Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va aducem la cunostinta ca subiectul abordat in cel mai recent numar al Revistei de Finante si Contabilitate, emisa de Ministerul de Finante, se refera la modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarative.
Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin Legea nr. 227/20151 privind Codul fiscal, au fost modificate regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii atat in ceea ce priveste conditiile de aplicare si cotele de impunere, cat si regulile privind schimbarea regimului de impunere.Sistemul de impunere este obligatoriu pentru persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatilor de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc, in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale;
b) ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de sub 20%;
c) au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro (cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile);
d) capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
In cazul societatilor nou-infiintate se are in vedere indeplinirea conditiei privind componenta capitalului social la data inregistrarii in registrul comertului, precum si faptul ca nu intentioneaza sa desfasoare activitatile prevazute la lit. a).
Sistemul de impunere este optional numai in cazul persoanelor juridice romane nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, au subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro.
Cotele de impozitare sunt diferentiate (1%, 2% sau 3%), in functie de numarul de salariati si se pot modifica in cursul anului, potrivit unor conditii specifice.
Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul unui an fiscal are loc in urmatoarele situatii:
1. microintreprinderea realizeaza in cursul anului de impunere venituri mai mari de 100.000 euro;
2. ponderea veniturilor realizate in anul curent din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv;
Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.
3. microintreprinderea incepe sa desfasoare in cursul anului activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc sau in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
Incepand cu trimestrul in care are loc oricare din situatiile de la pct. 1-3, microintreprinderea va datora impozit pe profit, avand obligatia de modificare a vectorului fiscal si de stabilire, plata si declarare a impozitului pe profit.
In termen de 15 zile de la producerea uneia din situatiile prevazute la pct. 1-3, persoana juridica depune la organul fiscal, in a carui evidenta este inregistrata fiscal, formularul 010 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".
Calculul impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-au depasit limitele fiscale de la pct. 1 si 2 sau au inceput sa fie desfasurate activitati de natura celor de la pct. 3.
Plata si declararea impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrului respectiv (trim. I/II/III, dupa caz).
Declararea impozitului pe profit trimestrial se face prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", in care se completeaza pozitia nr. 2 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.
In cazul in care modificarea sistemului de impozitare are loc in trimestrul IV, nu se va depune formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".
Definitivarea si plata impozitului pe profit se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit.
Formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se depune pana la data de 25 martie a anului urmator celui de realizare a venitului si se va completa avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs una din situatiile de la pct. 1-3, iar la rubrica privind platile anticipate nu se va cuprinde impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.
In cazul in care depasirea limitelor fiscale privind nivelul veniturilor sau ponderea veniturilor din consultanta a avut loc in cursul anului 2015, formularul 101 se completeaza avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, iar la rubrica privind platile anticipate se cuprinde si impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.
In cazul in care in cursul anului 2015 au fost desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, formularul 101 se completeaza avand in vedere numai veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs situatia respectiva, iar la rubrica privind platile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microintrepriderilor declarat in cursul anului.
In formular se mentioneaza perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care au inceput sa fie desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, si sfarsitul anului de raportare.
Material intocmit de Cristina DOBRESCU – Consilier
Directia Generala Proceduri pentru Administrarea Veniturilor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii
Intrebare: Avand in vedere modificarile legislative in vigoare de la 01.01.2025, societatea poate trece de la impozit pe profit la impozit pe mictointreprinderi.Mentionez ca a trecut la impozit pe profit de la 01.01.2023, avand in vedere codul CAEN-6202. Aceeasi intrebare si pentru cod CAEN 7022.. De la infiintare pana la 31.12.2022 a fost microintreprindere. Multumesc!vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Articole similare
OG nr. 8 din 2013 | Impozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 1 februarie 2013Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati. Zoom fiscalCodul fiscal 2011 - Titlul IVANAF numara piscinele pentru noul impozitImpozit pe veniturile microintreprinderilor in 2013. Obligatii declarative si de plata!Ultimele articole
Microintreprinderi in insolventa. Va fi afectat in acest caz sistemul de impunere?Microintreprinderea in 2023: Firmele NU trebuie sa obtina venituri din consultanta si management in proportie mai mare de 20% din cifra de afaceriCum a fost modificat prin OG 16/2022 sistemul de impunere privind impozitul pe veniturile microSchimbare SISTEM DE IMPUNERE. Aplicarea reducerilor conform OUG 153Proiect de modificare a normelor de aplicare a Codului fiscalArticole similare
Split TVA: Ce facilitati au cei care opteaza pentru aplicarea sistemului?Monografie contabila pentru scoaterea din evidenta a furnizorilor radiatiRaportul la Legea bugetului de stat pe 2011, adoptat de comisiile de buget-finanteAchizitie echipamente IT cu fonduri nerambursabile. Cum tratam depasirea plafonului?Abrogare impozit specific. Cum pot face trecerea la plata impozitului micro firmele din HoReCa?Ultimele articole
Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleTrecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Articole similare
De cand se aplica plafonul de 500.000 euro pentru iesirea din categoria microintreprinderilor?Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Ce includem in baza?Studiu de caz: Diminuarea taxelor in cadrul unui SRL. Platitor TVA si impozit pe profitBunuri lipsa, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Corectare factura pentru prestare servicii. Se aplica regimul special de scutire?Ultimele articole
Cota impozit VENITURI MICROINTREPRINDERE. Ce calcule se fac in functie de numarul de angajati?Regimul fiscal al rezervelor la incetarea microintreprinderilorIn atentia contribuabililor platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilorCont 609. Baza de calcul impozit venit microintreprindereArticole similare
Impozit nerezidenti neretinut la sursa. Cum se corecteaza si ce declaratii se depun?Justificare scutire livrare/prestare intracomunitara de bunuri. Care va fi regimul TVA?Cod de TVA anulat din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabileCum aplicam impozitul pe veniturile microintreprinderilor in anul 2016?Baza de impozitare TVA bunuri acordate drept cota de distributie in cadrul societatilor agricoleUltimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Articole similare
Modificare vector fiscal si depasirea cifrei de afaceri. Ce procent de impozitare se aplica?Proiectul care majoreaza cu peste 16 la suta taxele pentru anul fiscal 2013Noile reguli TVA valabile de la 1 decembrieObligatii declarative pentru microintreprinderile fara venituriCASS dividende 2023. Salariul minim pe economie care se va utiliza la calcularea CASS-uluiUltimele articole
PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024In ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025Situatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profit
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"