Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradate

de InfoTva.ro la 24 Apr. 2012 Exclusiv
Tags: mijloace fixe, tva, omfp 3512/2008, omfp 2861/2009, hg 831/2004

O societate care nu a mai desfasurat activitate o perioada de peste 4 ani are in balanta stocuri de produse alimentare pe care ar vrea sa le inchida. Acestea sunt expirate si fizic aruncate. Vom vedea, in cele ce urmeaza, care este modalitatea corecta de a le scoate din gestiune cu costuri minime in ceea ce priveste taxele si impozitele.




Raspuns:

Pentru a beneficia de cheltuiala deductibila cu scaderea din gestiune a marfurilor degradate, deterioarate etc, precum si de a nu colecta TVA, se poate proceda la calcul de perisabilitati.
Acestea sunt reglementate de HG 831/2004 , pentru aprobarea Normei privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare.

Din aceasta reglementare, pe scurt, rezulta urmatoarele:
- perisabilitatile se aplica de catre societatile platitoare de impozit pe profit;
- periabilitatile sunt scazaminte care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, farimitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica);
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018

Vezi detalii

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii

Asociatiile de proprietari. Contabilitate, fiscalitate si contributii!
Asociatiile de proprietari. Contabilitate, fiscalitate si contributii!

Vezi detalii


-in cadrul perisabilitatilor nu se includ pierderile incluse in normele de consum tehnologic, precum si cele produse prin neglijenta, sustrageri si cele produse din alte cauze imputabile persoanelor vinovate sau cele determinate de cauze de forta majora;
- perisabilitatile se calculeaza numai dupa efectuarea inventarierii, prin verificarea faptica a cantitatilor de produse existente in magazin, stabilite prin cintarire, numarare, masurare si prin alte procedee. Inventarierea trebuie efectuata conform Ordinul 2861/2009 ;
- limitele maxime de perisabilitati, pentru activitatea dvs, s-ar regasi in Anexa 1, colona 5 (daca aveti comert cu amanuntul) sau coloana 4 (daca aveti comert engros) si se vor aplica, deci, la valoarea de inregistrare a marfurilor vindute intre doua inventare;
- perisabilitatile se aproba de administratorul firmei, odata cu inventarierea marfurilor.

Rezulta, asadar, ca primul pas este efectuarea inventarului, care trebuie consemnat in listele de inventariere. Comisia de inventariere stabileste rezultatele inventarierii prin compararea datelor inscrise in listele de inventar cu datele din evidenta tehnico-operativa si din contabilitate (plusuri, minusuri, marfa degradata etc) si le consemneaza in procesul verbal de inventariere. Elementele pe care trebuie sa le contina acest proces verbal sunt stipulate la art. 42 din Nrmele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009. In acest proces verbal, comisia propune modalitatile de valorificare a rezultatelor inventarierii. Procesul verbal de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data inchiderii operatiunii de inventariere, administratorului firmei in vederea aprobarii propunerilor comisiei de inventar.

Dupa aprobarea de catre administratorul firmei a modalitatilor de rezolvare a rezultatelor inventarierii, se intocmeste  Procesul-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasarea unor bunuri materiale(Cod 14-2-3/aA) - prevazut la punctul IV din OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare.

Apoi se procedeaza la valorificarea inventarului astfel:
- se compenseaza plusurile cu minusurile, la produsele fungibile (usor de confundat);
- se verifica daca minusurile pot fi imputate si se emite decizia de imputare (cod 14-8-2) conform modelului din OMFP 3512/2008 ;
- se verifica daca minusurile / produsele degradate se incadreaza in normele de consum tehnologic sau sunt determinate de cauze de forta majora;
- apoi se determina minusul de inventar rezultat dupa eliminarea tuturor cauzelor de mai sus;
- se determina perisabilitatile, prin aplicarea procentului prevazut in Anexa 1 la valoarea de inregistrare a marfurilor vindute intre doua inventare.

Daca valoarea minusurilor este mai mica decit valoarea perisabilitatilor, atunci acest minus va fi scazut din gestiune si din contabilitate, generind o cheltuiala deductibila si fara a se colecta TVA.
Daca valoarea minusului este mai mare decit valoarea perisabilitatilor, in contabilitate se va evidentia scaderea marfii cu intreaga valoare a minusului, dar deductibila va fi doar cheltuiala aferenta valorii perisabilitatilor. Pentru diferenta, cheltuiala este nedeductibila si se colecteaza TVA.

Nota contabila pentru reflectarea descarcarii din gestiune a marfurilor lipsa (perisabilitati) este cea aferenta oricarei iesiri de marfa la un magazin de desfacere cu amanuntul:
%   =  371
607
378
4428
Pentru contul 607, din punct de vedere fiscal, se va tine o evidenta extracontabila sau se vor crea doua analitice: pentru partea deductibila - care se incadreaza in perisabilitati - si pentru partea nedeductibila - care nu se incadreaza in perisabilitati si pentru care se va calcula tva 24%.
TVA-ul se inregistreaza:
635 = 4427
(635 este nedeductibil).
 
Daca activitatea este de comert engros, atunci inregistrarea scaderii din gestiune va fi:
607 = 371
tinindu-se cont de partea deductibila (aferenta perisabilitatilor) din contul 607.
La partea nedeductibila se va colecta TVA.
 
Insa, asa cum reiese si din conditiile de aplicare a perisabilitatilor, daca stocurile respective sunt de foarte mult timp nedescarcate, nevalorificate etc nu se mai poate pune problema calculul perisabilitatilor, intrucit nu sunt indeplinite conditiile stabilite la art. (1) din Norma: "Prin perisabilitati, in sensul prezentelor norme, se intelege scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica)". Acestea s-ar incadra la art. 2:  "Nu constituie perisabilitati pierderile incluse in normele de consum tehnologic, precum si cele produse prin neglijenta, sustrageri si cele produse din alte cauze imputabile persoanelor vinovate sau cele determinate de cauze de forta majora."

Deci, stocurile avand o vechime foarte mare, acest lucru poate fi inclus in cauze de natura neglijentei sau imputabile (nu s-au luat masuri la momentul respectiv pentru valorificarea stocurilor a caror perioada de valabilitate se apropia de final sau nu au fost depozitate / tinute in conditii optime). Ca urmare, opinez ca nu se pot determina perisabilitati pentru aceste stocuri foarte vechi.
 
Avand in vedere faptul ca din ceea ce mentionati rezulta ca marfurile nu mai exista fizic, nu se poate aplica art. 128 alin. (8) din codul fiscal , in sensul necolectarii TVA, deoarece nu sunt indeplinite conditiile mentionate la punctul 12 din norme, respectiv:
" In sensul art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal , nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii in cadrul antrepozitului fiscal;
c) se face dovada ca bunurile au fost distruse."
 
Ca urmare, descarcarea lor din gestiune, pe baza de inventar si Proces-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasarea unor bunuri materiale(Cod 14-2-3/aA), va genera cheltuiala nedeductibila (contul 607), conform art. 21 alin. (4) litera c) din Codul fiscal si colectare de TVA,  (635 = 4427, cheltuiala nedeductibila), conform art. 128 alin. (4) litera d) din codul fiscal .
De asemenea, trebuie intocmita autofactura pentru TVA colectata, conform art. 155 alin. (2) din codul fiscal si punctului 70 alin. (1) litera d) din normele data in aplicarea acestui articol.




Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradate":
Rating:

Nota: 4.59 din 5 din 33 voturi




Comentarii 3 comentarii

Ramona March 2015-03-07 15:56:10

Buna ziua! Societatea detine cod de TVA doar ptr livrari intracomunitare, cf art 153 indice 1 Fima a desfasurat exclusiv activitati de prestari servicii pentru care locul livrarii este in afara Romaniei UE-Belgia, cf art 133 2 aceaste livrari de prestari servicii fiind scutite de taxa. Am depus doar 390.In luna octombrie 2014 firma a depasit plafonul de 220.000 lei de scutire prevazut la art 152 alin 1 din Codul fiscal si in felul acesta trebuia sa ma inregistrez in scopuri de TVA prin depasirea plafonului de scutire art 152 alin 1. Doar in luna februarie 2015 am vazut aceasta deasire de plafon, din motiv ca prestarile de servicii erau doar pe cod de tva extern in ROI, la intern nefacturand niciodata nimic.Daca mi se va atribui din urma cod de TVA cf art 153 si se va anula 153 indice 1, mi se va colecta TVA pentru livrare de servicii in Belgia, daca acestea erau si sunt scutite si pe art 153 si pe art 153 indice 1? Va trebui sa platesc TVA statului roman pentru servicii care nu sunt efectuate pe teritoriul Romaniei, livrarea de servicii facanduse in Belgia, daca acestea sunt scutite de taxa in orice conditii, si fiind in ROI, intre perioada in care firma trebuia sa se faca platitoare de tva pe roomania si data la care ma inregistrez ca platitor de TVA prin depasire de plafon? Nici decontul de TVA, nici decontul special 301 sau declaratia 311nu prevede colectarea de TVA pentru acest tip de livrari de servicii intracomunitare cf art 133 2, ci doar pentru operatiuni in Romania.Multumesc!!

Bogdan 2015-03-05 17:59:29

Buna ziua,
Cum se contabilizeaza scoaterea din gestiune a marfii ridicate de catre OPC si dusa la testare, metionez ca sunt produse textile. in urm atestarii produsele au fost distruse, nu se mai pot vinde.
Ce documente ar trebui atasate notei contabile respective?

iordache paul 2013-05-31 16:13:51

cum ne putem scade din acte marfa stricata si aruncata de la tva fara a fi nevoie de casa de marcat si de a da tva si impozit pe profit .

Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016