul de ordin se propune ca grupul fiscal unic sa fie administrat de organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat reprezentantul grupului fiscal unic. Acest organ fiscal va deveni, astfel, competent pentru administrarea tuturor obligatiilor fiscale datorate de tori membrii grupului fiscal unic.
Conform prevederilor art. 35 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, competenta in cazul contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent revine organului fiscal stabilit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
In prezent, competenta de administrare a contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent, cat si unele aspecte procedurale privind administrarea contribuabililor nerezidenti, sunt reglementate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2157/2006 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin ordinul mentionat a fost infiintat, in cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti si au fost stabilite atributiile acestui serviciu.
In urma reorganizarii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti a fost infiintata Administratia fiscala pentru nerezidenti, care a preluat atributiile Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenti din cadrul Directiei Generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, atributiile acestei noi structuri fiind stabilite, potrivit legii, prin Regulamentul de organizre si functionare.
Totodata, art. 40 alin. (1) din Codul de procedura fiscala stabileste ca, in situatia in care contribuabilul/platitorul nu are un domiciliu fiscal cunoscut sau nu are domiciliu fiscal in Romania, competenta teritoriala revine organului fiscal in raza caruia se face constatarea actului sau faptului supus dispozitiilor legale fiscale.
Potrivit art. 40 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, in cazul contribuabilului/platitorului cu domiciliu fiscal in Romania care aplica regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televziune reglementat de Codul fiscal, competenta de administrare a taxei pe valoarea adaugata aferenta serviciilor supuse acestui regim revine organului fiscal central stabilit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
In prezent, competenta pentru administrarea fiscala a persoanelor impozabile care utilizeaza unul dintre regimurile speciale pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune si aleg Romania ca stat membru de inregistrare, revine Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti si a fost stabilita prin OpANAF 4023/2014 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a persoanelor impozabile, in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 152^4 si art. 152^5 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare.
Fata de prevederile legale mentionate, prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea unor competente speciale ale organului fiscal central, dupa cum urmeaza:
1. Stabilirea competentei pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de toti membrii unui grup fiscal unic constituit potrivit Codului fiscal, in sarcina organului fiscal competent pentru administrarea reprezentantului grupului fiscal unic;

Examen Consultant Fiscal 2025

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
2. Stabilirea competentei de administrare a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti pentru urmatoarele categorii de contribuabili, pentru care are competenta de administrare si in prezent:
a) contribuabili nerezidenti stabiliti in spatiul comunitar, care au potrivit prevederilor legilor speciale dreptul de a se inregistra direct, pentru ansamblul obligatiilor fiscale;
b) persoane impozabile care aplica regimul special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune prevazut de Titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si aleg Romania ca stat membru de inregistrare;
c) misiuni diplomatice si posturi consulare acreditate in Romania, precum si reprezentantele organismelor internationale ori reprezentantele societatilor si ale organizatiilor economice straine, care au sediul in municipiul Bucuresti, autorizate potrivit legii sa isi desfasoare activitatea in Romania, atat pentru obligatiile fiscale care rezulta potrivit legislatiei fiscale in vigoare, cat si pentru solutionarea cererilor de restituire prevazute de Codul fiscal.
3. Stabilirea competentei de administrare a posturilor consulare acreditate in Romania, precum si reprezentantelor organismelor internationale ori reprezentantelor societatilor si ale organizatiilor economice straine autorizate potrivit legii sa isi desfasoare activitatea in Romania, in sarcina Administratiilor judetene ale finantelor publice, in a caror raza teritoriala isi au sediul;
4. Stabilirea competentei de administrare a persoanelor fizice si juridice nerezidente, in sarcina organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, respectiv sediul platitorului de venit.
Totodata, prin proiectul de ordin se propune extinderea competentei de administrare a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, prin preluarea, in doua etape a contribuabililor nerezidenti inregistrati fiscal in Romania si administrati de alte organe fiscale, astfel:
- incepand cu data de 1 iulie 2016, pentru contribuabili nerezidenti persoane juridice sau alte entitati fara personalitate juridica care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent
- incepand cu data de 1 ianuarie 2017, pentru contribuabilii nerezidenti persoane fizice.
Sursa: ANAF

Editor cu experienta de 5 ani in domeniul contabil si fiscal. Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024TVA - Operatiuni impozabileProiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAProcedura de implementare si de administrare a grupului fiscal unic. Vezi ordinul!Cerere privind GRUPUL FISCAL UNIC - instructiuni de completareUltimele articole
Ce trebuie sa stii despre plata defalcata a TVA. Raspunsuri oficiale ANAFModificari privind administrarea grupului fiscal unic. Analiza zilei cu Irina DumitrescuAnaliza zilei: GRUPUL FISCAL UNIC. Ce este, cum se implementeaza si cum se administreaza?Nou de la ANAF: Procedurile privind inregistrarea si radierea in/din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul de TVA la incasarePrevederi GRUPUL FISCAL UNIC. Implementare, proceduri, normeArticole similare
PROIECT ANAF: Aprobarea procedurii de modificare din oficiu a vectorului fiscal TVAPROIECT ANAF: Stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA in 2016Se modifica procedura de rambursare a TVAPROIECT ANAF pentru modificarea unor formulare in domeniul TVAProiect nou ANAF pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de TVAUltimele articole
Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiProiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA ANAF a finalizat proiectul pentru cresterea conformarii in domeniul impozitului pe veniturile persoanelor fiziceFormularul 085: Optiune privind aplicarea/incetarea aplicarii anumitor prevederi din Codul Fiscal, in domeniul TVA (PROIECT ANAF)PROIECT ANAF: Inregistrarea sau anularea in scopuri de TVA va depinde de nivelul riscului fiscalArticole similare
Tratament fiscal dividende 2017. Ce cote se retin?Cum tratam bonurile emise de casele de marcat?Ce forme de inregistrare exista pentru un reprezentan fiscal strain in RomaniaDeclaratia 204 a fost actualizata. Descarca ultima versiuneObligatii fiscale declarative necesare firmelor care vor sa isi reia activitatea. Ghid oficial ANAFUltimele articole
Impozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeAmnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetarePosta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Procedura de anulare a obligatiilor fiscale, introdusa prin Ordinul 5521/2024Articole similare
PFA cu sediul profesional la adresa locuintei. Cum aplicam impozitul pe cladiri?ANAF modifica publicarea listelor cu debitoriStabilirea plafonului de 1.000.000 euro. Contul 609 se adauga la veniturile realizate?Ce contributii de sanatatea datoreaza romanii care obtin venituri din Romania, dar cu resedinta sau domiciliul in strainatate?Buletin informativ: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 12-18 decembrie 2015Ultimele articole
TVA de recuperat prescris: scadere automata din fisa de rol si ajustare contabilaContractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceCota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAProcedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Articole similare
Venituri platite NEREZIDENTIlor. Cum procedam la inregistrarea facturilor?Studiu de caz: Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul NEREZIDENTIlor107 solutii pentru noile taxe si impoziteAnaliza societati distincte: Tratament fiscal cheltuieli reprezentareReamintim: Calendarul principalelor obligatii fiscale cu termen in luna martie 2011Ultimele articole
SAF-T si erorile XML. De ce apare problema si cum o rezolviNEREZIDENTIi inregistrati in scopuri de TVA in Romania sunt OBLIGATI sa raporteze in SAF-T din 2025?Impozit dividende. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?SAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"