Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In perioada 8-22 august, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat o consultare care a vizat gradul efectiv de aplicare a Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro, la nivelul membrilor portalului si ai CNIPMMR.
Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 26% microintreprinderi, 61% intreprinderi mici si 11% intreprinderi mijlocii.
Referitor la termenul legal de plata de 60 de zile calendaristice din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (76,32% din respondenti) sau de 60 de zile (13,16% din respondenti), rezultand o aplicare a termenului legal in procent de 89,48% din contracte.
Referitor la termenul legal de plata de 30 de zile calendaristice din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (45,35% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 54,65 % din contracte.
Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (47,37% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 50% din cazuri.
Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (28,36% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 69,01% din cazuri.
In ultimele 12 luni, peste 86% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare si/sau penalitati de intarziere pentru intarzierile platii facturilor in contractele comerciale si peste 92% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare pentru intarzierile platii facturilor in contractele de achizitie publica.

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
63% dintre respondenti considera ca partenerii contractuali cu o pozitie dominanta in raport cu statutul de IMM (ex. mari lanturi de magazine, furnizori de materii prime, utilitati, etc.) au impus in contracte clauze abuzive insa 42% dintre acestia nu au solicitat in instanta anularea clauzelor abuzive, intrucat procedura este foarte greoaie.
26,31% dintre respondenti au incasat efectiv creantele de la data introducerii procedurii ordonantei de plata in termen de pana la 30 zile si respectiv 60 zile.
92% dintre respondenti considera ca Legea nr. 72/2013, care instituie termene legale de plata si dobanzi penalizatoare NU este pusa efectiv in aplicare, iar 87% sunt de parere ca aceasta trebuie imbunatatita.
Propunerile CNIPMMR privind aplicarea legii 72/2013
Raportat la analizele si sondajele realizate de CNIPMMR, potrivit "Cartei albe a IMM-urilor din Romania 2014" si sondajului recent realizat, neplata la timp a facturilor in contractele de achizitie publica a ramas printre dificultatile majore din activitatea IMM-urilor, fiind inregistrata o imbunatatire doar cu 1,28 puncte procentuale, raportat la anul trecut, iar pentru intarzierile in incasarea facturilor dintre societati (comerciale) a fost inregistrata o imbunatatire cu 3,36 puncte procentuale, raportat la anul trecut.
CNIPMMR atrage atentia asupra gradului foarte ridicat de neaplicare de catre instititiile/autoritatile publice a prevederilor Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, peste 54% din contractele de achizitie publica avand prevazut un termen mai mare decat termenul legal de 30 de zile, in peste 69% din cazuri, nefiind efectiv platite facturile furnizorilor/prestatorilor/executantilor de lucrari in termenul legal, iar in peste 92% din cazurile intarzierilor la plata nefiind incasate dobanzi penalizatoare, desi erau obligatorii.
Pentru asigurarea aplicarii efective a prevederilor Legii nr. 72/2013, CNIPMMR propune:
Masuri bugetare:
Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare pentru implementarea prevederilor Legii nr. 72/2013 (pentru asigurarea platii facturilor din contractele de achizitie publica in termen de 30 de zile);
Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare rezolvarii problemei arieratelor inregistrate pana in prezent (pentru asigurarea platii facturilor restante din contractele de achizitie publica);
Crearea unui "credit-pod" special, la nivel national, pentru a finanta temporar, cheltuielile din contractele publice ale autoritatilor si institutiilor publice, inclusiv a autoritatilor locale, in cazul problemelor de cash flow, cu incadrarea in bugetul aprobat.
Masuri administrative:
- organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor pentru stabilirea masurilor necesare implementarii Directivei;
- colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor respective;
- elaborarea de Coduri de bune practici contractuale si de ghiduri care sa faciliteze interpretarea si aplicarea Legii nr. 72/2013;
- actiuni de diseminare a informatiilor privind cadrul legal si procedurile de recuperare.
Masuri legislative:
Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Combaterea platilor intarziate trebuie sa vizeze toate relatiile contractuale, CNIPMMR propunand extinderea domeniului de aplicare al Legii nr. 72/2013.
Imbunatatirea mecanismului sanctionator, prin angajarea directa a raspunderii civile/materiale a functionarului public sau a personalului contractual din vina caruia autoritatea publica a intarziat plata in contractele de achizitie publica, pentru a se asigura implementarea efectiva a legii.
Reglementarea posibilitatii esalonarii si a termenelor pentru fiecare etapa fara nici o restrictie, raportat la termenele legale de plata, a permis practica repetata de prelungire peste 30/60 de zile a termenelor de plata in contractele de achizitie publica, CNIPMMR solicitand rezolvarea acestei probleme.
Sursa: CNIPMMR

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitii intracomunitare de bunuri. Inregistrari contabileCorectare decont TVA dupa o greseala des intalnitaMonografie leasing financiar AUTO. Cum se inregistreaza datoriile si creantele exprimate in lei?E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru FACTURIle platite care NU sunt transmise in SPV?Scaderea cu 14% a cotei de TVA pentru locuinteUltimele articole
Majorare cota TVA. Cum sa procedati cu FACTURIle emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Factura electrica. Cota pentru FACTURIle de pana la 31 iulie 2025, in contextul majorarii TVAModificare cote TVA. Regim fiscal pentru FACTURI emise dupa 1 august 2025Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?E-TVA ANAF. MODEL de raspuns in cazul in care exista diferente de TVAArticole similare
Util pentru firme: Se renunta la taxele de roaming. Noile reglementari europeneAu fost modificate normele metodologice ale programului IMM INVEST. Pentru anumite domenii nu se pot garanta crediteMinisterul Muncii suspenda activitatea de revizuire medicala a pensionarilor de invaliditate. NU se intrerupe pensiaParlamentul a adoptat legea privind plata TVA la incasare pentru IMM-URITot ce intra ca accesoriu al cazarii este taxat cu 9% TVAUltimele articole
Ghidul surselor de finantare pentru IMM-URI: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taDeclaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-URIlorSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileDecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-URIlor din Romania cer amanarea e-TVAArticole similare
Achitarea facturilor in 30 de zile e obligatorieUn nou proiect MFP modifica unele reguli privind TVA-ul si incapacitatea de plataReglementarile noi in 2013 privind contractele intre profesionistiNecesita facturare dobanda penalizatoare prevazuta de Legea 72/2013? Raspuns ANAFArticole similare
Stabilirea prin contract a termenului si nivelului dobanzii. Ce obligatii avem?DOBANZI PENALIZATOARE. Ce includeti in baza de impozitare TVA?Legea nr. 72 din 2013. Exista exceptii pentru facturile scadente la 30 de zile?Ordinul 14/2023: Din 1 aprilie facturile la gaze pot fi esalonate, la cerere, pe o perioada de minimum 3 luniFiscul poate amana pana la un an rambursarea TVA si a impozitelor daca e nevoie de inspectia fiscala prealabilaUltimele articole
Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleMonografie contabila pentru inregistrarea facturilor de chirie si garantie. Renuntarea la contract.DOBANZI PENALIZATOARE pentru intarzierea termenului de plata a dividendelor asociatilorOUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020Articole similare
Masuri fiscal-bugetare 2024. Cresc anumite salarii, iar unele facilitati sunt amanate sau eliminate, conform OUG 115/2023O noua conceptie asupra formularelor financiar-contabileSaptamana 28 ian - 03 februarie 2008Rezolvari propuse de av. Gabriel Biris pentru Fiscalizarea consumului (TVA) vs. Noul Cod fiscalCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna IULIE 2023Ultimele articole
TVA 9% la achizitia unei singure locuinte, pana in iulie 2026. Conditii si TERMENE-limitaDepasire plafon de 100.000 euro. Trecere la impozit pe profit si TVA lunarSAF-T: Firmele cu cod TVA intracomunitar depun D406?Aplicarea TVA la incasare. Conditii, TERMENE si erori frecvente in 2025SAF-T: Ce trebuie sa stie firmele neinregistrate in scopuri de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"