Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam, prin cele ce urmeaza, modelul de decizie prin care administratorul se numeste pentru asigurarea receptiei bunurilor. Firma (cod CAEN 4690 comert cu ridicata) are doi angajati (administrator/manager si montator subansamble). Administratorul cumpara marfa cu factura. Factura se inregistreaza in contabilitate si apoi se listeaza din program NIR-ul.
Vom stabili daca pe baza deciziei, la rubricile "Comisia de receptie" si "primit in gestiune" poate fi trecut doar administratorul.
In OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, la instructiunile privind intocmirea si utilizarea Notei de receptie si constatare diferente se arata:
"1._
a) Serveste ca:
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
3.Circula:
- la gestiune, pentru incarcarea in gestiune a bunurilor materiale receptionate
5.Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:
- numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie, in conditiile in care se face receptia marfii primite direct de la furnizor sau data primirii in gestiune si semnatura gestionarului in situatia in care apar diferente;"
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
La art. 1 al Legii 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice - cu modificarile si completarile ulterioare - se defineste gestionarul ca fiind "acel angajat al unei organizatii socialiste care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri...".
Rezulta ca bunurile pot fi primite, pastrate si eliberate in/dintr-o gestiune a unitatii de catre o persoana special angajata in acest scop, denumita gestionar.
Gestionarea unei unitati presupune, deci, totalitatea operatiunilor de primire, pastrare, eliberare si utilizare a bunurilor acesteia.
O gestiune este alcatuita din totalitatea valorilor materiale, banesti si bilete de valoare, incredintate uneia sau mai multor persoane, cu atributiuni privind primirea, pastrarea si eliberarea acestora pe baza unor operatii si documente justificative care sa asigure integritatea si legalitatea lor.
Doar gestionarului angajat conform Legii 22/1969 ii revin aceste sarcini. Acesta are responsabilitate privind primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri materiale si banesti.
Drepturile si obligatiile gestionarului in ceea ce priveste primirea, pastrarea si eliberarea bunurilor materiale sint stabilite in capitoul 2 din Hotararea nr. 2230/1969 privind gestionarea bunurilor materiale ale unitatilor socialiste (in vigoare si la ora actuala).
In lipsa numirii unei astfel de persoane, gestionarea patrimoniului cade in sarcina administratorului, care are si atributii de gestionare a patrimoniului unitatii, pe langa cele de reprezentare a societatii.
Mai mult decat atat, in Legea 82/1991 a contabilitatii - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare - la art. 10 alin. (1) se prezinta responsabilitatea cu organizarea si conducerea societatii ca fiind in sarcina administratorului sau altei persoane care are raspunderea gestionarii entitatii respective.
Asadar, emiterea unei decizii (emisa de cine?) din care sa rezulte ca administratorul va asigura receptia bunurilor nu-si are sens, deoarece administratorului numit prin actul constitutiv al societatii ii revin si atributiuni in gestionarea bunurilor (receptie, pastrare, eliberare), atata timp cat nu a delegat aceasta sarcina unei persoane special desemnate in acest sens. Desemnarea persoanei se face conform Legii 22/1969 si acesteia trebuie sa i se asigure conditii optime privind asigurarea gestiunii in conformitate cu Hotararea 2230/1969.
Deci, o persoana nu poate fi pur si simplu numita gestionar de catre administratorul unitatii.
Daca, totusi, se doreste intocmirea unui document in acest sens, consider mai oportuna o hotarare AGA (decizie a asociatului unic), in care se va stabili ca administratorul va avea si atributiuni in asigurarea receptiei bunurilor primite in unitate, precum si in pastrarea si eliberarea acestora.
Un model de decizie, asa cum solicitati, ar putea fi urmatorul:
"Antetul unitatii
DECIZIA nr..../....
Subsemnatul, ... (nume si prenume), administrator in cadrul firmei ....., numit prin actul constitutiv (sau alt document legal de numire), legitimat..., domiciliat...,
in baza art. 10 alin. (1) din Legea 82/1991 a contabilitatii si a OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile,
DECID
Art. 1 Acordarea susnumitului ca atributiuni efectuarea receptiei bunurilor materiale si banesti, pastrarii si eliberarii acestora, precum si de a semna documentele legale privind efectuarea tuturor acestor operatiuni.
Art. 2 Prezenta decizie intra in vigoare cu data emiterii sale (sau cu alta data ulterioara).
Semnatura si stampila."
Pe NIR, la "Comisia de receptie" si "Primit in gestiune", administratorul are chiar obligatia sa semneaze, atata timp cat, repet, nu este desemnat un gestionar in acest sens.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.38 din 5 din 8 voturi
Articole similare
Modificarea Codului Fiscal ar putea duce la inchiderea PFA-urilorStudiu de caz: Deducerea TVA in cazul importului unui utilajTax free. GDRP in cazul restituirii de TVAANAF modifica formularul 089Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153Ultimele articole
Ultimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeFirme care primesc autofacturi de la clienti. Cine si cum face declararea in E-factura?Codul Fiscal, modificat prin OUG 30/2024. Ce schimbari au fost aduse accizelor si altor taxe specialeTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleCalculul impozitului pe dividende: ghid completArticole similare
Cum repartizam ca dividende sumele reprezentand reducerea impozitului pe profit?Ce informatii trebuie sa cuprinda Registrul de Evidenta Fiscala?Evaluarea creantelor la sfarsitul lunii. Ce etape urmam?Incasare sume prin cont bancar. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?Neinregistrarea bunurilor la stocuri, ci la imobilizari. Cum facem corectia operatiunilor?Ultimele articole
Achizitie echipamente IT cu fonduri nerambursabile. Cum tratam depasirea plafonului?Articole similare
Facturare bunuri primite in consignatie | Documente justificativeCe inregistrari contabile se fac pentru plata cu cardul personal, plata aferenta unei facturi de firma?Ce documente sunt obligatorii pentru vanzarea in regim de consignatie?Cheltuieli autoturisme. In ce conditii avem drept sa deducem TVA-ul?Cum procedam pentru mijloacele fixe neamortizate scoase din functiune si casate?Ultimele articole
Bon fiscal care contine CIF beneficiar. Cand se deduce cheltuiala?Contabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?Ce regim contabil si fiscal se aplica pentru cheltuieli cu deplasari?Cheltuieli deplasare si ordin deplasare. Cum deducem fiscal unele cheltuieli?Ce documente au perioada de arhivare mai mare de 10 ani?Articole similare
Raspundere patrimoniala. Cum se constituie garantia de catre gestionar?Articole similare
Model de Declaratie pe propria raspundere si masurile anti-Covid-19 pe durata starii de alerta(Informare MAI)Noul proiect care aduce in discutie impozitul forfetar de la 1 ianuarie 2016Regimul dividendelor primite de o societate romaneasca de la filiala din strainatateCe masuri trebuie sa ia angajatorii pentru preveNIRea unor imbolnaviri profesionale determinate de lucrul pe caniculaBNR vine cu vesti bune: scad dobanzile la creditele in lei pe viitorUltimele articole
Noutate! Persoanele fizice pot angaja si plati legal personal pentru activitatile casniceMasuri ITM pentru reducerea accidentelor de munca din constructii, in contextul veNIRii calduriiModificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Tratamentul fiscal al chiriei platite in 2023 pentru 2024Microintreprindere in 2024. Optiune privind plata impozitului pe profit in cursul anuluiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"