Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In perioada 8-22 august, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat o consultare care a vizat gradul efectiv de aplicare a Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro, la nivelul membrilor portalului si ai CNIPMMR.
Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 26% microintreprinderi, 61% intreprinderi mici si 11% intreprinderi mijlocii.
Referitor la termenul legal de plata de 60 de zile calendaristice din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (76,32% din respondenti) sau de 60 de zile (13,16% din respondenti), rezultand o aplicare a termenului legal in procent de 89,48% din contracte.
Referitor la termenul legal de plata de 30 de zile calendaristice din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (45,35% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 54,65 % din contracte.
Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (47,37% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 50% din cazuri.
Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (28,36% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 69,01% din cazuri.
In ultimele 12 luni, peste 86% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare si/sau penalitati de intarziere pentru intarzierile platii facturilor in contractele comerciale si peste 92% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare pentru intarzierile platii facturilor in contractele de achizitie publica.

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
63% dintre respondenti considera ca partenerii contractuali cu o pozitie dominanta in raport cu statutul de IMM (ex. mari lanturi de magazine, furnizori de materii prime, utilitati, etc.) au impus in contracte clauze abuzive insa 42% dintre acestia nu au solicitat in instanta anularea clauzelor abuzive, intrucat procedura este foarte greoaie.
26,31% dintre respondenti au incasat efectiv creantele de la data introducerii procedurii ordonantei de plata in termen de pana la 30 zile si respectiv 60 zile.
92% dintre respondenti considera ca Legea nr. 72/2013, care instituie termene legale de plata si dobanzi penalizatoare NU este pusa efectiv in aplicare, iar 87% sunt de parere ca aceasta trebuie imbunatatita.
Propunerile CNIPMMR privind aplicarea legii 72/2013
Raportat la analizele si sondajele realizate de CNIPMMR, potrivit "Cartei albe a IMM-urilor din Romania 2014" si sondajului recent realizat, neplata la timp a facturilor in contractele de achizitie publica a ramas printre dificultatile majore din activitatea IMM-urilor, fiind inregistrata o imbunatatire doar cu 1,28 puncte procentuale, raportat la anul trecut, iar pentru intarzierile in incasarea facturilor dintre societati (comerciale) a fost inregistrata o imbunatatire cu 3,36 puncte procentuale, raportat la anul trecut.
CNIPMMR atrage atentia asupra gradului foarte ridicat de neaplicare de catre instititiile/autoritatile publice a prevederilor Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, peste 54% din contractele de achizitie publica avand prevazut un termen mai mare decat termenul legal de 30 de zile, in peste 69% din cazuri, nefiind efectiv platite facturile furnizorilor/prestatorilor/executantilor de lucrari in termenul legal, iar in peste 92% din cazurile intarzierilor la plata nefiind incasate dobanzi penalizatoare, desi erau obligatorii.
Pentru asigurarea aplicarii efective a prevederilor Legii nr. 72/2013, CNIPMMR propune:
Masuri bugetare:
Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare pentru implementarea prevederilor Legii nr. 72/2013 (pentru asigurarea platii facturilor din contractele de achizitie publica in termen de 30 de zile);
Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare rezolvarii problemei arieratelor inregistrate pana in prezent (pentru asigurarea platii facturilor restante din contractele de achizitie publica);
Crearea unui "credit-pod" special, la nivel national, pentru a finanta temporar, cheltuielile din contractele publice ale autoritatilor si institutiilor publice, inclusiv a autoritatilor locale, in cazul problemelor de cash flow, cu incadrarea in bugetul aprobat.
Masuri administrative:
- organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor pentru stabilirea masurilor necesare implementarii Directivei;
- colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor respective;
- elaborarea de Coduri de bune practici contractuale si de ghiduri care sa faciliteze interpretarea si aplicarea Legii nr. 72/2013;
- actiuni de diseminare a informatiilor privind cadrul legal si procedurile de recuperare.
Masuri legislative:
Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Combaterea platilor intarziate trebuie sa vizeze toate relatiile contractuale, CNIPMMR propunand extinderea domeniului de aplicare al Legii nr. 72/2013.
Imbunatatirea mecanismului sanctionator, prin angajarea directa a raspunderii civile/materiale a functionarului public sau a personalului contractual din vina caruia autoritatea publica a intarziat plata in contractele de achizitie publica, pentru a se asigura implementarea efectiva a legii.
Reglementarea posibilitatii esalonarii si a termenelor pentru fiecare etapa fara nici o restrictie, raportat la termenele legale de plata, a permis practica repetata de prelungire peste 30/60 de zile a termenelor de plata in contractele de achizitie publica, CNIPMMR solicitand rezolvarea acestei probleme.
Sursa: CNIPMMR

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Contabilitate non-transferFACTURI primite de la persoane juridice din UE. Tratament TVAOFICIAL! Operatorii economici care detin automate comerciale, OBLIGATI sa le doteze cu aparate de marcat pana la final de 2019 (Legea 136/2019)Din septembrie 2021 va fi implementat programul E-Factura. Emitentii trebuie sa detina un certificat digital calificatDeclarare TVA in FACTURIle intracomunitare. MONOGRAFIE contabilaUltimele articole
TVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiE-Factura: Cum sa stornezi FACTURIle emise gresit in SPV si inregistrate ulterior in contabilitateRO e-TVA. Cum raspunzi la Notificarea de conformare daca ai FACTURI dublate in SPVCod TVA anulat din oficiu. Implicatii fiscale si contabile in 3 spete importanteTransport international. Conditii pentru a aplica scutirile de TVAArticole similare
Obiectivele intreprinderilor mici si mijlocii. AnalizaCota unica si TVA-ul nu se schimba, CAS scade, iar impozitul forfetar dispare!Florin Citu: IMM Invest va fi reluat curand iar clientii pot avea acces la mai multi baniCirca jumatate dintre firmele romanesti au in vedere dezvoltareaCNIPMMR solicita aplicarea noii taxe de impozitare a cladirilor incepand cu 1 ianuarie 2017Ultimele articole
Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-URIlorSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileDecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-URIlor din Romania cer amanarea e-TVACombaterea contrabandei si fraudei la granita continua. Doua noi scanere au fost puse in functiune la AlbitaArticole similare
Necesita facturare dobanda penalizatoare prevazuta de Legea 72/2013? Raspuns ANAFReglementarile noi in 2013 privind contractele intre profesionistiAchitarea facturilor in 30 de zile e obligatorieUn nou proiect MFP modifica unele reguli privind TVA-ul si incapacitatea de plataArticole similare
TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleNorme complete privind combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plataDificultati in recuperarea sumei de TVA. De ce raman fara raspuns unele cereriDOBANZI PENALIZATOARE. Ce includeti in baza de impozitare TVA?Necesita facturare dobanda penalizatoare prevazuta de Legea 72/2013? Raspuns ANAFUltimele articole
Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiOrdinul 14/2023: Din 1 aprilie facturile la gaze pot fi esalonate, la cerere, pe o perioada de minimum 3 luniMonografie contabila pentru inregistrarea facturilor de chirie si garantie. Renuntarea la contract.DOBANZI PENALIZATOARE pentru intarzierea termenului de plata a dividendelor asociatilorOUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020Articole similare
Mai putine declaratii la Fisc din 2015Codul fiscal de la 1 ianuarie 2015. Ce modificari sunt incluse prin OUG 80/2014Noua editie Tezaur: Dobanzi neimpozabile de pana la 6,60% pe an la titlurile de statANAF publica aplicatia pentru D101Declaratia anuala de profit are un nou termenUltimele articole
Reges-Online: TERMENE limita, amenzi si modalitatea de inregistrare in sistemRaportare SAF-T: PFA-urile si II-urile cu contabilitate in partida simpla NU vor depune D406Cum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeImpozit dividende. TOT ce trebuie sa stii despre impozitul pe dividende in 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"