Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!

Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017.

Gestiune societate. Comert cu amanuntul si comert cu ridicata al produselor

de InfoTva.ro la 12 Iun. 2014 Exclusiv
Tags: comertul cu amanuntul, comert cu ridicata, monografie, marfuri, inregistrari contabile, cheltuieli

In randurile de mai jos, prezentam modalitatea de organizare a unor aspecte de ordin fiscal si contabil (inclusiv tinerea contabilitatii) in cadrul unei societati care desfasoara atat comertul cu amanuntul, cat si comert cu ridicata al produselor de uz casnic.


Din punct de vedere contabil nu este obligatorie organizarea de gestiuni distincte, in conditiile in care evidenta marfurilor nu se tine la pret de vanzare cu amanuntul,  adica se evidenta socurilor se tine cantitativ -valoric (FIFO, CPM,LIFO)
 
Exista insa in vigoare prevederile OG 99/2000 privind comercializarea produselor si a serviciilor de piata,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care interzic exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare. Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie, care se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei (limitele se dubleaza in cazul sanctiunilor aplicate persoanelor juridice) si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati, asa cum se prevede la art. 73 pct. 22, art. 74 si art. 76 din ordonanta mentionata.
 
Art. 4 al acestei ordonante defineste urmatorii termeni astfel:
 " c) comert cu ridicata/de gros - activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
 d) comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora;
(......)

 j) structura de vanzare - spatiul de desfasurare a unuia sau mai multor exercitii comerciale;
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica

Vezi detalii

Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice

Vezi detalii

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda

Vezi detalii



 k) suprafata de vanzare - suprafata destinata accesului consumatorilor pentru achizitionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, platii acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitatii. Nu constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii marfurilor, productiei, birourilor si anexelor;
 (......)"
 
Asadar, exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare este interzisa. Nu constituie suprafata de vanzare suprafata destinata depozitarii si pastrarii marfurilor, productiei, birourilor si anexelor.

Astfel, daca societatea efectueaza atat activitati de vanzare cu amanuntul, cat si cu ridicata, astfel cum sunt definite de OG 99/2000, acestea nu pot fi desfasurarate in aceiasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare.

Conform pct. 30 din Norma metodologica de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobata prin OMEF 3512/2008, contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode: operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica.
 
Metoda operativ-contabila se poate aplica pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor si ambalajelor.

Metoda cantitativ-valorica se poate folosi pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor.

Metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul, rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor folosite la ambalare, materialelor de natura obiectelor de inventar, echipamentelor de protectie in folosinta, precum si a altor categorii de bunuri.

Asadar, metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul. Ca atare, aceasta metoda nu se va folosi pentru comertul cu ridicata.

Pentru comertul cu ridicata se poate utiliza metoda cantitativ-valorica. Conform pct. 33 din norma mai sus mentionata, metoda cantitativ-valorica pentru materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar in depozit, semifabricate, produse finite, produse reziduale, marfuri, animale si ambalaje consta in tinerea evidentei cantitative pe feluri de stocuri in cadrul fiecarei gestiuni, iar in contabilitate a celei cantitativ-valorice. Conturile sintetice care reflecta stocurile de valori materiale se desfasoara in analitic pe gestiuni. Verificarea exactitatii inregistrarilor din evidenta de la locurile de depozitare si din contabilitate se efectueaza prin punctajul periodic dintre cantitatile operate in fisele de magazie si cele din fisele de cont analitic din contabilitate.

In metoda cantitativ-valorica se pot folosi urmatoarele formulare:
 - Fisa de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a, dupa caz);
 - Fisa de cont pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22 si 14-6-22/a);
 - Balanta analitica a stocurilor (cod 14-6-30/c).

Evidenta cantitativa a materialelor se tine la gestiune cu ajutorul fiselor de magazie, care se tin in ordinea fiselor de cont analitic din contabilitate. In fisele de magazie, inregistrarile se fac zilnic, de catre gestionar sau de catre persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare si de iesire a materialelor. Dupa inregistrare, documentele respective se predau la contabilitate pe baza de borderou. In contabilitate, documentele se inregistreaza in fisele de cont analitic pentru valori materiale si se stabilesc stocurile si soldurile, dupa ce in prealabil s-a verificat modul de emitere si completare a documentelor privind miscarea materialelor. De asemenea, pe baza acelorasi documente, se intocmesc situatiile centralizatoare privind intrarile si iesirile de materiale, pentru inregistrare in contabilitatea sintetica.

Controlul inregistrarilor din conturile sintetice si cele analitice ale stocurilor se asigura cu ajutorul balantei de verificare analitice, intocmita separat pentru fiecare cont de stoc.

In vederea intocmirii balantei de verificare este necesar sa se efectueze controlul asupra concordantei stocurilor scriptice din fisele de magazie cu cele din fisele de cont analitic pentru valori materiale.


Pentru marfurile intrate in gestiunea la care evidenta se tine la pret de vanzare se intocmeste Nota de receptie si constatare de diferente (Cod 14-3-1A).

La iesirea din gestiune a stocurilor acestea se evalueaza si inregistreaza in contabilitate prin aplicarea uneia din urmatoarele metode:
 a) metoda primul intrat - primul iesit - FIFO;
 b) metoda costului mediu ponderat - CMP;
 c) metoda ultimul intrat - primul iesit - LIFO.

In comertul cu amanuntul pentru determinarea costului se poate folosi metoda pretului cu amanuntul.
Art. 1 al OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
"(1) Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
   (2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala."
 
Astfel, pentru comertul cu amanuntul trebuie sa detineti aparat de marcat electronic fiscal si sa elinerati bonuri fiscale clientilor.
 

 
Monografie contabila:
 
A) Comert cu amanuntul - Metoda global valorica:
 
Inregistrarea facturii privind marfurile achizitionate:

        %        =        401         "Furnizori"
371   "Marfuri"
4426 "TVA deductibila"


Plata furnizorului:

        401        =        5311             /5121 "Conturi la banci in lei’
"Furnizori"             "Casa in lei"

Inregistrarea adaosului comercial si a TVA neexigibile:

        371        =        %      
          "Marfuri"
                               378          
                      "Diferente de pret la marfuri"
                            4428          
                      "TVA neexigibila"

Incasari in numerar din vanzarea marfurilor:

        5311        =        %        
       "Casa in lei"
                                707        
                           "Venituri din vanzarea marfurilor"
                            4427          
                          "TVA colectata"

Descarcarea gestiunii de marfurile vandute:

             %         =         371               
                               "Marfuri"
           607                                         
      "Cheltuieli privind marfurile"
           378                                            
       "Diferente de pret la marfuri"
           4428                                          
        "TVA neexigibila"
 
B) Comert cu ridicata - Metoda cantitativ- valorica:
 
Inregistrarea facturii privind marfurile achizitionate:

        %        =        401         "Furnizori"
371   "Marfuri"
4426 "TVA deductibila"


Plata furnizorului:

        401        =        5311             /5121 "Conturi la banci in lei’
"Furnizori"             "Casa in lei"


Vanzarea marfurilor:

       4111        =        %        
       "Clienti"
                                707        
                           "Venituri din vanzarea marfurilor"
                            4427          
                          "TVA colectata"

Descarcarea gestiunii de marfurile vandute:

        607 "Cheltuieli privind marfurile"       =    371      "Marfuri"

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Gestiune societate. Comert cu amanuntul si comert cu ridicata al produselor":
Rating:

Nota: 3.83 din 5 din 9 voturi




Comentarii 2 comentarii

Attila 2015-03-26 18:36:46

Era mai bun articolul si cu un exemplu concret....

Roxana 2014-06-13 14:33:26

As intreba magazinele gen Metro unde se incadreaza pentru ca acestia vand atat cu ridicata, cat si cu amanuntul in acelasi spatiu?

Atentie contabili!
Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Club Contabilitate

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
TVA-ul s-a schimbat in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Noul Cod Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton