Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Regasiti mai jos principalele modificari propuse de proiectul de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea unor competente speciale ale organului fiscal central. Unele modificari au in vedere schimbarea competentelor de administrare catre alte organe fiscale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (5) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in scopul administrarii de catre organul fiscal central a obligatiilor fiscal datorate de un grup fiscal constituit potrivit prevederilor Codului fiscal, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se poate stabili competenta de administrare in sarcina altor organe fiscale decat organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului/platitoruli. Organul fiscal central desemnat este competent sa administreze obligatiile fiscale datorate de toti membrii grupului.
In prezent, potrivit prevederilor pct. 4 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, date in aplicarea art. 127 alin. (8) din Codul fiscal, grupul fiscal unic poate fi constituit numai din membri care sunt inregistrati in evidenta aceluiasi organ fiscal.
Ca urmare, prin proiectul de ordin se propune ca grupul fiscal unic sa fie administrat de organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat reprezentantul grupului fiscal unic. Acest organ fiscal va deveni, astfel, competent pentru administrarea tuturor obligatiilor fiscale datorate de tori membrii grupului fiscal unic.
Conform prevederilor art. 35 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, competenta in cazul contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent revine organului fiscal stabilit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
In prezent, competenta de administrare a contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent, cat si unele aspecte procedurale privind administrarea contribuabililor nerezidenti, sunt reglementate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2157/2006 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin ordinul mentionat a fost infiintat, in cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti si au fost stabilite atributiile acestui serviciu.
In urma reorganizarii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti a fost infiintata Administratia fiscala pentru nerezidenti, care a preluat atributiile Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenti din cadrul Directiei Generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, atributiile acestei noi structuri fiind stabilite, potrivit legii, prin Regulamentul de organizre si functionare.
Totodata, art. 40 alin. (1) din Codul de procedura fiscala stabileste ca, in situatia in care contribuabilul/platitorul nu are un domiciliu fiscal cunoscut sau nu are domiciliu fiscal in Romania, competenta teritoriala revine organului fiscal in raza caruia se face constatarea actului sau faptului supus dispozitiilor legale fiscale.
Potrivit art. 40 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, in cazul contribuabilului/platitorului cu domiciliu fiscal in Romania care aplica regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televziune reglementat de Codul fiscal, competenta de administrare a taxei pe valoarea adaugata aferenta serviciilor supuse acestui regim revine organului fiscal central stabilit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
In prezent, competenta pentru administrarea fiscala a persoanelor impozabile care utilizeaza unul dintre regimurile speciale pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune si aleg Romania ca stat membru de inregistrare, revine Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti si a fost stabilita prin OpANAF 4023/2014 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a persoanelor impozabile, in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 152^4 si art. 152^5 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare.
Fata de prevederile legale mentionate, prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea unor competente speciale ale organului fiscal central, dupa cum urmeaza:
1. Stabilirea competentei pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de toti membrii unui grup fiscal unic constituit potrivit Codului fiscal, in sarcina organului fiscal competent pentru administrarea reprezentantului grupului fiscal unic;
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T pentru Contribuabili Mici
2. Stabilirea competentei de administrare a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti pentru urmatoarele categorii de contribuabili, pentru care are competenta de administrare si in prezent:
a) contribuabili nerezidenti stabiliti in spatiul comunitar, care au potrivit prevederilor legilor speciale dreptul de a se inregistra direct, pentru ansamblul obligatiilor fiscale;
b) persoane impozabile care aplica regimul special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune prevazut de Titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si aleg Romania ca stat membru de inregistrare;
c) misiuni diplomatice si posturi consulare acreditate in Romania, precum si reprezentantele organismelor internationale ori reprezentantele societatilor si ale organizatiilor economice straine, care au sediul in municipiul Bucuresti, autorizate potrivit legii sa isi desfasoare activitatea in Romania, atat pentru obligatiile fiscale care rezulta potrivit legislatiei fiscale in vigoare, cat si pentru solutionarea cererilor de restituire prevazute de Codul fiscal.
3. Stabilirea competentei de administrare a posturilor consulare acreditate in Romania, precum si reprezentantelor organismelor internationale ori reprezentantelor societatilor si ale organizatiilor economice straine autorizate potrivit legii sa isi desfasoare activitatea in Romania, in sarcina Administratiilor judetene ale finantelor publice, in a caror raza teritoriala isi au sediul;
4. Stabilirea competentei de administrare a persoanelor fizice si juridice nerezidente, in sarcina organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, respectiv sediul platitorului de venit.
Totodata, prin proiectul de ordin se propune extinderea competentei de administrare a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, prin preluarea, in doua etape a contribuabililor nerezidenti inregistrati fiscal in Romania si administrati de alte organe fiscale, astfel:
- incepand cu data de 1 iulie 2016, pentru contribuabili nerezidenti persoane juridice sau alte entitati fara personalitate juridica care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent
- incepand cu data de 1 ianuarie 2017, pentru contribuabilii nerezidenti persoane fizice.
Sursa: ANAF
Editor cu experienta de 5 ani in domeniul contabil si fiscal. Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificari privind administrarea grupului fiscal unic. Analiza zilei cu Irina DumitrescuInfiintarea grupului fiscal unic. Normele actuale din 2013Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAGrup fiscal unic. TVA la incasareProcedura de implementare si de administrare a grupului fiscal unic. Vezi ordinul!Ultimele articole
Ce trebuie sa stii despre plata defalcata a TVA. Raspunsuri oficiale ANAFAnaliza zilei: GRUPUL FISCAL UNIC. Ce este, cum se implementeaza si cum se administreaza?Nou de la ANAF: Procedurile privind inregistrarea si radierea in/din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul de TVA la incasarePrevederi GRUPUL FISCAL UNIC. Implementare, proceduri, normeCerere privind GRUPUL FISCAL UNIC - instructiuni de completareArticole similare
ANAF propune Formularul 700 pentru modificarea obligatiilor fiscale din vectorul fiscalNou PROIECT ANAF privind inregistrarea in scopuri de TVANou PROIECT ANAF privind impozitul pe venit si CASPROIECT ANAF privind controlul intern sau managerial si controlul financiar preventivPROIECT ANAF: Aprobarea procedurii de modificare din oficiu a vectorului fiscal TVAUltimele articole
Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA ANAF a finalizat proiectul pentru cresterea conformarii in domeniul impozitului pe veniturile persoanelor fiziceFormularul 085: Optiune privind aplicarea/incetarea aplicarii anumitor prevederi din Codul Fiscal, in domeniul TVA (PROIECT ANAF)PROIECT ANAF: Inregistrarea sau anularea in scopuri de TVA va depinde de nivelul riscului fiscalANAF propune noua Procedura de implementare si de administrare a grupului fiscal unic. Formulare modificateArticole similare
Ce metode au la dispozitie contribuabilii pentru a depune, solicita sau elibera documente fiscale onlineNeconcordante intre evidenta contabila si cea fiscala. Declaratii rectificativeANAF: Proceduri de stabilire a contributiilor sociale obligatorii pentru persoane fiziceObligatia distribuirii intre asociati a veniturilor si cheltuielilorStudiu de caz: Modalitatea de facturare a discounturilor comercialeUltimele articole
Amnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetarePosta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Procedura de anulare a obligatiilor fiscale, introdusa prin Ordinul 5521/2024Cum se completeaza D100 pentru a declara impozitul retinut la sursa in cazul veniturilor din chiriiPierdere fiscala in 2023. Cum se calculeaza impozitul pe profitArticole similare
Declaratia 394: este optionala furnizarea CNPCHESTIONAR privind modul de implementare si efectele asupra mediului de afaceri ale Formularului 088Cum aplicam impozitul pe veniturile microintreprinderilor in anul 2016?Informare ANAF: Noutati legislative privind esalonarea la plataIncasare dividende din strainatate. Obligatii declarative si de plata in RomaniaUltimele articole
Cheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Clarificari ANAF pentru aplicarea impozitului pe veniturile micro, in urma modificarilor aduse prin HG 1393/2024Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAArticole similare
Taxare inversa servicii non-UECe tratament fiscal aplicam pentru servicii externe de tip tranzactii de valori mobiliare?Evaluare cladiri: Cand trebuie redepuse rapoartele de evaluare, la 3 sau la 5 ani?Codul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul I - Dispozitii generaleImpunerea veniturilor din comisioanele obtinute de NEREZIDENTI. Ce impozite se retin?Ultimele articole
De la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Este OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"