Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Am ales pentru urmatorul caz o societate ALFA, inregistrata ca platitoare de impozit pe profit si TVA, care desfasoara activitati de prelucrare a marmurei si de comercializare placi de marmura. Cu ocazia inventarierii se constata ca in gestiuni exista placi deteriorate care nu mai pot fi folosite si nici vandute. Stabilim cum se inregistreaza in contabilitate scoaterea lor din gestiune, ce implicatii fiscale sunt si ce documente justificative sunt necesare, precum si daca se face ajustare de TVA.
Deprecierea bunurilor respective poate fi constatata doar in cadrul inventarierii gestiunilor, pe baza deciziei emise de catre administratorul/ directorul societatii comerciale. Constatarea starii bunurilor respective trebuie efectuata de catre membri comisiei de inventariere care intocmesc liste separate cu bunurile care nu mai pot fi comercializate datorita deprecierii din cauze obiective.Procesul verbal de constatare in care se inscrie si propunerea comisiei pentru distrugerea acestora, este aprobat de catre conducerea societatii.
In cazul bunurilor care nu mai pot fi comercializate, nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei materiilor prime si materialelor, dar numai daca se poate face dovada ca bunurile respective au fost distruse, fara a mai fi posibila valorificarea acestora. In acest sens, am in vedere prevederile art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital” alin. (2) din Codul fiscal prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca " (2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.” . Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea....:
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;...... ”
Distrugerea bunurilor poate fi dovedita prin incheierea unui Proces verbal de distrugere incheiat de catre o comisie desemnata in acest scop, dar si prin predarea materialului rezultat (praf, cioburi, etc) la o societate specializata in salubritate.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, suma inregistrata prin formula contabila 711 = 345 urmata de formula 121 = 711 este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Daca produsele finite au fost trecute in gestiunea marfuri prin formula contabila 371 = 345, scoaterea acestora din gestiune se face prin formula contabila 607 = 371 sau 6588 = 371, caz in care, suma din debitul contului 607 sau 6588 este cheltuiala nedeductibila.
In concluzie, produsele finite pot fi scazute din gestiune pe baza urmatoarelor documente:

Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Cartea Verde a Contabilitatii
1) Proces verbal incheiat de comisia care constata starea de degradare a bunurilor si recomanda:
- scoaterea produselor din circuitul economic;
- casarea si predarea acestora acestora catre o societate de salubritate;
2) Decizia conducerii societatii cu privire la casarea si preluarea acestora de catre o societate de salubritate;
3) Proces verbal de predare-primire incheiat intre societatea pe care o reprezentati si societatea care preia bunurile respective, inutilizabile;
4) Factura emisa de catre societatea de salubritate pentru serviciul prestat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare MARFA DETERIORATA. DeductibilitatePerisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabileStiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Dauna totala pe parcursul transportului. Cum facturam si cum deducem cheltuiala cu MARFA DETERIORATA?Totul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Ultimele articole
Tratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Articole similare
TVA marfuri expirate | Societate obligata la scaderea din gestiuneColectam TVA pentru MARFA DEGRADATA calitativ? Va oferim solutiaCheltuieli cu produse perisabile. Cum tratam costurile din punct de vedere fiscal?Scoatere din gestiune MARFA DEGRADATA. Cum procedam?Vanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Ultimele articole
Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateStudiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradateArticole similare
Transfer bunuri. Cand intervine obligatia ajustarii TVA?AJUSTARE TVA pentru bunuri lipsa, imputate. Ce cota de TVA se foloseste la ajustare?AJUSTARE TVA mijloc fix achizitionat in leasing la momentul devenirii neplatitorRecuperare TVA platita la bugetul de statAJUSTARE TVA la scoaterea unei investitii in curs. Cum se procedeaza?Ultimele articole
Activitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorArticole similare
CODUL FISCAL 2008 - Capitolul XIV. Dispozitii comune - art. 159-160Analiza Irina Dumitrescu: Cum se calculeaza cifra de afaceri pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA pentru intreprinderile mici?Achizitie bunuri de la o persoana fizica. Ce documente justificative sunt necesare?Furnizor cu cod invalid de TVA – inregistrare in contabilitateNedepunerea in termen a notificarii privind schimbarea asociatilor. Consecinte asupra inregistrarii in ROIUltimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Implicatii TVA pentru facturile neinregistrate in contabilitateReziliere contract de vanzare si refuz marfa. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Produse perisabile distruse sau vandute cu pret redus. Ce implicatii fiscale apar?Lichidare voluntara. Distribuire bunuri catre asociat. Ce tratament fiscal aplicam?Tratamentul fiscal aplicabil transferului unui imobilUltimele articole
Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateCreanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaFirmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiDocumente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentMarfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidare
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"