Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, facem referire la societatea A care desfasoara activitatea de comert cu ridicata al produselor alimentare care, incepand cu 1 iunie 2015, vor avea TVA 9%.
Pentru o parte din clienti, societatea A livreaza marfa pe baza de aviz, iar factura se emite ulterior, in unele cazuri, in luna urmatoare avizului, insa colecteaza TVA la data livrarii (data avizului). Avand in vedere faptul ca, incepand cu 1 iunie, produsele alimentare vor avea TVA 9%, ce cota va aplica societatea A la facturile emise incepand 1 iunie, aferente livrarilor anterioare datei de 1 iunie?
De asemenea, ce cota de TVA se va aplica la facturile de reduceri comerciale si de retur marfa, aferente vanzarilor din perioadele anterioare datei de 1 iunie?
Cota TVA aplicabila este cea in vigoare la data faptului generator, aspect reglementat in mod expres prin art. 140 "Cotele" alin. (3) "Cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 134^2 alin. (2), pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei.". Faptul generator intervine la data livrarii bunurilor, chiar daca livrarea se efectueaza pe baza avizelor de insotire a marfurilor. In acest caz, la sfarşitul lunii in care avizele au fost emise, se efectueaza inregistrarea contabila:
418 = 707
"Clienti - facturi de intocmit" "Venituri din vanzarea marfurilor "
Astfel, se respecta prevederile pct. 53 alin. (2) din sectiunea 2.4 "Principii generale de raportare financiara" din O.M.F.P. nr. 1802/2014 care se refera, strict, la creanta detinuta asupra clientului "Trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii veniturilor sau data platii cheltuielilor. Astfel, se vor evidentia in conturile de venituri si creantele pentru care nu a fost intocmita inca factura (contul 418 "Clienti - facturi de intocmit"), ..... In toate cazurile, inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de insotire a marfii, situatii de lucrari etc.).".
Din intrebarea formulata, rezulta ca aveti in vedere acest aspect de natura fiscala reglementat in mod expres prin art. 134^1 ..Faptul generator pentru livrari de bunuri şi prestari de servicii" alin. (1) "Faptul generator intervine la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor, cu exceptiile prevazute in prezentul capitol".
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examen Consultant Fiscal 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Pentru facturile emise in luna iunie 2015, aferente bunurilor expediate in luna mai 2015, se inscrie cota TVA de 24% şi data livrarii din mai 2015, de exemplu 28.05.2015, data avizului de insotire prin care se face dovada livrarii bunurilor. Astfel, se respecta prevederile art. 140 "Cotele" alin. (3) precizate anterior. Referitor la inscrierea mentiunii cu privire la data livrarii, am in vedere obligatia de la art. 155 alin. (19) lit. c) "(19) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;.....".
Aceiasi cota de 24% se aplica si in cazul reducerilor comerciale acordate ulterior livrarilor efectuate sau a retururilor deoarece data faptului generator este anterioara datei de 1 iunie 2015.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Transport pentru import de bunuri. Cum calculam corect valoarea in vama si valoarea deductibila TVA?Evolutia reglementarii TVA: Cum interpreteaza legiuitorul practicile comerciale existente?TVA redus la lapte praf si scutece. Un nou proiect de legeComunicat Finante: Extinderea aplicarii cotei reduse de TVA de 9 la suta de la 1 iunie 2015Secretarul de stat in Ministerul Agriculturii sustine reducerea TVA la alimentele de bazaUltimele articole
TVA la locuinte: cine mai poate beneficia de cota de 9%TVA locuinte 2026. Ce trebuie sa stii despre avansuri si COTA REDUSA TVA de 9%TVA imobiliare. Cum sa aplici in 2025 cota TVA de 9% pentru precontracte incheiate in 2024Majorare COTA REDUSA de TVA. Lista produselor si serviciilor agricole cu TVA 11%Ingrediente si alte produse alimentare. Cota TVA aplicabila din august 2025Articole similare
Firme care devin platitoare de TVA. Cum se poate regulariza TVA-ul dupa inregistrare?Inregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileTVA exigibil si neexigibil. Ce inseamna si studii de caz utileEmiterea ulterioara a facturii, in baza bonului fiscal. Situatii de care firmele se pot lovi in aplicarea legiiInregistrarea firmelor ca platitoare de TVA in cazul in care importa marfuriUltimele articole
Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteInregistrare in scopuri de TVA. Cum se face ajustarea taxei deductibile?Inregistrare in scopuri de TVA cu intarziere dupa depasirea plafonului. Care sunt implicatiile fiscale si ce sactiuni se aplica?Achizitie obiect de inventar. Care este tratamentul fiscal si contabil?Inregistrarea unei societati comerciale in scopuri de TVA cu intarziere. Care sunt consecintele fiscale?Articole similare
Cand intervine EXIGIBILITATEA TVA pentru achizitia intracomunitara de bunuri. Material ANAF actualizat in 2023TVA la incasare: Precizari MFPSocietate neinregistrata in scopuri de TVA. Achizitii si livrari intracomunitare. Obligatii TVAAplicarea sistemului TVA la incasare intre persoane afiliate. Ce ne sfatuieste specialistulExercitarea dreptului de deducere dupa reconsitituirea facturii. Care sunt etapele?Ultimele articole
Examen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatestiLivrarea bunurilor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAPrimesti factura pana pe 15 ale lunii urmatoare? Afla cand devine TVA exigibil si in ce luna inregistrezi venitul, ca sa nu platesti penalitatiEXIGIBILITATEA TVA la achizitia intracomunitara cu plata in avans: Cum se trateaza corectAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Cum facem specificarea diferentele in cazul transportului de marfa catre clienti?Inregistrari contabile marfa ce va fi livrata ulterior pe baza de avizOrdinul ANAF nr. 614/2015 - aprobarea Instructiunilor de utilizare a formularelor declaratiei vamale de import/export in cazul aplicarii procedurii alternativeAutoritatea Nationala Vamala se reinfiinteaza si isi va prelua vechile atributiiE-Factura: Platile se fac inainte sau dupa ce sunt urcate in sistem facturile?Ultimele articole
Comert cu amanuntul. Cum sa regularizati TVA-ul majorat la 21% pentru MARFURIle din stoce-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Articole similare
PFA si salariat. In ce conditii se poate emite factura de prestari servicii?Documente fiscale necesare firmelor care vor sa acorde reduceri comercialeAjustare TVA stocuri | Ce mentiuni sunt obligatorii pe factura?Achizitii materiale/servicii cu bonuri fiscale care nu contin codul de inregistrare in scop de TVA. Studiu de cazAchizitie combustibil. AccizeUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Ghid cheltuieli de reclama si publicitate: criterii incadrare, deductibilitate si TVA[GHID] Tratament fiscal pentru vanzarea de produse digitale catre CLIENTI din Romania, UE si NonUEManualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziDeclaratia speciala de TVA (Formularul 398): ATENTIE la termenul de depunere
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



