Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Am ales pentru urmatorul caz o societate ALFA, inregistrata ca platitoare de impozit pe profit si TVA, care desfasoara activitati de prelucrare a marmurei si de comercializare placi de marmura. Cu ocazia inventarierii se constata ca in gestiuni exista placi deteriorate care nu mai pot fi folosite si nici vandute. Stabilim cum se inregistreaza in contabilitate scoaterea lor din gestiune, ce implicatii fiscale sunt si ce documente justificative sunt necesare, precum si daca se face ajustare de TVA.
Deprecierea bunurilor respective poate fi constatata doar in cadrul inventarierii gestiunilor, pe baza deciziei emise de catre administratorul/ directorul societatii comerciale. Constatarea starii bunurilor respective trebuie efectuata de catre membri comisiei de inventariere care intocmesc liste separate cu bunurile care nu mai pot fi comercializate datorita deprecierii din cauze obiective.Procesul verbal de constatare in care se inscrie si propunerea comisiei pentru distrugerea acestora, este aprobat de catre conducerea societatii.
In cazul bunurilor care nu mai pot fi comercializate, nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei materiilor prime si materialelor, dar numai daca se poate face dovada ca bunurile respective au fost distruse, fara a mai fi posibila valorificarea acestora. In acest sens, am in vedere prevederile art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital” alin. (2) din Codul fiscal prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca " (2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.” . Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea....:
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;...... ”
Distrugerea bunurilor poate fi dovedita prin incheierea unui Proces verbal de distrugere incheiat de catre o comisie desemnata in acest scop, dar si prin predarea materialului rezultat (praf, cioburi, etc) la o societate specializata in salubritate.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, suma inregistrata prin formula contabila 711 = 345 urmata de formula 121 = 711 este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Daca produsele finite au fost trecute in gestiunea marfuri prin formula contabila 371 = 345, scoaterea acestora din gestiune se face prin formula contabila 607 = 371 sau 6588 = 371, caz in care, suma din debitul contului 607 sau 6588 este cheltuiala nedeductibila.
In concluzie, produsele finite pot fi scazute din gestiune pe baza urmatoarelor documente:

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
1) Proces verbal incheiat de comisia care constata starea de degradare a bunurilor si recomanda:
- scoaterea produselor din circuitul economic;
- casarea si predarea acestora acestora catre o societate de salubritate;
2) Decizia conducerii societatii cu privire la casarea si preluarea acestora de catre o societate de salubritate;
3) Proces verbal de predare-primire incheiat intre societatea pe care o reprezentati si societatea care preia bunurile respective, inutilizabile;
4) Factura emisa de catre societatea de salubritate pentru serviciul prestat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Perisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabileTratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Dauna totala pe parcursul transportului. Cum facturam si cum deducem cheltuiala cu MARFA DETERIORATA?Vanzare MARFA DETERIORATA. DeductibilitateUltimele articole
Totul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Articole similare
TVA marfuri expirate | Societate obligata la scaderea din gestiuneVanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Cheltuieli cu produse perisabile. Cum tratam costurile din punct de vedere fiscal?Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradateScaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateUltimele articole
Scoatere din gestiune MARFA DEGRADATA. Cum procedam?Colectam TVA pentru MARFA DEGRADATA calitativ? Va oferim solutiaArticole similare
Aplicarea prevederilor de AJUSTARE TVA pentru clienti aflati in falimentAjustarea TVA pentru o societate cu activitate suspendataStudiu de caz: Anulare cod de inregistrare in scopuri de TVA si ajustarea sumei TVA deduseFirma in insolventa si plan de reorganizare. Se face ajustarea de TVA?Bunuri lipsa la receptie. Care va fi tratamentul fiscal?Ultimele articole
Platitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAAJUSTARE TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Vanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Platitor de TVA. Conditii, documente si AJUSTARE TVA pentru trecere la neplatitor de TVAActivitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!Articole similare
Contribuabilii trebuie sa depuna 3 documente pentru a recupera de la ANAF sumele platite fara a fi datorateLivrare bunuri accizabile intr-un stat membru. Ce regim fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si accizele?Ce modificari a adus OG nr. 15 din 2012 privind art.52 din CODUL FISCALServicii prestate de nerezidenti. Ce obligatii fiscale apar la impozitul pe veniturile din leasing?Obligatia utilizarii casei de marcat pentru servicii prestate catre populatieUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiArticole similare
Bunuri expirate. Colectam TVA?Dauna totala, fiscal si contabil, in contractul de leasing financiarScoatere din gestiune marfa degradata. Cum procedam?Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateImplicatii TVA pentru facturile neinregistrate in contabilitateUltimele articole
Creanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaFirmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiDocumente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentMarfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareLichidare voluntara, distribuire de active catre asociatul unic, regim fiscal si inregistrari contabile TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"