Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Am ales pentru urmatorul caz o societate ALFA, inregistrata ca platitoare de impozit pe profit si TVA, care desfasoara activitati de prelucrare a marmurei si de comercializare placi de marmura. Cu ocazia inventarierii se constata ca in gestiuni exista placi deteriorate care nu mai pot fi folosite si nici vandute. Stabilim cum se inregistreaza in contabilitate scoaterea lor din gestiune, ce implicatii fiscale sunt si ce documente justificative sunt necesare, precum si daca se face ajustare de TVA.
Deprecierea bunurilor respective poate fi constatata doar in cadrul inventarierii gestiunilor, pe baza deciziei emise de catre administratorul/ directorul societatii comerciale. Constatarea starii bunurilor respective trebuie efectuata de catre membri comisiei de inventariere care intocmesc liste separate cu bunurile care nu mai pot fi comercializate datorita deprecierii din cauze obiective.Procesul verbal de constatare in care se inscrie si propunerea comisiei pentru distrugerea acestora, este aprobat de catre conducerea societatii.
In cazul bunurilor care nu mai pot fi comercializate, nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei materiilor prime si materialelor, dar numai daca se poate face dovada ca bunurile respective au fost distruse, fara a mai fi posibila valorificarea acestora. In acest sens, am in vedere prevederile art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital” alin. (2) din Codul fiscal prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca " (2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.” . Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea....:
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;...... ”
Distrugerea bunurilor poate fi dovedita prin incheierea unui Proces verbal de distrugere incheiat de catre o comisie desemnata in acest scop, dar si prin predarea materialului rezultat (praf, cioburi, etc) la o societate specializata in salubritate.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, suma inregistrata prin formula contabila 711 = 345 urmata de formula 121 = 711 este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Daca produsele finite au fost trecute in gestiunea marfuri prin formula contabila 371 = 345, scoaterea acestora din gestiune se face prin formula contabila 607 = 371 sau 6588 = 371, caz in care, suma din debitul contului 607 sau 6588 este cheltuiala nedeductibila.
In concluzie, produsele finite pot fi scazute din gestiune pe baza urmatoarelor documente:

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2022

Cartea verde a contabilitatii 2022 varianta tiparita

Manual de inventariere Societati comerciale PFA ONG
1) Proces verbal incheiat de comisia care constata starea de degradare a bunurilor si recomanda:
- scoaterea produselor din circuitul economic;
- casarea si predarea acestora acestora catre o societate de salubritate;
2) Decizia conducerii societatii cu privire la casarea si preluarea acestora de catre o societate de salubritate;
3) Proces verbal de predare-primire incheiat intre societatea pe care o reprezentati si societatea care preia bunurile respective, inutilizabile;
4) Factura emisa de catre societatea de salubritate pentru serviciul prestat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 3.97 din 5 din 15 voturi
Articole similare
Dauna totala pe parcursul transportului. Cum facturam si cum deducem cheltuiala cu MARFA DETERIORATA?Totul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Tratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Perisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabileStiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Ultimele articole
Vanzare MARFA DETERIORATA. DeductibilitateArticole similare
Vanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Scoatere din gestiune MARFA DEGRADATA. Cum procedam?Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateColectam TVA pentru MARFA DEGRADATA calitativ? Va oferim solutiaTVA marfuri expirate | Societate obligata la scaderea din gestiuneUltimele articole
Cheltuieli cu produse perisabile. Cum tratam costurile din punct de vedere fiscal?Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradateArticole similare
AJUSTARE TVA colectata. MONOGRAFIE contabila si tratament fiscalCasare marfuri si produse finite. Cand se pot deduce cheltuielile si cum procedam la ajustarea TVA?AJUSTARE TVA. Efectele sentintei judecatorestiVanzare imobil. Regim TVASchimbare destinatie punct de lucru. Cum ajustam TVA?Ultimele articole
Creante fiscale. Cum se recupereaza sumele de la clienti care nu mai pot fi gasiti?Evidentierea ajustarii de TVA pentru clienti intrati in faliment. Se poate emite doar o singura factura centralizatoare?Ajustarea TVA in cazul clientilor in falimentClient in procedura de faliment. Regim declarativ si AJUSTARE TVA. Studiu de cazInregistrarea in scopuri de TVA a societatilor cu sediul activitatii economice in Romania(Legea societatilor nr. 31/1990)Articole similare
Studiu de caz: Amenajari efectuate de catre chiriasiInscrierea in Registrul operatorilor intracomunitariRegimul TVA al unei facturi din comunitateBuletin ANAF: Ce noutati fiscale importante retinem din luna ianuarie?Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA la retragerea optionala. Efecte fiscaleUltimele articole
Emitere facturi catre ONG-uri si obligativitatea utilizarii sistemului E-FacturaVa fi majorata cota impozitului pe dividende de la 5% la 8%. Conditii pentru acordarea regimului de scutireBeneficiaza si salariatii cu CIM partial de facilitatile fiscale din domeniul agroalimentar?Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor a fost aprobata prin Ordinul 1528/2022Firmele inregistrate in E-Factura prin depunerea F084 trebuie sa transmita in sistem TOATE facturile derulate in relatia B2B si B2GArticole similare
Normele metodologice ale Codului Fiscal se modifica! Vezi titlurile care se schimba!Tratamentul fiscal aplicabil transferului unui imobilFacturare deseuri prin taxare inversa. Inregistrari contabileReziliere contract de vanzare si refuz marfa. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?TVA inregistrat la data achizitiei auto, ca nedeductibil, devine deductibil cu ocazia vanzarii?Ultimele articole
Creanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaFirmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiDocumente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentMarfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareLichidare voluntara, distribuire de active catre asociatul unic, regim fiscal si inregistrari contabile TVA
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"Modificari TVA aparute in 2022. Top 6 Studii de caz"