Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Prestatori in afara Romaniei. Totul despre declararea serviciilor prestate in tara!

de InfoTva.ro la 20 Mai. 2013 Exclusiv
Tags: taxe si impozite, prestari servicii, opanaf nr1 400/2012, o gnr92/2003, persoane nerezidente

Va prezentam mai jos normele actuale privind declararea serviciilor prestate efectiv pe teritoriul Romaniei de catre prestatori stabiliti in afara Romaniei.



Prin O.U.G. nr. 109 din 7 octombrie 2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003  privind Codul fiscal, la art. 8 "Definitia  sediului permanent", s-a introdus alin. (71), prin care s-a reglementat obligativitatea inregistrarii la organul fiscal competent a contractelor incheiate de persoanele juridice romane in calitate de beneficiari ai urmatoarelor  servicii prestate in Romania de catre persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei:
- lucrari de constructii;
- lucrari de montaj;
- supraveghere;
- consultanta;
- asistenta tehnica;
- orice alte servicii.

Prin acelasi act normativ, s-a prevazut ca inregistrarea sa se efectueze in baza procedurii instituite prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Modele editabile pentru Calculatia Costurilor
Modele editabile pentru Calculatia Costurilor

Vezi detalii

Planul de Conturi General. Functiunea si corespondenta conturilor 2019
Planul de Conturi General. Functiunea si corespondenta conturilor 2019

Vezi detalii

Agricultura. Noutati fiscal-contabile. Monografii contabile specifice
Agricultura. Noutati fiscal-contabile. Monografii contabile specifice

Vezi detalii



Prin O.G. nr. 30 din 31 august 2011, aceasta obligatie s-a extins si asupra persoanelor fizice rezidente si a sediilor permanente din Romania care apartin persoanelor juridice straine, beneficiare ale unor astfel de servicii.
 
Procedura la care s-a facut referire prin O.U.G nr. 109/2009 s-a publicat in M.Of. nr. 695 din 10 octombrie  2012, fiind instituita prin O.P.A.N.A.F. nr. 1.400/2012 cu privire la procedura de inregistrare a contractelor/documentelor incheiate intre persoane juridice romane, persoane fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente.
 
Spre deosebire de prevederile  alin. (71) al art. 8, care se refera strict la contractele incheiate in forma scrisa incheiate intre persoane juridice romane, persoane fizice rezidente si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine in calitate de beneficiari si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente in calitate de prestatori, procedura s-a extins si asupra documentelor care justifica serviciile prestate efectiv pe teritoriul Romaniei.

Aceste documente pot fi:
- situatii de lucrari;
- procese-verbale de receptie;
- rapoarte de lucru;
- studii de fezabilitate;
 - studii de piata;
- orice alte documente corespunzatoare activitatilor desfasurate pe teritoriul Romaniei.

Astfel, prin acest ordin se respecta prevederile pct. 211 si pct. 212 din Normele de aplicare a alin. (71) asa cum au fost inserate prin H.G. nr. 50 din 25 ianuarie 2012 pentru modificarea si completarea H.G. nr. 44/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal:
- pct. 211: Prin sintagma orice alte activitati din alin. (71) al art. 8 din Codul fiscal se intelege serviciile prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile;
- pct. 212: Atunci  cand nu este incheiat contract in forma scrisa, se inregistreaza documentele care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, studii de piata sau orice alte documente corespunzatoare.

Contractele si documentele legate de activitatile desfasurate pe teritoriul Romaniei, generatoare de venituri impozabile pentru persoanele fizice si juridice straine se inregistreaza la organul fiscal, indiferent de durata acestora.

Procedura de inregistrare

Inregistrarea se efectueaza prin  depunerea, la organul fiscal competent, a formularului "Declaratie de inregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, initiale/aditionale  (conexe), incheiate cu persoane juridice  straine sau persoane fizice nerezidente", cod MFP 14.13.01.40/n cuprins in anexa nr. 1 la O.M.F.P. nr. 1.400/2012.

La aceasta declaratie nu se anexeaza documentele care stau la baza informatiilor inscrise in declaratie.

Iata care sunt principalele informatii care se declara in legatura cu serviciile prestate efectiv pe teritoriul Romaniei:

- date de identificare ale persoanelor fizice sau juridice straine: denumire/nume, prenume, statul de rezidenta si adresa completa in tara de rezidenta;
- date despre contractul/documentul care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei: numarul si data contractului/documentului, perioada de desfasurare a activitatii, locul de desfasurare efectiva a activitatii cu precizarea adresei complete;
- obiectul de activitate.
 
inregistrarea serviciilor primite se efectueaza de catre beneficiarul din Romania indiferent de faptul ca prestatorul este stabilit pe teritoriul unui stat tert sau pe teritoriul unui stat membru. Nu se inregistreaza la organul fiscal competent al beneficiarilor din Romania contractele  si documentele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei.

Termenul de depunere

Declaratia se depune pentru fiecare contract sau fiecare document care justifica prestarile efective de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, in termen de 30 de zile de la:
- data incheierii contractelor sau
 - de la data emiterii documentului justificativ.

Evidenta organizata de organul fiscal competent

In baza declaratiilor primite de la fiecare beneficiar din Romania, evidenta contractelor si a documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei se organizeaza informatizat, pe baza unui "Registru al contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente". In acest registru se preiau toate informatiile inscrise in declaratia depusa de catre beneficiar.

Contraventii si sanctiuni

Nedepunerea declaratiei reprezinta contraventie conform prevederilor art. 219 alin. (1) lit. b) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura  fiscala: neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 5.000 lei conform prevederilor  219 alin. (2) lit. d) din acelasi act normativ.

Contraventiile pot fi constatate:
- fie de catre organul fiscal de administrare la momentul solicitarii eliberarii certificatului privind atestarea impozitului platit in Romania de persoane fizice sau juridice straine;
- fie de catre organul de inspectie fiscala pe parcursul derularii unei inspectii fiscale privind verificarea modului de retinere la sursa a impozitului pe venituri persoane fizice/juridice nerezidente.
 
La data intrarii in vigoare a O.P.A.N.A.F. nr. 1.400/2012 se abroga O.P.A.N.A.F. nr. 2.310/2007 privind procedura de inregistrare a contractelor incheiate intre persoane juridice romane si persoane nerezidente, juridice sau fizice, publicat in M.Of. nr. 858 din 13 decembrie 2007.

Acest aspect dovedeste ca prevederile O.P.A.N.A.F. nr. 2.310/2007 au fost aplicabile in perioada 01.01.2008 - 14.10.2012.



Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Prestatori in afara Romaniei. Totul despre declararea serviciilor prestate in tara!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016