Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile urmatoare, vom analiza cazul unei societati care nu aplica sistemul de TVA la incasare, dar care are printre furnizori transportatori romani care factureaza in euro si care aplica sistemul.
Factura se inregistreaza in euro la un anumit curs, iar plata se efectueaza la alt curs si in alta luna. Apar astfel diferente intre baza de impozitare si TVA neexigibil, constituite pe baza facturii si baza de impozitare si TVA neexigibil devenit deductibil la data platii.
Vom stabili cum procedam cu astfel de diferente si daca vor fi ajustate.
Solutia consultantului:
Chiar daca negocierea pretului intre un furnizor si un cumparator stabilit pe teritoriul Romaniei se efectueaza in valuta si factura se emite in valuta, furnizorul trebuie sa inscrie in lei suma TVA aferenta astfel incat cumparatorul bunurilor inregistrat in scopuri de TVA in Romania sa isi poata exercita dreptul de deducere a TVA. Aceasta obligatie este reglementata prin art. 155 alin. (22) din Codul fiscal " Sumele indicate pe factura se pot exprima in orice moneda cu conditia ca valoarea TVA colectata sa fie exprimata in lei.
In situatia in care valoarea taxei colectate este exprimata intr-o alta moneda, aceasta va fi convertita in lei utilizand cursul de schimb prevazut la art. 139^1.
Valoarea facturii astfel primite de catre cumparatorul din Romania care nu este inscris in sistemul TVA la incasare, dar efectueaza o achizitie de la un furnizor inscris in sistem, este obligat sa evidentieze in jurnalul pentru cumparari factura neachitata in coloana de operatiuni neexigibile si sa inregistreze suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa prin formula contabila 4428 = 401/404. Operatiunea se raporteaza atat prin decontul de TVA la randul B "Achizitii de bunuri si servicii efectuate pentru care nu s-a exercitat dreptul de deducere a TVA aferente, existenta in sold la sfarsitul perioadei de raportare, ca urmare a aplicarii art. 145 alin. (1^1) si (1^2) din Codul fiscal" cat si prin declaratia informativa 394.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Dupa achitarea facturii in perioada fiscala urmatoare, valoarea facturii primite ca urmare a achizitiei bunurilor se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari la operatiuni exigibile si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 22 sau la randul 23 in functie de cota taxei deductibile, facturate. Practic, in acest moment, cumparatorul isi exercita dreptul de deducere prin decontul de TVA, si efectueaza inregistrarea contabila 4426 = 4428.
In cazul in care plata facturii se efectueaza la cursul valutar din data platii, diferenta favorabila sau nefavorabila de curs valutar intre cursul valutar din data emiterii facturii si cursul valutar din data platii facturii nu reprezinta baza de impozitare a TVA astfel incat sa fie afectata suma TVA deductibila, exigibila, la cumparator sau suma TVA colectata, exigibila, la furnizor.
In acest context, am in vedere prevederile art. 139^1 "Cursul de schimb valutar" alin. (2) din Codul fiscal prin care se reglementeza, in mod expres, urmatoarele:
"(2) Daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decat importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau ultimul curs de schimb publicat de Banca Centrala Europeana ori cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, valabil la data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza, iar, in cazul operatiunilor supuse sistemului TVA la incasare prevazut la art. 134^2 alin. (3) - (8), la data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare".
Aceste prevederi sunt exemplificate prin normele de aplicare ale acestui articol la pct. 22, astfel: "Exemplul nr. 3: Compania A livreaza bunuri in valoare de 7.000 euro catre compania B, la data de 20 februarie 2013. Compania A aplica sistemul TVA la incasare, iar factura este emisa la data de 10 martie 2013. Cursul de schimb valutar valabil in data de 20 februarie 2013 este de 4,5 lei/euro. Societatea A incaseaza contravaloarea integrala a facturii in data de 15 mai 2013, la cursul de 4,4 lei/euro. Societatea A va inregistra ca taxa neexigibila aferenta livrarii suma de 7.560 lei, calculata astfel:
- baza impozabila: 7.000 euro x 4,5 lei/euro = 31.500 lei;
- TVA neexigibila aferenta livrarii: 31.500 lei x 24% = 7.560 lei.
Exigibilitatea TVA aferente livrarii intervine la data incasarii, respectiv 15 mai 2013, data la care societatea A trebuie sa colecteze TVA in suma de 7.560 lei.".
Faptul ca diferentele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile nu reprezinta baza de impozitare TVA astfel incat sa fie obligatorie emiterea de catre furnizor /prestator a unei facturi rezulta din prevederile pct. 22 din normele de aplicare ale art. 139^1 "Pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii in interiorul tarii, contractate in valuta cu decontare in lei la cursul de schimb din data platii, diferentele de curs dintre cursul de schimb mentionat in factura intocmita conform alin. (1) si cursul de schimb utilizat la data incasarii nu sunt considerate diferente de pret si nu se emite o factura in acest sens.".
In concluzie, in baza argumentelor prezentate anterior, cumparatorul bunurilor/beneficiarul serviciilor nu trebuie sa efectueze ajustari ale sumei TVA neexigibile, devenit exigibile la momentul platii facturii catre furnizor.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Livrari de bunuri in stat non-UE. Tratament fiscal TVABaza de calcul pentru plata anticipata. Cum stabilim impozitul corect?Exigibilitate TVA la cesiunea creantelor. Cum procedam?S-a triplat numarul controalelor aplicate de Inspectia Muncii firmelor din domeniul constructiilor, fata de 2019OUG 114/2018: Facilitatile fiscale din domeniul constructiilor nu se acorda salariatilor detasati!Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart BillANRE: Pretul gazelor naturale pentru clientii casnici va fi majorat de la 1 augustLEGE - privind activitatea de emitere de moneda electronicaCererile de rambursare a TVA pentru importuri si achizitii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene in 2009Facturare imobil. Care sunt inregistrarile contabile?Ultimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreTVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectArticole similare
Solutii in cazul inspectiei fiscale. Cum procedam cand ni se cere sa listam dovada ca furnizorii nu aplica TVA LA INCASARE?Analiza TVA in 2014: Optiunea pentru aplicarea sistemului TVA LA INCASARENoile reguli referitoare la TVA si impozitul pe profit in 2014. Ce a modificat HG 77/2014?Sistemul TVA LA INCASARE. Operatiuni excluseCe vrea ANAF sa modifica la sistemul TVA LA INCASARE in 2014?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareTVA LA INCASARE: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliateFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaFacturile in sistemul TVA LA INCASARE: cand colectezi, cand deduci si cum raportezi CORECTRadierea din sistemul TVA LA INCASARE. Procedura completaArticole similare
Societate din Romania, cu angajati intr-un stat UE: Impozit pe venit si contributii socialeContract de colaborare cu o organizatie nonprofit. Aspecte contabile si fiscaleIn atentia contribuabililor: Ce declaratii au termen la 25 noiembrie?Tratament fiscal TVA aplicabil despagubirilor: Documente si monografie contabila25 martie - termen pentru declararea impozitului pe profit pentru anul fiscal 2011Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



