Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Am ales pentru urmatorul caz o societate ALFA, inregistrata ca platitoare de impozit pe profit si TVA, care desfasoara activitati de prelucrare a marmurei si de comercializare placi de marmura. Cu ocazia inventarierii se constata ca in gestiuni exista placi deteriorate care nu mai pot fi folosite si nici vandute. Stabilim cum se inregistreaza in contabilitate scoaterea lor din gestiune, ce implicatii fiscale sunt si ce documente justificative sunt necesare, precum si daca se face ajustare de TVA.
Deprecierea bunurilor respective poate fi constatata doar in cadrul inventarierii gestiunilor, pe baza deciziei emise de catre administratorul/ directorul societatii comerciale. Constatarea starii bunurilor respective trebuie efectuata de catre membri comisiei de inventariere care intocmesc liste separate cu bunurile care nu mai pot fi comercializate datorita deprecierii din cauze obiective.Procesul verbal de constatare in care se inscrie si propunerea comisiei pentru distrugerea acestora, este aprobat de catre conducerea societatii.
In cazul bunurilor care nu mai pot fi comercializate, nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei materiilor prime si materialelor, dar numai daca se poate face dovada ca bunurile respective au fost distruse, fara a mai fi posibila valorificarea acestora. In acest sens, am in vedere prevederile art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital” alin. (2) din Codul fiscal prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca " (2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.” . Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea....:
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;...... ”
Distrugerea bunurilor poate fi dovedita prin incheierea unui Proces verbal de distrugere incheiat de catre o comisie desemnata in acest scop, dar si prin predarea materialului rezultat (praf, cioburi, etc) la o societate specializata in salubritate.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, suma inregistrata prin formula contabila 711 = 345 urmata de formula 121 = 711 este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Daca produsele finite au fost trecute in gestiunea marfuri prin formula contabila 371 = 345, scoaterea acestora din gestiune se face prin formula contabila 607 = 371 sau 6588 = 371, caz in care, suma din debitul contului 607 sau 6588 este cheltuiala nedeductibila.
In concluzie, produsele finite pot fi scazute din gestiune pe baza urmatoarelor documente:
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
1) Proces verbal incheiat de comisia care constata starea de degradare a bunurilor si recomanda:
- scoaterea produselor din circuitul economic;
- casarea si predarea acestora acestora catre o societate de salubritate;
2) Decizia conducerii societatii cu privire la casarea si preluarea acestora de catre o societate de salubritate;
3) Proces verbal de predare-primire incheiat intre societatea pe care o reprezentati si societatea care preia bunurile respective, inutilizabile;
4) Factura emisa de catre societatea de salubritate pentru serviciul prestat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Tratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Perisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabileTotul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Vanzare MARFA DETERIORATA. DeductibilitateDauna totala pe parcursul transportului. Cum facturam si cum deducem cheltuiala cu MARFA DETERIORATA?Ultimele articole
Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Articole similare
Vanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Scoatere din gestiune MARFA DEGRADATA. Cum procedam?Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateTVA marfuri expirate | Societate obligata la scaderea din gestiuneColectam TVA pentru MARFA DEGRADATA calitativ? Va oferim solutiaUltimele articole
Cheltuieli cu produse perisabile. Cum tratam costurile din punct de vedere fiscal?Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradateArticole similare
Nu uitati ca se apropie termenul-limita de 25 martie 2016 pentru unele declaratiiAJUSTARE TVA. Efectele sentintei judecatorestiIncasare avansuri de la clienti si AJUSTARE TVA. Cum facem monografia contabila?Ordin ANAF nr. 640 din 2012 - formular Declaratie 307 - AJUSTARE TVAAJUSTARE TVA la achizitie autovehicul. Identificare cheltuielilor deductibileUltimele articole
Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
Nu uitati: platiti impozit mai mare pe cladiri daca nu faceti reevaluareaTratament contabil privind anularea obligatiilor fiscale accesorii. Analiza cu Ionut JingaBaza legala 2013 pentru facturarea electronicaAplicarea Legii 293/2023. In limita de 1600 lei intra si ajutoarele de inmormantare, de boli incurabile sau cadourile de 8 Martie?La ce rand in decontul de TVA se declara o achizitie intracomunitara de bunuri fara cod valid de TVA?Ultimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVArticole similare
Codul fiscal fara interpretari eronate! Tabel comparativ Impozitul pe ProfitCesiune contract de leasing sau vanzare mijloc fix catre o persoana fizica. Implicatii fiscaleVanzare produse expirate. Cheltuieli deductibileCe regim fiscal se aplica pentru SCOATEREA DIN GESTIUNE a stocurilor degradate calitativCe tratament fiscal se aplica pentru bunuri confiscate?Ultimele articole
Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateCreanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaFirmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiDocumente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentMarfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"