Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Am ales pentru urmatorul caz o societate ALFA, inregistrata ca platitoare de impozit pe profit si TVA, care desfasoara activitati de prelucrare a marmurei si de comercializare placi de marmura. Cu ocazia inventarierii se constata ca in gestiuni exista placi deteriorate care nu mai pot fi folosite si nici vandute. Stabilim cum se inregistreaza in contabilitate scoaterea lor din gestiune, ce implicatii fiscale sunt si ce documente justificative sunt necesare, precum si daca se face ajustare de TVA.
Deprecierea bunurilor respective poate fi constatata doar in cadrul inventarierii gestiunilor, pe baza deciziei emise de catre administratorul/ directorul societatii comerciale. Constatarea starii bunurilor respective trebuie efectuata de catre membri comisiei de inventariere care intocmesc liste separate cu bunurile care nu mai pot fi comercializate datorita deprecierii din cauze obiective.Procesul verbal de constatare in care se inscrie si propunerea comisiei pentru distrugerea acestora, este aprobat de catre conducerea societatii.
In cazul bunurilor care nu mai pot fi comercializate, nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei materiilor prime si materialelor, dar numai daca se poate face dovada ca bunurile respective au fost distruse, fara a mai fi posibila valorificarea acestora. In acest sens, am in vedere prevederile art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital” alin. (2) din Codul fiscal prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca " (2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.” . Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea....:
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;...... ”
Distrugerea bunurilor poate fi dovedita prin incheierea unui Proces verbal de distrugere incheiat de catre o comisie desemnata in acest scop, dar si prin predarea materialului rezultat (praf, cioburi, etc) la o societate specializata in salubritate.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, suma inregistrata prin formula contabila 711 = 345 urmata de formula 121 = 711 este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Daca produsele finite au fost trecute in gestiunea marfuri prin formula contabila 371 = 345, scoaterea acestora din gestiune se face prin formula contabila 607 = 371 sau 6588 = 371, caz in care, suma din debitul contului 607 sau 6588 este cheltuiala nedeductibila.
In concluzie, produsele finite pot fi scazute din gestiune pe baza urmatoarelor documente:
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Manual de politici contabile - Stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
1) Proces verbal incheiat de comisia care constata starea de degradare a bunurilor si recomanda:
- scoaterea produselor din circuitul economic;
- casarea si predarea acestora acestora catre o societate de salubritate;
2) Decizia conducerii societatii cu privire la casarea si preluarea acestora de catre o societate de salubritate;
3) Proces verbal de predare-primire incheiat intre societatea pe care o reprezentati si societatea care preia bunurile respective, inutilizabile;
4) Factura emisa de catre societatea de salubritate pentru serviciul prestat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Tratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Totul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Perisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabileDauna totala pe parcursul transportului. Cum facturam si cum deducem cheltuiala cu MARFA DETERIORATA?Ultimele articole
Vanzare MARFA DETERIORATA. DeductibilitateArticole similare
Vanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradateColectam TVA pentru MARFA DEGRADATA calitativ? Va oferim solutiaTVA marfuri expirate | Societate obligata la scaderea din gestiuneScaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateUltimele articole
Scoatere din gestiune MARFA DEGRADATA. Cum procedam?Cheltuieli cu produse perisabile. Cum tratam costurile din punct de vedere fiscal?Articole similare
Ajustarea sumei TVA deduse pentru bunuri defecte. Cum procedam?AJUSTARE TVA colectata. MONOGRAFIE contabila si tratament fiscalTranzactii intre societati afiliate. Cum procedam la ajustarea TVA pentru vanzarea liniei de productie?AJUSTARE TVA predare investitie proprietar. Cum procedam cu facturarea si calculul ajustarii TVA?Tratament active in cazul contractului de asociere fara personalitate juridica. Care e procedura?Ultimele articole
Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
Facilitati fiscale in domeniul constructiilor. Cum se raporteaza plafonul maxim de 10.000 lei la normele de lucruCursul de schimb valutar folosit in stabilirea bazei de impozitareStudiu de caz: Regimul TVA aplicat in cazul livrarii unui autoturismCine depune Declaratia 205 in anul 2016?PFA cu mai multe contracte de inchiriere. Cum se calculeaza venitul brut?Ultimele articole
Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVANOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Articole similare
Impozitul pe profitCand colecteaza o societate TVA in cazul bunurilor degradate?Vanzare marfa deteriorata. DeductibilitateFirmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiVanzare marfuri sub cost. Regim contabil si fiscal, din punct de vedere al TVA si impozit pe profitUltimele articole
Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateCreanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaDocumente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentMarfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareLichidare voluntara, distribuire de active catre asociatul unic, regim fiscal si inregistrari contabile TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"