Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, analizam cazul unei societati comerciale care detine un activ fix, achizitionat in anul 2013 cu 10.000 lei si pentru care s-a calculat amortizare 60% (amortizarea contabila fiind diferita de cea fiscala). In anul 2016 doreste sa vanda acest activ. Vom vedea cum se va stabili in acest caz pretul de vanzare (daca poate fi mai mic decat valoarea neamortizata), care este baza de impozitare pentru TVA pornind de la datele concrete prezentate avand in vedere prevederile pct. 30 alin.(3) din HG 1/2016 si care sunt implicatiile fiscale (impozit pe profit, TVA) in situatia in care activul respectiv:
- se vinde catre o persoana afiliata;
- se vinde catre o persoana neafiliata.
De asemenea, vom vedea cum s-ar proceda in situatia in care activul ar fi amortizat complet si daca in aceasta situatie s-ar colecta TVA sau vom avea baza de impozitare zero.
Iata raspunsul specialistului:
De retinut este faptul ca prevederile pct. 30 alin. (3) din H.G. nr. 1/2016 la care faceti referire sunt aplicabile livrarilor de bunuri efectuate conform prevederilor art. 286 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal care au in vedere:
- operatiuni asimilate unor livrari de bunuri conform prevederilor art. 270 alin. (4) si (5). In astfel de situatii, sunt aplicabile prevederile art. 286 alin. (3) din Codul fiscal"In sensul art. 286 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru active corporale fixe care constituie livrare de bunuri conform art. 270 alin. (4) si (5) din Codul fiscal este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila. Daca activele corporale fixe sunt complet amortizate, ….., baza de impozitare este zero. "
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Cartea Verde a impozitului pe profit
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- transfer de bunuri conform prevederilor art. 270 alin. (10);
- operatiuni asimilate unor achizitii intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 273 alin. (2) si (3).
Deci, prevederile pct. 30 alin. (3) nu sunt aplicabile situatiei prezentate de dvs. In situatia in care activul este vandut unei persoane impozabile care nu este afiliata vanzatorului, baza de impozitare este reprezentata de suma obtinuta de catre vanzator din partea cumparatorului,aspect reglementat prin art. 286 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Astfel, chiar daca activul este amortizat integral, dar livrarea acestuia se efectueaza catre un cumparator din Romania, factura se emite prin aplicarea regimului de taxare, utilizand cota standard TVA 20%, fara a fi posibila aplicarea regimului de scutire, cu sau fara drept de deducere. Acest regim poate fi aplicat numai in situatia in care, la momentul achizitiei bunului respectiv, s-a limitat, integral, dreptul de deducere, cunoscandu-se faptul ca acel bun nu este destinat realizarii de operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa si/sau neimpozabile.
In situatia in care activul este vandut unei persoane impozabile care este afiliata vanzatorului, baza de impozitare trebuie stabilita conform prevederilor art. 286 "Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii" alin. (1) lit. e) si alin. (2) din Codul fiscal
"e) pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru care beneficiarul este o persoana afiliata furnizorului/prestatorului potrivit prevederilor art. 7 pct. 26, baza de impozitare este considerata valoarea de piata in urmatoarele situatii:
1. atunci cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar beneficiarul livrarii sau al prestarii nu are drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 297, 298 si 300;
2. atunci cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are un drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 297 si 300 si livrarea sau prestarea este scutita conform art. 292;
3. atunci cand contrapartida este mai mare decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 297 si 300.
(2) In sensul alin. (1) lit. e), valoare de piata inseamna suma totala pe care, pentru obtinerea bunurilor ori serviciilor in cauza la momentul respectiv, un client aflat in aceeasi etapa de comercializare la care are loc livrarea de bunuri sau prestarea de servicii ar trebui sa o plateasca in conditii de concurenta loiala unui furnizor ori prestator independent de pe teritoriul statului membru in care livrarea sau prestarea este supusa taxei. Atunci cand nu poate fi stabilita o livrare de bunuri sau o prestare de servicii comparabila, valoare de piata inseamna:
1. pentru bunuri, o suma care nu este mai mica decat pretul de cumparare al bunurilor sau al unor bunuri similare ori, in absenta unui pret de cumparare, pretul de cost, stabilit la momentul livrarii; "
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, in situatia in care valoarea de vanzare este mai mica decat valoarea neamortizata a activului, diferenta negativa nu este considerata cheltuiala nedeductibila. Practic, cheltuielile inregistrate la scoaterea din patrimoniu a activului vandute este deductibila, fiind aferenta desfasurarii activitatii economice. In acest caz, este aplicabila regula generala de la art. 25 alin. (1) din Codul fiscal conform careia "Pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare….. ".
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
VANZARE MIJLOC FIX catre asociat si resituirea creditarii societatiiVANZARE MIJLOC FIX incomplet amortizat. Tratament TVAVANZARE MIJLOC FIX catre un partener din UE. Cum justificam scutirea de TVA?VIDEO: VANZARE MIJLOC FIX amortizat partialVANZARE MIJLOC FIX amortizat partial. Implicatii fiscaleUltimele articole
VANZARE MIJLOC FIX catre un partener din UE. Cum facem justificarea scutirii de TVA?Cesiune contract de leasing sau VANZARE MIJLOC FIX catre o persoana fizica. Implicatii fiscaleArticole similare
Baza de impozitare TVA bunuri acordate drept cota de distributie in cadrul societatilor agricoleTVA de 5 la suta. Vezi propunerea pentru modificarea art.140 din Codul fiscalBAZA IMPOZITARE: norme actuale pentru achizitii si importMese acordate salariatilor in unitatea proprie. Care sunt aspectele fiscale de care trebuie sa tinem?Identificare baza de impozitare pentru import. Stabilirea cursului de schimbUltimele articole
Penalitati contractuale. Baza de impozitare a TVA in vamaConferinta de Fiscalitate: Modificari in legislatia de TVA incepand cu 2016Achizitia de servicii din UE si din afara UE. Ce curs valutar folosim?Inregistrarea achizitiei de materii prime. TVA calculata in vamaInspectie fiscala. Obligatii de plata suplimentareArticole similare
Studiu de caz: Societate platitoare de TVACodul fiscal 2011 - Titlul IICheltuieli de protocol. Ce regim fiscal se aplica? Deducem TVA?Trecerea in domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabileProduse promotionale. Se plateste TVA la stat?Ultimele articole
[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSTaxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si impozit pe profitArticole similare
PFA: Cum recunoastem cheltuielile cu dobanda la creditele obtinute?Legislatia cu privire la TVA impune organizarea evidentei fiscale doar pentru capitalul imobilizat in active corporale.Vanzare MIJLOACE FIXE la valoarea neamortizata catre persoane afiliate. Ce obligatii indeplinim?Documentar fiscal: Valoarea fiscala si reglementari actualeCasare mijloc fix. TVA. Deductibilitatea cheltuielilorUltimele articole
Inregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si MIJLOACE FIXEMIJLOACE FIXE, TVA dedus. Puteti sau nu sa le vindeti inainte de perioada de 5 ani?Achizitie MIJLOACE FIXE din UE. Cand platiti TVA si cand nu, in functie de plafonul de 10.000 euroMIJLOACE FIXE. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEMIJLOACE FIXE. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorArticole similare
REMINDER: 15 mai, termenul limita pentru mai multe declaratii si formulareModificari CAS aduse de OG nr. 8 din 2013Completarea si depunerea D212 si D230 pentru persoanele fizice care doneaza pana la 3,5% din impozitul anual datoratTVA la incasare societati afiliate | Momentul colectarii TVADeducerea si colectarea TVA-ul aferent costurilor refacturate de Asociatia de proprietariUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



