Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam cazul unei societati pentru care s-a pronuntat falimentul printr-o hotarare judecatoreasca. Creanta asupra societatii in cauza a fost constituita inainte de schimbarea cotei de TVA de 19% la 24%. Vom stabili mai jos la ce rand in decont se va trece aceasta operatiune, precum si care sunt inregistrarile contabile.
Raspuns:
In situatia in care creanta a fost inregistrata anterior datei de 1 iulie 2010, ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza prin aplicarea aceluiasi regim de taxare si aceleiasi cote de TVA in vigoare la data faptului generator si a exigibilitatii TVA. Astfel, ajustarea se efectueaza prin aplicarea cotei TVA de 19%.
Deci, la momentul ajustarii, este aplicabil acelasi tratament fiscal utilizat la momentul livrarii bunurilor, aspect reglementat in mod expres prin art. 134^2
denumit "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (3) prin care se prevede faptul ca "Taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimentele mentionate la art. 138. Totusi, regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.".
D.p.d.v. fiscal, ajustarea bazei de impozitare se efectueaza prin emiterea obligatorie a unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus baza de impozitare TVA si suma TVA colectata. Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustare rezulta din prevederile articolului 159 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).".
Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment (insolventa).
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Calendarul contabilului vesel 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
De asemenea, deoarece clientul declarat in stare de faliment este radiat de la Registrul comertului, factura emisa prin ajustarea bazei de impozitare nu se mai raporteaza prin formularul "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cod 394 .
Ajustarea TVA colectata impusa de falimentul beneficiarului trebuie evidentiata cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si raportata cu semnul minus, la randul 16 denumit "Regularizari taxa colectata" din decontul de TVA reglementat prin OMEF 3665/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata".
D.p.d.v. fiscal si contabil, reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 4118 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului dvs. prin formula contabila 4118 = 411.
D.p.d.v. al impozitului pe profit, inainte de declararea starii de faliment, firma dvs. a avut posibilitatea sa inregistreze in evidenta contabila o ajustare pentru deprecierea creantelor cu probabilitate mare de neincasare. Practic, deprecierea trebuia materializata prin constituirea unui provizion in baza formulei contabile:
6814 = 491
"Cheltuieli de exploatare privind "Ajustari pentru deprecierea
ajustarile pentru deprecierea creantelor - clienti"
activelor circulante"
In baza prevederilor art. 22 alin. 1 lit. c) cheltuiala din debitul contului 6814 trebuia considerata deductibila in limita a 30% din creanta neincasata daca indeplinea cumulativ urmatoarele conditii:
1. era inregistrata dupa data de 1 ianuarie 2004;
2. era neincasata intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
3. nu era garantate de alta persoana;
4. era datorata de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
5. a fost inclusa in veniturile impozabile ale contribuabilului;
Concomitent, suma neincasata din soldul debitor al contului 411 (baza de impozitare si TVA aferenta) trebuia transferata in contul 4118 "Clienti incerti si in litigiu"
In aceasta etapa, ajustarea pentru deprecierea creantelor nu are influente asupra bazei de impozitare a TVA deoarece reprezinta doar o operatiune contabila de evaluare a creantelor la valoarea probabila de incasare a acestora, fara a reprezenta ajustarea unei operatiuni economice.
La data declararii falimentului prin hotarare definitiva si irevocabila, de exemplu in anul 2012, cheltuielile de exploatare inregistrate in contul 6814 se reiau la venituri prin formula contabila:
491 = 781
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din provizioane si
creantelor - clienti" ajustari pentru depreciere privind
activitatea de exploatare"
Deoarece cheltuiala din contul 6814 a fost deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil in anul constituirii provizionului in limita a 30%, suma inregistrata in debitul contului 781 este venit impozabil in aceiasi limita.
Astfel, in anul 2012 se anuleaza ajustarile constituite pentru deprecierea creantelor - clienti. Dupa obtinerea hotararii judecatoresti ramase definitive si emiterea facturii de ajustare a bazei de impozitare se efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
- ajustarea bazei de impozitare a TVA (19%):
- in negru:
4427 = 4118
"TVA colectata" "Clienti incerti sau in litigiu"
sau in rosu, in functie de posibilitatile programului de contabilitate :
4118 = 4427
"Clienti incerti sau in litigiu" "TVA colectata"
- scaderea din evidenta a clientului cu suma neta, neincasata, dupa scaderea TVA:
654 = 4118
"Pierderi din creante "Clienti incerti sau in litigiu"
si debitori diversi"
Cheltuielile reprezentand pierderile din creantele incerte sau in litigiu neincasate, inregistrate cu ocazia scoaterii din evidenta a acestora, sunt deductibile pentru partea acoperita de provizion, aspect fiscal reglementat la punctul 53 din normele de aplicarea ale art. 22 din Codul fiscal titlul II privind impozitul pe profit.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Anularea creantei neincasate de la partener extern. Ce ne sfatuieste specialistul?AJUSTAREA BAZEI DE IMPOZITARE pentru clienti declarati in stare de falimentComunicat de presa - norme de aplicare a OUG nr. 54 din 2010Emitere facturi de catre un tert agreat. Obligatiile tertuluiDebitor intrat in insolventa. Cum se recupereaza TVA-ul si cum poate fi scos din evidenta debitul?Ultimele articole
Modificari in privinta TVA aduse prin Legea 33/2024Corectare factura emisa initial. Cum se factureaza diferenta de pret?Documente fiscale necesare firmelor care vor sa acorde reduceri comercialePrescriere creante in cazul sistemului TVA la incasare. Inchidere cont 4428. Analiza cu Ionut JingaSistemul TVA la incasare, ajustarea negativa a bazei de impozitare. TVA neexigibilaArticole similare
Lista seminariilor web pentru luna martie, publicata pe portalul ANAFMajorare TVA la locuinte. Cota TVA pentru avansuri incasateImpozit pe veniturile microintreprinderilor 2013 | Conditii de aplicareRegim special second-hand. Cum tratam marja de profit negativa?Care este perioada pentru care poate fi solicitata rambursarea TVA?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Zoom fiscal: Noul Cod fiscal si scutirea de impozit a profitului reinvestitCe obligatii avem in 2016 la intocmirea dosarului preturilor de transfer?Microintreprinderi in 2024. Ce inseamna, conform OUG 115/2023, ca o persoana nu poate avea mai mult de o societate micro?Normele Codului fiscal, modificate din nou. Noile exemple date de legiuitor cu privire la impozitul pe constructiiPlata taxei TVUltimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
TVA protocol in diferite situatii in 2013. Fii la curent cu modificarile!Vanzare de bunuri catre asociat. Cum procedam in ce priveste compensarea?Distribuirea dividendelor din profitul contabil realizat in anul 2018Comert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE CONTABILA utilaMONOGRAFIE CONTABILA pentru suspendarea obligatiei la plata ratelor de credit si dobanzii aferente. OUG 37/2020Ultimele articole
Diferente de TVA stabilite de ANAF in urma inspectiei fiscale. Tratament fiscal si MONOGRAFIE CONTABILACheltuieli cu produse personalizate oferite partenerilor. Regim TVA, deductibilitate si MONOGRAFIE CONTABILAMartisoare acordate de 1 martie 2026 angajatelor. MONOGRAFIE CONTABILA utilaBonificatie de 3% pentru anul 2024. Reguli de aplicare si o MONOGRAFIE CONTABILA utilaImpozitul pe profit si bonificatia de 3%. EXEMPLU util de MONOGRAFIE CONTABILAArticole similare
Ajustare TVA pentru creante eliminate prin planul de reorganizare. Cum procedam?Studiu de caz: Aspecte privind inscrierea la masa credala a unei societati afiliateAjustare TVA in cazul FALIMENTului clientilor. Cum calculam termenul de prescriptie si care sunt implicatiile fiscale?Provizion si ajustare TVA. Cum procedam?TVA la livrarea de bunuriUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in FALIMENT cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceAjustarea TVA pentru creante neincasate in cazul intrarii in FALIMENT a beneficiaruluiImpozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleBilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererile
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



