Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In activitatea unei societati, optimizarea costurilor este esentiala. Este asadar important de cunoscut modul de evaluare a activitatii desfasurate de catre prestatori concomitent cu necesitatea reala a serviciului prestat. Vom analiza, in continuare, circumstantele raporturilor societatilor platitoare de impozit pe profit cu consultantul fiscal.
Este cunoscut faptul ca, in cuprinsul art. 83 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, a fost stabilita obligatia ca declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice sa fie certificate de catre un consultant fiscal, fiind exceptate societatile mari, pentru care este obligatorie auditarea.Este de subliniat faptul ca, in alte sisteme fiscale in care functioneaza acest mecanism de certificare, toate partile implicate obtin un beneficiu. Astfel, contribuabilul care isi certifica o declaratie prin intermediul serviciilor unui consultant fiscal beneficiaza de o reducere de impozit pentru a-si recupera cheltuiala efectuata cu accesarea serviciului. Reducerea obligatiei fiscale este recunoscuta de catre administratia fiscala, intrucat costurile de administrare a impozitului respectiv se diminueaza - deoarece corectitudinea modului de determinare a acestuia este asigurata prin certificarea declaratiilor fiscale.
Din pacate, in legislatia fiscala din Romania a fost preluata doar obligatia de certificare a declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, fara implementarea mecanismului de stimulare a contribuabilului vizat.
Trebuie remarcat faptul ca obligatia de certificare a Declaratiei anuale privind impozitul pe profit nu este sanctionata de Codul de procedura fiscala. Ca urmare a formularii actuale din cuprinsul codului, organele fiscale nu pot refuza depunerea declaratiei necertificate, neexistand totodata nici o contraventie reglementata pentru neconformarea la aceasta obligatie.
Pe acest fond, organismul de reglementare a profesiei de consultant fiscal vine prompt si stabileste in detaliu interactiunea dintre acesta si contribuabil. Prin Hotararea nr. 8/2010 a Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali au fost aprobate Normele de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, de catre consultantii fiscali.
Aceasta prevedere este obligatorie pentru consultantii fiscali si contine in detaliu toate elementele necesare realizarii obiectivului de certificare. De altfel, textul hotararii reitereaza expunerea consultantilor la sanctiuni in cazul nerespectarii in totalitate a acesteia, precum si a celorlalte norme interne (standardele profesionale si Codul etic al consultantului fiscal).
Astfel, este mai intai stabilita necesitatea incheierii unui contract. incheierea contractului in scris este si o cerinta a Codului fiscal, pentru a fi asigurata deductibilitatea cheltuielii cu serviciile de consultanta.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Hotararea detaliaza mai apoi modul in care este prezentata informatia consultantului fiscal. Desi reglementarile Camerei Consultantilor Fiscali nu sunt opozabile decat membrilor, Hotararea stabileste ca o conditie a certificarii obligatia contribuabilului de a da o declaratie pe propria raspundere, al carei model este prevazut in anexa la hotarare, privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.
Ca procedura de lucru, hotararea impune stabilirea un prag de semnificatie pentru analiza operatiunilor relevante si, de asemenea, enumera punctele asupra carora consultantul trebuie sa se aplece. Astfel, verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit va trebui sa urmareasca cel putin elementele mentionate in mod specific in cuprinsul titlului II "Impozit pe profit" din Codul fiscal, cum ar fi: veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile, cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile angajate.
in acelasi mod transant, hotararea stabileste ca certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit nu presupune verificarea politicii/documentatiei privind preturile de transfer, a politicilor comerciale si a politicilor contabile aplicate de companie.
Certificarea declaratiei anuale privind impozitul pe profit pentru o anumita perioada nu presupune si verificarea pierderii fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce provin din perioadele anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.
Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document numit raport de certificare, care va fi inaintat companiei. Acesta va trebui sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
? scurta prezentare a companiei;
? valoarea pragului de semnificatie;
? mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anul/anii anterior/anteriori reportata in anul in care se certifica declaratia anuala de impozit pe profit;
? elementele care au fost supuse verificarii;
? eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa initial certificarii;
? opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala de impozit pe profit care a fost supusa verificarii.
In final, consultantul fiscal va emite o nota de certificare, al carei model este stabilit prin hotarare, care va insoti declaratia anuala de impozit pe profit. in nota de certificare se va mentiona daca certificarea se va face cu rezerve sau fara.
Asadar, accesarea serviciilor consultantului sunt in continuare optionale si se vor realiza in cadrul unor coordonate precise. Este de asteptat ca viitoarele modificari ale codului de procedura fiscala sa aduca si schimbari in acest domeniu, in special prin extinderea tipului de declaratii ce vor trebui certificate, printre acestea situandu-se si deconturile de TVA cu optiunea de rambursare, precum si declaratiile rectificative.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Termenul de prescriptie in Codul de procedura fiscala. Cum interpretam corect?Cum va puteti recupera TVA-ul, nesolicitat la recuperare de la Bugetul statului?Declarare bonuri fiscale in D394. Cum procedam corect in 2016?Cum se calculeaza cifra de afaceri din punct de vedere TVATermen limita: 15 februarie!Ultimele articole
E-factura, obligatorie din 2024. Tot ce trebuie sa stiiCe este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteTVA panouri fotovoltaice. Studii de caz utileEsti specialist in domeniul fiscal-contabil? Cunosti la perfectie legislatia? Rentrop& Straton te asteapta in echipa!Inchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. Impozit pe cladiri. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022Articole similare
Comunicat ANAF: Depunerea electronica a declaratiilor fiscaleRaportarea facturilor primite prin platforma RO e-Factura in cazul achizitiilor de servicii de la institutii publiceStudiu de caz: Facturarea in cazul livrarilor in alte tariControale ITM la inceputul lunii martie 2024 pentru firmele cu cod CAEN 3831Acordarea subventiilor de somaj tehnic pentru domeniile care inca pastreaza restrictiile. OUG nr. 92/2020Ultimele articole
Transmiterea facturilor in relatia B2C, dupa 1 iulie 2024E-Factura: Platile se fac inainte sau dupa ce sunt urcate in sistem facturile?Emitere facturi in relatia B2C. Facturile trebuie trimise in SPV?Au OBLIGATIA inregistrarii in SPV persoanele juridice, asocierile, PFA-urile, II-urile si IF-urileE-Factura si achizitia de combustibil. Se pot folosi facturi simplificate, care sunt exceptate de la transmiterea in sistem?Articole similare
Cum se aplica facilitatea de reducere a impozitului pe veniturile microintreprinderilor in 2022Reducerea pentru impozitul pe profit prevazuta de OUG 153/2020 poate fi aplicata bilantului de la 30 iunie 2022?Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscalOptiune pentru plata defalcata TVA in trimestrul IV 2017 si REDUCERE IMPOZIT pe profit. Care e termenul pentru plata anticipata?Calcularea impozitului pe profit pentru anul 2021 in cazul aplicarii reducerilor conform OUG 153/2020Ultimele articole
REDUCERE IMPOZIT pe veniturile microintreprinderilor. Calcul bonificatie conform OUG 153/2020Reducere de 8% prin OUG 153/2020. Cum se face inregistrarea si declararea impozitului?Liderul PNL vrea ca IT-istii sa plateasca impozit pe venit. Patronatele din Industria IT: Rezultatul ar fi reducerea masiva a specialistilor din taraArticole similare
Achizitii de servicii intracomunitare cu plata in avans. Completam Declaratia 390?PRESTARI SERVICII in zona libera. Sunt scutite de TVA?Amenzi mari in firmele descoperite fara trusa sanitara omologata conform cerintelor!Studiu privind dezvoltarea fabricatiei de mijloace de transport rutier trebuie facturat cu sau fara TVAExercitarea unei activitati independente in cadrul unei firme. Cum se incheie contractele?Ultimele articole
Depunere situatii financiare. Firmele care nu desfasoara activitate economica mai depun bilantul?Joi, 29 februarie 2024, termenul limita pentru depunerea Formularului 204Decontare gradinita/cresa 2024 [tratament fiscal]. Ce trebuie sa stie angajatoriiTaxe si impozite 2024. La ce sa te astepti anul acestaTot ce trebuie sa stii despre noile MODIFICARI FISCALEArticole similare
Hotararea Camerei Consultantilor fiscali nr. 8 din 2010Anunt privind CERTIFICAREA DECLARATIILOR FISCALE anualeFirmele nu mai sunt obligate sa certifice declaratiile fiscale. Noutati OUG 8/2014Formularul 101: Declaratie privind impozitul pe profit pentru anul 2014. Documentar fiscalModificari foarte importante in Regulamentul de organizare si functionare al CECCARUltimele articole
Examenul pentru dobandirea calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistentImpozitul pe profit si formularul 101. Cine are obligatia sa depuna aceasta declaratie?Ce elemente includem obligatoriu in raportul de certificare a declaratiilor fiscale?O analiza rezumata: Modificarile aduse de OUG 8/2014 in Codul de procedura fiscala!Noua certificare a declaratiilor fiscale de catre un consultant fiscal. Explicatii suplimentareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"