Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In perioada 8-22 august, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat o consultare care a vizat gradul efectiv de aplicare a Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro, la nivelul membrilor portalului si ai CNIPMMR.
Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 26% microintreprinderi, 61% intreprinderi mici si 11% intreprinderi mijlocii.
Referitor la termenul legal de plata de 60 de zile calendaristice din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (76,32% din respondenti) sau de 60 de zile (13,16% din respondenti), rezultand o aplicare a termenului legal in procent de 89,48% din contracte.
Referitor la termenul legal de plata de 30 de zile calendaristice din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (45,35% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 54,65 % din contracte.
Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (47,37% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 50% din cazuri.
Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (28,36% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 69,01% din cazuri.
In ultimele 12 luni, peste 86% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare si/sau penalitati de intarziere pentru intarzierile platii facturilor in contractele comerciale si peste 92% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare pentru intarzierile platii facturilor in contractele de achizitie publica.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
63% dintre respondenti considera ca partenerii contractuali cu o pozitie dominanta in raport cu statutul de IMM (ex. mari lanturi de magazine, furnizori de materii prime, utilitati, etc.) au impus in contracte clauze abuzive insa 42% dintre acestia nu au solicitat in instanta anularea clauzelor abuzive, intrucat procedura este foarte greoaie.
26,31% dintre respondenti au incasat efectiv creantele de la data introducerii procedurii ordonantei de plata in termen de pana la 30 zile si respectiv 60 zile.
92% dintre respondenti considera ca Legea nr. 72/2013, care instituie termene legale de plata si dobanzi penalizatoare NU este pusa efectiv in aplicare, iar 87% sunt de parere ca aceasta trebuie imbunatatita.
Propunerile CNIPMMR privind aplicarea legii 72/2013
Raportat la analizele si sondajele realizate de CNIPMMR, potrivit "Cartei albe a IMM-urilor din Romania 2014" si sondajului recent realizat, neplata la timp a facturilor in contractele de achizitie publica a ramas printre dificultatile majore din activitatea IMM-urilor, fiind inregistrata o imbunatatire doar cu 1,28 puncte procentuale, raportat la anul trecut, iar pentru intarzierile in incasarea facturilor dintre societati (comerciale) a fost inregistrata o imbunatatire cu 3,36 puncte procentuale, raportat la anul trecut.
CNIPMMR atrage atentia asupra gradului foarte ridicat de neaplicare de catre instititiile/autoritatile publice a prevederilor Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, peste 54% din contractele de achizitie publica avand prevazut un termen mai mare decat termenul legal de 30 de zile, in peste 69% din cazuri, nefiind efectiv platite facturile furnizorilor/prestatorilor/executantilor de lucrari in termenul legal, iar in peste 92% din cazurile intarzierilor la plata nefiind incasate dobanzi penalizatoare, desi erau obligatorii.
Pentru asigurarea aplicarii efective a prevederilor Legii nr. 72/2013, CNIPMMR propune:
Masuri bugetare:
Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare pentru implementarea prevederilor Legii nr. 72/2013 (pentru asigurarea platii facturilor din contractele de achizitie publica in termen de 30 de zile);
Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare rezolvarii problemei arieratelor inregistrate pana in prezent (pentru asigurarea platii facturilor restante din contractele de achizitie publica);
Crearea unui "credit-pod" special, la nivel national, pentru a finanta temporar, cheltuielile din contractele publice ale autoritatilor si institutiilor publice, inclusiv a autoritatilor locale, in cazul problemelor de cash flow, cu incadrarea in bugetul aprobat.
Masuri administrative:
- organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor pentru stabilirea masurilor necesare implementarii Directivei;
- colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor respective;
- elaborarea de Coduri de bune practici contractuale si de ghiduri care sa faciliteze interpretarea si aplicarea Legii nr. 72/2013;
- actiuni de diseminare a informatiilor privind cadrul legal si procedurile de recuperare.
Masuri legislative:
Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Combaterea platilor intarziate trebuie sa vizeze toate relatiile contractuale, CNIPMMR propunand extinderea domeniului de aplicare al Legii nr. 72/2013.
Imbunatatirea mecanismului sanctionator, prin angajarea directa a raspunderii civile/materiale a functionarului public sau a personalului contractual din vina caruia autoritatea publica a intarziat plata in contractele de achizitie publica, pentru a se asigura implementarea efectiva a legii.
Reglementarea posibilitatii esalonarii si a termenelor pentru fiecare etapa fara nici o restrictie, raportat la termenele legale de plata, a permis practica repetata de prelungire peste 30/60 de zile a termenelor de plata in contractele de achizitie publica, CNIPMMR solicitand rezolvarea acestei probleme.
Sursa: CNIPMMR
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Care sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?Firme care primesc autoFACTURI de la clienti. Cine si cum face declararea in E-factura?Tratament fiscal TVA pentru refacturare cheltuieliFACTURIle simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileDecont depus cu deducere nepermisa a TVA | Ce solutii exista?Ultimele articole
Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemArticole similare
Tranzactiile comerciale intre intreprinderi in 2013. Solutia la care nu se astepta nimeni!IMM Invest Romania - noul program de sustinere a IMM-URIlor: Normele de aplicare, finalizateNoile norme de aplicare pentru OUG 92 au fost publicate in MonitorMasuri UE in domeniul afacerilor. Noile idei pentru relansarea cresterii economiceIMM-URIle sunt cel mai riscant debitor bancarUltimele articole
Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-URIlorSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileDecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-URIlor din Romania cer amanarea e-TVACombaterea contrabandei si fraudei la granita continua. Doua noi scanere au fost puse in functiune la AlbitaArticole similare
Reglementarile noi in 2013 privind contractele intre profesionistiNecesita facturare dobanda penalizatoare prevazuta de Legea 72/2013? Raspuns ANAFUn nou proiect MFP modifica unele reguli privind TVA-ul si incapacitatea de plataAchitarea facturilor in 30 de zile e obligatorieArticole similare
Noutati legislatie Fiscala 09-13 februarie 2009 - Monitorul OficialStabilirea prin contract a termenului si nivelului dobanzii. Ce obligatii avem?Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiPlata anticipata a impozitului pe profit - avantaje si dezavantajeNorme complete privind combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plataUltimele articole
TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleOrdinul 14/2023: Din 1 aprilie facturile la gaze pot fi esalonate, la cerere, pe o perioada de minimum 3 luniMonografie contabila pentru inregistrarea facturilor de chirie si garantie. Renuntarea la contract.DOBANZI PENALIZATOARE pentru intarzierea termenului de plata a dividendelor asociatilorDOBANZI PENALIZATOARE. Ce includeti in baza de impozitare TVA?Articole similare
Noutati legislatie fiscala 12 - 16 octombrie 2009 - Monitorul OficialObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?Este OFICIAL! Distribuitorii de energie si gaz pot debransa clientii care nu platesc facturile pe perioada starii de alertaCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru 2 aprilie 2018Fiscul schimba conditiile de declarare a inactivitatii fiscaleUltimele articole
Facilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitPlata dividende in 2025. Care este plafonul de plati in numerarImpozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"