Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru o societate cu unic actionar, administratorul se ocupa inclusiv de vanzari, contracte, prestari de servicii. Firma achizitioneaza un automobil, cu factura si TVA deductibil.
Stabilim daca se poate deduce TVA la achizitia automobilului care va fi folosit de administrator pentru deplasarea la clienti, incheierea de contracte, prestarea de servicii (firma nu are angajati).
Pana in prezent nu a existat un contract de comodat pe autoturismul personal al administratorului, iar benzina a fost dedusa 50%, in conditiile in care respectivul autoturism mai era folosit si in interes personal. Autoturismul care urmeaza sa fie cumparat va fi folosit in acelasi mod, impreuna cu deducerea in proportie de 50% a autoturismului.
Vom stabili cum procedam cu deducerea TVA, daca se poate deduce 50% si cum se procedeaza daca este folosit exclusiv in interes de serviciu si insotit de foi de parcurs ca documente justificative. Se va vedea daca in aceasta situatie se pot deduce integral TVA-ul la achizitie si combustibilul. De asemenea, vom vedea ce alte documente justificative ar mai fi necesare.
Exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiei unui autoturism, dar si a achizitiilor efectuate pentru utilizarea acestuia se poate efectua integral in situatia in care se face dovada ca autoturismul respectiv este utilizat "exclusiv" pentru activitatea economica. Documentul impus prin Codul fiscal pentru justificarea utilizarii autorismului "exclusiv pentru activitatea economica" este foaia de parcurs, chiar daca autoturismul respectiv este utilizat de catre administratorul care nu este salariat al societatii respective.
Acest aspect este reglementat prin alin. (2) de la pct. 45^1 din normele de aplicare ale art. 145^1 "In cazul vehiculelor care sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, in sensul art. 145^1 alin. (1) din Codul fiscal, taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146 - 147^1 din Codul fiscal, nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei.
Utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Calendarul contabilului vesel 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Este obligatia persoanei impozabile sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii, astfel cum rezulta si din Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-268/83 D.A. Rompelman si E.A. Rompelman - Van Deelen impotriva Minister van Financien. In vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei orice persoana impozabila trebuie sa detina documentele prevazute de lege pentru deducerea taxei si sa intocmeasca foaia de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs".
Limitarea dreptului de deducere cu 50% trebuie efectuata numai in situatia in care nu se poate justifica utilizarea exclusiva a autoturismului, aspect reglementat in mod expres prin alin. (4) pct. 45 din normele de aplicare ale art. art. 145^1 "Se considera ca un vehicul nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice, in sensul art. 145^1 alin. (1) din Codul fiscal, in situatia in care, pe langa utilizarea in scopul activitatii economice, vehiculul este utilizat ocazional sau de o maniera continua si pentru uz personal."
Din punctul de vedere al TVA, administratorul este asimilat angajatului, aspect reglementat in mod expres la punctul 45^1 alin. (3) de aplicare a art. 145^1 "Prin angajati se intelege salariatii, administratorii societatilor comerciale, directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat, potrivit legii si persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, potrivit legii, in situatia in care persoana impozabila suporta drepturile legale cuvenite acestora."
In concluzie, documentul justificativ pentru a face dovada ca autoturismul este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice este foaia de parcurs. Exercitarea dreptului de deducere se efectueaza sub rezerva respectarii conditiilor de la art. 146 alin. (1) lit. a) coroborate cu cele de la pct. 46 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 146 conform carora deducerea se efectueaza doar in baza facturii emise in original si a dovezii efectuarii platii:
"Justificarea deducerii taxei se face numai pe baza exemplarului original al documentelor prevazute la art. 146 alin. (1) din Codul fiscal care sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal si cu dovada platii in cazul achizitiilor prevazute la art. 145 alin. (1^2) din Codul fiscal efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii prevazute la art. 145 alin. (1^1) din Codul fiscal de la persoane impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare. Facturile emise in conditiile prevazute la art. 155 alin. (11), (12) si (20) din Codul fiscal
constituie documente justificative in vederea deducerii taxei numai in situatia in care au inscris si codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului".
In lipsa facturii, pentru exercitarea dreptului de deducere este admis si bonul fiscal emis de casa de marcat, cu obligativitatea inscrierii prin casa de marcat a codului de inregistrare fiscala al cumparatorului.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitie bunuri pentru sponsorizare. DEDUCERE TVAServicii pentru client din Italia. Locul prestariiCe operatiuni sunt scutite de TVA fara drept de deducere?Deducere cheltuieli si TVA bonuri fiscale. Ce limitari se aplica?Facturi de corectie | DEDUCERE TVA si inregistrari contabile aferenteUltimele articole
[GHID] DEDUCERE TVA si cheltuieli cu combustibilul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateDreptul de DEDUCERE TVA: Ce faci daca organele fiscale iti refuza acest drept?DEDUCERE TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereTVA la incasare, cod TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Foaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursArticole similare
TVA gresit. Corectarea erorilor constatate la eliberarea bonurilor fiscale emise de casa de marcat fiscala. Cum rezolvam?Inregistrarea sumelor incasate fara facturare. Bonuri fiscale. Baza legalaNeconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiCompletarea Declaratiei 394. Noi informatii actualizateCum aplicam practic Ordinul ANAF 59/2014?Ultimele articole
Unde gasesti numarul bonului fiscal si ce rol areBON FISCAL: ce este, ce trebuie sa contina si ce amenzi risti daca nu il emitiCard POS. La incasarea prin POS exista obligatia emiterii facturii?Bonul fiscal. Cum poate fi corectat bonul emis cu TVA de 21% in luna iulie 2025BON FISCAL. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui BON FISCAL in 2025?Articole similare
Obligatii fiscale cu termenul de depunere 25 ianuarieDepun declaratii online, rog seriozitate. Astept provinciaTVA intracomunitar in 2026. Ce obligatii au firmele atunci cand plafonul este SUB/PESTE 10.000 euroDeductibilitatea TVA aferenta unui contract de inchiriere imobilTVA - Faptul generatorUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Factura valoare reziduala. TVAPreluare leasing. Cum deducem TVA-ul la suma care acopera debitul firmei partenere?Corectarea facturilor. Care e tratamentul fiscal si ce procedura de corectare se aplica?Care sunt prevederile privind TVA in cazul autoturismelor?Inchidere cont 4423. Cum procedam in ce priveste decontul de TVA?Ultimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de DEDUCERE a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiDEDUCEREa TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Comunicat ANAF privind RAMBURSAREa TVADocumentar fiscal: Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutarDecont de TVA. Nesolutionarea cererii in termenul legalTVA la incasare. Cand se poate deduce TVA-ul aferent achizitiilor de la persoane afiliate?Procedura rambursarii TVA din state membre ale UE. Care sunt noile modificari?Ultimele articole
Import din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorExamenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVAANAF extinde lista firmelor cu risc la RAMBURSAREa TVA: ce se schimba dupa publicarea Ordinului nr. 1.123/2026Divizare cu transfer de active: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVASumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabili
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



