Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, o societate achizitioneaza un echipament pentru industria alimentara (receptionare in ianuarie 2015).
Echipamentul este demontat din UE si montat in Romania, deci nu se considera ca este nou pentru a beneficia de impozitul pe profit reinvestit. Societatea doreste sa calculeze in baza deciziei administratorului amortizarea accelarata pentru aceasta achizitie.
Poate aplica amortizarea accelerata pentru aceasta achizitie?
Va trebui sa aplice aceasta metoda pentru toate achizitiile de echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor, incluse in grupa 2.1.14. ce se vor efectua incepand cu 1.01.2015?
Amortizarea accelerata poate fi considerata deductibila fiscal in conditiile includerii in procedurile contabile incepand cu ianuarie 2015 si aprobarii prin decizie?
Reflectandu-se modul in care beneficiile economice viitoare se vor consuma de entitate in perioada urmatoare. Sau societatea trebuie sa aplice pentru a fi deductibila, amortizarea liniara metoda ce a aplicat pana la 31.12.2014.
Conform art. 24 din Codul fiscal:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
"(1) Cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii, asamblarii, instalarii sau imbunatatirii mijloacelor fixe amortizabile se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor prezentului articol."
Deci amortizarea este deductibila daca este calculata conform art. 24 din Codul fiscal, care pevede la urmatoarele aliniate:
"(6) Regimul de amortizare pentru un mijloc fix amortizabil se determina conform urmatoarelor reguli:
a) in cazul constructiilor, se aplica metoda de amortizare liniara;
b) in cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor, precum si pentru computere si echipamente periferice ale acestora, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara, degresiva sau accelerata;
c) in cazul oricarui alt mijloc fix amortizabil, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara sau degresiva."
Deci puteti opta pentru metoda de amortizare accelerata pentru echipament – conform art. 24, alin. (6), litera b) – iar amortizarea astfel calculata va fi deductibila fiscal conform art. 24, alin. (1).
La receptia imobilizarii se va stabili modul de amortizare si se va intocmi o Decizie a administratorului in acest sens.
De asemenea se va mantiona in manualul de Politici contabile faptul ca pentru anumite echipamente se va utiliza metoda de amortizare accelerata.
Amortizarea astfel calculata va fi deductibila insa nu pentru ca figureaza in Manual , ci pentru ca sunt respectate prevederile art. 24 din Codul fiscal.
Amortizarea se calculeaza pentru fiecare imobilizare in parte si , daca pentru o imobilizarea se adopta o anumita metoda, ea nu este obligatoriu de aplicat la toate imobilizarile din grupa sa (asa cum se impune de exemplu la reevaluare : daca se reevalueaza un echipament, se reevalueaza toate echipamentele din grupa sa) pentru ca , in functie de particularitatile procesului de productie, echipamentele nu sunt utilizate in aceeasi masura.
Metoda de amortizare se poate schimba la inceputul exercitiului financiar, iar schimbarea de metoda si motivele pentru aceasta pentru unul sau mai multe echipamente se va explica in Notele la Bilant.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Contract de leaseback. Cum intocmim monografia si cum inregistram factura de vanzare?Determinarea venitului net din activitati independente pe baza contabilitatii in partida simplaMONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOODMonografie deductibilitate cheltuieli si TVA aferente utilizarii unor autoturismeVenituri si cheltuieli PFA. Cum stabilim cuantumul corect?Ultimele articole
Activitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielilePFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaArticole similare
Scutirea de TVA pentru importul bunurilor de capital si alte ECHIPAMENTE la transferul de activitateSuma de 400 lei acordata angajatilor aflati in telemunca intra in plafonul de 33% pentru venituri neimpozabile?Ce modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceNoutati Legislatie Fiscala 19-25 mai 2008 - Monitorul OficialVerificari ITM in 2024. Cum s-a desfasurat activitatea de control din luna februarieUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Retea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestrateCare este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapideGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taAparate de marcat electronice fiscale. Ce modificari au fost aduse prin Legea 317/2024Articole similare
Microintreprinderea in 2021. Venituri care se exclud din baza de impozitareRefacturare CHELTUIELI amenda. Care este tratamentul fiscal TVA?FMI cere masurii compensatorii la reducerea CASNormele de acordare a voucherelor de vacanta, aprobate de GuvernCodul fiscal 2008 - Capitolul VII. Baza de impozitare - art. 137-139^1Ultimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Amortizarea rezervelor din reevaluarea mijloacelor fixe – Cheltuieli deductibile si Venituri impozabile la calculul profitului impozabilCesiune leasing. Cum facem deducerea unor cheltuieli?TVA pentru amenajare cladire in contract de comodatCe pasi urmam pentru amortizarea unui MIJLOC FIX neutilizatAnunt ANAF: Deductibilitate amortizare fiscalaUltimele articole
Vanzarea unui MIJLOC FIX detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Achizitie mijloace fixe din UE. Cand platiti TVA si cand nu, in functie de plafonul de 10.000 euroMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAFirme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?TVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliArticole similare
Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru zilele de 26 si 28 februarieCompletarea si depunerea D212 si D230 pentru persoanele fizice care doneaza pana la 3,5% din impozitul anual datoratAtentie! Decontul special de TVA se depune luni!Cand se deduce TVA pentru o factura, daca plata a fost facuta cu card avantaj in 15 rate?Trecerea in domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile. Baza de impozitare a TVAUltimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-Factura
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



