Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va aducem la cunostinta ca subiectul abordat in cel mai recent numar al Revistei de Finante si Contabilitate, emisa de Ministerul de Finante, se refera la modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarative.
Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin Legea nr. 227/20151 privind Codul fiscal, au fost modificate regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii atat in ceea ce priveste conditiile de aplicare si cotele de impunere, cat si regulile privind schimbarea regimului de impunere.Sistemul de impunere este obligatoriu pentru persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatilor de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc, in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale;
b) ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de sub 20%;
c) au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro (cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile);
d) capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In cazul societatilor nou-infiintate se are in vedere indeplinirea conditiei privind componenta capitalului social la data inregistrarii in registrul comertului, precum si faptul ca nu intentioneaza sa desfasoare activitatile prevazute la lit. a).
Sistemul de impunere este optional numai in cazul persoanelor juridice romane nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, au subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro.
Cotele de impozitare sunt diferentiate (1%, 2% sau 3%), in functie de numarul de salariati si se pot modifica in cursul anului, potrivit unor conditii specifice.
Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul unui an fiscal are loc in urmatoarele situatii:
1. microintreprinderea realizeaza in cursul anului de impunere venituri mai mari de 100.000 euro;
2. ponderea veniturilor realizate in anul curent din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv;
Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.
3. microintreprinderea incepe sa desfasoare in cursul anului activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc sau in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
Incepand cu trimestrul in care are loc oricare din situatiile de la pct. 1-3, microintreprinderea va datora impozit pe profit, avand obligatia de modificare a vectorului fiscal si de stabilire, plata si declarare a impozitului pe profit.
In termen de 15 zile de la producerea uneia din situatiile prevazute la pct. 1-3, persoana juridica depune la organul fiscal, in a carui evidenta este inregistrata fiscal, formularul 010 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".
Calculul impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-au depasit limitele fiscale de la pct. 1 si 2 sau au inceput sa fie desfasurate activitati de natura celor de la pct. 3.
Plata si declararea impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrului respectiv (trim. I/II/III, dupa caz).
Declararea impozitului pe profit trimestrial se face prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", in care se completeaza pozitia nr. 2 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.
In cazul in care modificarea sistemului de impozitare are loc in trimestrul IV, nu se va depune formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".
Definitivarea si plata impozitului pe profit se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit.
Formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se depune pana la data de 25 martie a anului urmator celui de realizare a venitului si se va completa avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs una din situatiile de la pct. 1-3, iar la rubrica privind platile anticipate nu se va cuprinde impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.
In cazul in care depasirea limitelor fiscale privind nivelul veniturilor sau ponderea veniturilor din consultanta a avut loc in cursul anului 2015, formularul 101 se completeaza avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, iar la rubrica privind platile anticipate se cuprinde si impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.
In cazul in care in cursul anului 2015 au fost desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, formularul 101 se completeaza avand in vedere numai veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs situatia respectiva, iar la rubrica privind platile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microintrepriderilor declarat in cursul anului.
In formular se mentioneaza perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care au inceput sa fie desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, si sfarsitul anului de raportare.
Material intocmit de Cristina DOBRESCU – Consilier
Directia Generala Proceduri pentru Administrarea Veniturilor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Schimbare SISTEM DE IMPUNERE. Aplicarea reducerilor conform OUG 153Impozit pe veniturile microintreprinderilor 2013 | Conditii de aplicareVladescu anunta sfarsitul cotei unice, scaderea TVA si impozit progresiv, inclusiv pe toate pensiileDepasire plafon de 65.000 euro in cursul anului. Cand se trece la impozitul pe profit?Deducerea TVA si bonurile fiscale in 2013: analiza consultantuluiUltimele articole
Microintreprinderi in insolventa. Va fi afectat in acest caz sistemul de impunere?Microintreprinderea in 2023: Firmele NU trebuie sa obtina venituri din consultanta si management in proportie mai mare de 20% din cifra de afaceriCum a fost modificat prin OG 16/2022 sistemul de impunere privind impozitul pe veniturile microProiect de modificare a normelor de aplicare a Codului fiscalAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu. Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscalArticole similare
Nou: Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii MICROINTREPRINDERIlor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri 2015Solutii Fiscal-Contabile pentru 2019: Raspunsuri la toate neclaritatile privind modificarile legislative din ultima perioadaSocietate aflata in insolventa. Cum tratam impozitul pe venit MICROINTREPRINDERI si impozitul pe profit?A fost promulgata legea care prevede amanarea chiriilor in perioada starii de urgentaMediul de afaceri din Romania cere impozit 0 pentru majorarea salariului minim (pozitia CNIPMMR)Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024HG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROBolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasArticole similare
Regimul fiscal al rezervelor la incetarea microintreprinderilorCont 609. Baza de calcul impozit venit microintreprindereIn atentia contribuabililor platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilorBunuri lipsa, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Studiu de caz: Diminuarea taxelor in cadrul unui SRL. Platitor TVA si impozit pe profitUltimele articole
De cand se aplica plafonul de 500.000 euro pentru iesirea din categoria microintreprinderilor?Corectare factura pentru prestare servicii. Se aplica regimul special de scutire?Cota impozit VENITURI MICROINTREPRINDERE. Ce calcule se fac in functie de numarul de angajati?Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Ce includem in baza?Articole similare
CODUL FISCAL 2008 - Capitolul XIV. Dispozitii comune - art. 159-160E-Factura: Procesul de implementare va fi realizat in doua etape in 2024Calendar fiscal: 4 declaratii se depun pana la 10 decembrieCand descoperim operatiunile asimilate unei livrari de bunuri?Ce taxa platim in 2012 pentru afisaj in scop de reclama si publicitateUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROArticole similare
Comunicat Finante: Atentie la declaratia pentru impozitul pe reprezentanteDeclaratia 205 in 2022. Cine are aceasta obligatie, cum se completeaza si care este termenul limita de depunereInchirierea unui bun imobil pe teritoriul Romaniei. Tratament fiscalPerioada fiscala impozabila. Identificare, definitii, prevederi actualeNoile reguli TVA valabile de la 1 decembrieUltimele articole
Bolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaDeclaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorTaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaImpozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"