Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o firma care efectueaza transport de persoane in spatiul intracomunitar, a depasit plafonul de 220.000 lei in luna decembrie.
Vom vedea, in aceste conditii, daca societatea trebuie sa colecteze TVA la veniturile incasate in perioada 01.02.2018-31.04.2018, avand in vedere ca transportul de persoane intr-o tara membra UE este scutit de TVA si, totodata, vom stabili in ce conditii beneficiaza de masuri tranzitorii avand in vedere ca acum plafonul TVA este de 300.000 lei.
Iata raspunsul specialistului!
"In cazul transportului international de calatori, este scutit cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. g) doar transportul efectuat pe teritoriul national, transportul efectuat in afara teritoriului Romaniei fiind neimpozabil in Romania. Acest aspect este reglementat, in mod expres, prin alin. (5) de la pct. 17 din norme “Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 294 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa."
Detaliile referitoare la conditiile in care transportul international de persoane poate fi incadrat la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA asa cum prevede Codul fiscal la art. 294, alin. (1), lit. g), se regasesc in O.M.F.P. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la art. 7, alin. (2). Astfel, scutirea pentru transportul international de persoane cu mijloace auto se justifica cu urmatoarele documente:
a) licenta de transport, dupa caz;
b) caietul de sarcini al licentei de traseu, dupa caz;
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manual de politici contabile - Stick USB
c) foaia de parcurs sau alte documente din care sa rezulte data de iesire/intrare din/in tara, vizate, dupa caz, de organul vamal. In lipsa vizei organului vamal, pentru transporturile internationale din teritorii necomunitare spre Romania si din Romania spre teritorii necomunitare, se va accepta o declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al transportatorului sau a casei de expeditie;
d) diagrama biletelor de calatorie sau, dupa caz, facturile, in cazul curselor ocazionale;
e) factura pentru contravaloarea biletelor vandute, in situatia in care vanzarea biletelor se face prin intermediari.
Asa cum se poate constata, aceste documente sunt necesare, indiferent de capacitatea de mijlocului de transport: autocar, microbuz.
Prin articolul 7, la alin. (1) din O.M.F.P. nr. 103/2016 se reglementeaza in mod expres faptul ca partea din transportul international de persoane pentru care se aplica scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este transportul pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania, conform art. 278 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal.
In concluzie, pentru serviciile de transport efectuate in intervalul februarie - aprilie 2018 nu trebuie sa colectati TVA, daca s-au efectuat, exclusiv, operatiuni neimpozabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere constand in transport persoane pe ruta Romania - stat membru sau retur stat membru - Romania.
Daca transportul de persoane se efectueaza doar pe teritoriul national al unui stat membru, numai pentru calatori din acel stat membru, pe rute interne din acel stat membru, transportatorul trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din acel stat membru deoarece efectueaza un transport local pentru care este aplicabila legislatia fiscala din acel stat. In acest caz, serviciile respective sunt neimpozabile in Romania si nu intra in cifra de afaceri de 220.000 lei/300.000 lei, valoarea acestora fiind raportata doar la autoritatea fiscala din statul membru de inregistrare in scopuri de TVA deoarece realizeaza operatiuni taxabile doar pe teritoriul acelui stat membru.
Referitor la masurile tranzitorii reglementate prin Legea nr. 72/2018, societatea respectiva nu poate beneficia de posibilitatea formularii optiunii de retragere din evidenta platitorilor de TVA in anul 2018 deoarece a depasit cifra de afaceri in anul 2017, tratat drept an precedent.
Din detaliile prezentate rezulta ca societatea respectiva a depasit plafonul de scutire de 220.000 lei la 31.12. 2017, dobandind calitatea de platitoare de TVA incepand cu data de 1.02.2018. Astfel, in situatia prezentata, nu sunt aplicabile prevederile art. II alin. (1) lit. f) din Legea nr. 72/2012 prin care, incepand cu data de 1 aprilie 2018, plafonul de scutire a fost majorat de la 220.000 lei la 300.000 lei/an calendaristic "(1) In anul 2018 sunt aplicabile urmatoarele reguli referitoare la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 310 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:….. f) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA anterior anului 2018 pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa data de 1 a lunii urmatoare celei in care intra in vigoare prezenta lege, inclusiv, daca nu au depasit plafonul de scutire de 220.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2017, si daca pana la data solicitarii scoaterii din evidenta nu au depasit plafonul de 300.000 lei."
Sintetic, conform acestei reguli, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA anterior anului 2018 sau pana la 1 aprilie 2018 poate solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVA dupa data de 1 aprilie 2018, daca indeplineste, cumulativ, urmatoarele doua conditii:
- nu a depasit plafonul de scutire de 220.000 lei din anul precedent, respectiv din anul 2017;
- pana la data solicitarii in anul 2018 nu a depasit plafonul de 300.000 lei.
In situatia prezentata, societatea respectiva nu poate solicita retragerea din evidenta platitorilor de TVA incepand, de exemplu, cu data de 1 iunie 2018 deoarece a depasit plafonul de scutire de 220.000 lei in anul 2017, dovada fiind faptul ca a fost obligata sa depuna formalitatile de inregistrare in scopuri de TVA pana pe data de 10 ianuarie 2018, conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
Practic, regula de la art. II lit. f) din Legea nr. 72/2018 este aplicabila persoanei impozabile care indeplineste urmatoarele conditii:
- este inregistrata TVA anterior anului 2018, dar nu in anul 2017, ci in anul 2016 sau 2015 sau 2014…….;
- nu a depasit in anul 2017 plafonul de scutire de 220.000 lei;
- incepand cu data de 1.01.2018, nu a depasit plafonul de 300.000 lei, pana la data depunerii cererii de retragere in anul 2018, de exemplu, la 31.05.2018.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal si expert contabil.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Nerezident obtine venituri in calitate de PFA. Care sunt aspectele fiscale de care vom tine cont?Ce obligatii fiscale se impun pentru asociat si administrator nerezident?Persoana fizica cu venituri din activitati diverse. Cum procedam la calculul plafonului de scutire?Facturarea in 2013. Cand emitem facturi simplificate?TVA - Servicii accesorii transportului intracomunitarUltimele articole
Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Articole similare
TVA - Transport national asimilat transportului intracomunitarPersoana neimpozabila - articolul 133 - beneficiarul de serviciiServicii transport bunuri pe parcurs extern. Ce tratament se aplica in ce priveste TVA-ul?TVA - Locul prestarii de serviciiAspecte fiscale privind TVAUltimele articole
CCF propune modificarea legislatiei privind operatiunile triunghiulareTVA fara erori si ZERO amenzi! Folositi “Ghidul practic pentru determinarea corecta a locului prestarilor de servicii”Locul livrarii de bunuri. Conditii pentru ca o livrare sa fie impozabila in RomaniaTransport bunuri legate direct de export si import. Regim fiscal TVANoua directiva europeana in domeniul TVA. Aspecte fiscaleArticole similare
Programul "O familie, o casa": MFP anunta noile conditii de acordare a creditelor (proiect de Ordonanta)ANAF: Romania, membru al Consiliului Executiv al Organizatiei Intra-Europene a Administratiilor FiscaleRegularizare factura de avans. Cum alegem cursul valutar?HG 84 din 2013 modifica normele privind TVA la incasareANAF a aprobat noua procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVAUltimele articole
Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportE-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAArticole similare
Protocol din 2013. Ce TRATAMENT TVA se aplica?Platitor de TVA: Cand se face schimbarea perioadei fiscale?Achizitie servicii din stat non-UE. TRATAMENT TVA in cazul unui neplatitor de TVATransfer imobil in contul dividendelor. TRATAMENT TVATratament fiscal TVA pentru refacturare cheltuieliUltimele articole
Declaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiTRATAMENT TVA de la 1 iulie 2021 pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta si livrarile de bunuri interneTratamentul TVA al seviciilor electronice, de telecomunicatii,de radiodifuziune sau televiziune-incepand cu 1 iulie 2021Factura de penalitati. TRATAMENT TVAVanzare mijloc fix incomplet amortizat. TRATAMENT TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"