Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Am ales pentru urmatorul caz o societate ALFA, inregistrata ca platitoare de impozit pe profit si TVA, care desfasoara activitati de prelucrare a marmurei si de comercializare placi de marmura. Cu ocazia inventarierii se constata ca in gestiuni exista placi deteriorate care nu mai pot fi folosite si nici vandute. Stabilim cum se inregistreaza in contabilitate scoaterea lor din gestiune, ce implicatii fiscale sunt si ce documente justificative sunt necesare, precum si daca se face ajustare de TVA.
Deprecierea bunurilor respective poate fi constatata doar in cadrul inventarierii gestiunilor, pe baza deciziei emise de catre administratorul/ directorul societatii comerciale. Constatarea starii bunurilor respective trebuie efectuata de catre membri comisiei de inventariere care intocmesc liste separate cu bunurile care nu mai pot fi comercializate datorita deprecierii din cauze obiective.Procesul verbal de constatare in care se inscrie si propunerea comisiei pentru distrugerea acestora, este aprobat de catre conducerea societatii.
In cazul bunurilor care nu mai pot fi comercializate, nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei materiilor prime si materialelor, dar numai daca se poate face dovada ca bunurile respective au fost distruse, fara a mai fi posibila valorificarea acestora. In acest sens, am in vedere prevederile art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital” alin. (2) din Codul fiscal prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca " (2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.” . Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea....:
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;...... ”
Distrugerea bunurilor poate fi dovedita prin incheierea unui Proces verbal de distrugere incheiat de catre o comisie desemnata in acest scop, dar si prin predarea materialului rezultat (praf, cioburi, etc) la o societate specializata in salubritate.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, suma inregistrata prin formula contabila 711 = 345 urmata de formula 121 = 711 este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Daca produsele finite au fost trecute in gestiunea marfuri prin formula contabila 371 = 345, scoaterea acestora din gestiune se face prin formula contabila 607 = 371 sau 6588 = 371, caz in care, suma din debitul contului 607 sau 6588 este cheltuiala nedeductibila.
In concluzie, produsele finite pot fi scazute din gestiune pe baza urmatoarelor documente:

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
1) Proces verbal incheiat de comisia care constata starea de degradare a bunurilor si recomanda:
- scoaterea produselor din circuitul economic;
- casarea si predarea acestora acestora catre o societate de salubritate;
2) Decizia conducerii societatii cu privire la casarea si preluarea acestora de catre o societate de salubritate;
3) Proces verbal de predare-primire incheiat intre societatea pe care o reprezentati si societatea care preia bunurile respective, inutilizabile;
4) Factura emisa de catre societatea de salubritate pentru serviciul prestat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Dauna totala pe parcursul transportului. Cum facturam si cum deducem cheltuiala cu MARFA DETERIORATA?Totul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Perisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabileTratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Ultimele articole
Vanzare MARFA DETERIORATA. DeductibilitateArticole similare
Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateCheltuieli cu produse perisabile. Cum tratam costurile din punct de vedere fiscal?Vanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Scoatere din gestiune MARFA DEGRADATA. Cum procedam?TVA marfuri expirate | Societate obligata la scaderea din gestiuneUltimele articole
Colectam TVA pentru MARFA DEGRADATA calitativ? Va oferim solutiaStudiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradateArticole similare
AJUSTARE TVA marfa pe stoc. Cum procedam la deducerea TVA?Aplicarea prevederilor de AJUSTARE TVA pentru clienti aflati in falimentOrdin ANAF nr. 640 din 2012 - formular Declaratie 307 - AJUSTARE TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA si stoc de marfa. Care e monografia si cand ajustam TVA-ul?Ultimele articole
AJUSTARE TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Vanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Platitor de TVA. Conditii, documente si AJUSTARE TVA pentru trecere la neplatitor de TVAActivitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingArticole similare
Ce obligatii au platitorii de accize in 2012Rezolvam rapid spetele dificile: facturarea transportului catre casa de expeditii din RomaniaContribuabil inactiv: Stornare facturi si returnare marfaVezi ce declaratii depunem in luna mai 2012E-Factura: Care este modalitatea prin care poate fi corectata o factura incarcata in SPVUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiArticole similare
Vanzare marfa deteriorata. DeductibilitateFirmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiCe tratament fiscal se aplica pentru bunuri confiscate?Reziliere contract de vanzare si refuz marfa. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Marfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareUltimele articole
Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateCreanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaDocumente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentLichidare voluntara, distribuire de active catre asociatul unic, regim fiscal si inregistrari contabile TVAVanzare marfuri sub cost. Regim contabil si fiscal, din punct de vedere al TVA si impozit pe profit
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"