Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Potrivit unui nou proiect de hotarare de guvern, publicat recent de Ministerul de Finante, se aduc mai multe modificari Titlului VIII - Accize si alte taxe speciale din noul Cod fiscal. Normele metodologice sunt clarificate si completate cu noi reglementari care se afla in acest moment la stadiul de proiect.
Redam mai jos propunerile cuprinse in proiectul pe care il puteti consulta integral mai jos.
1. Se clarifica faptul ca autoritatea fiscala teritoriala executa garantia in situatia in care operatorii economici inregistreaza intârzieri de la plata accizelor care depasesc termenul legal stabilit la art. 433 din Codul fiscal si care inregistreaza intarzieri de la plata altor obligatii fiscale restante de natura celor administrate de ANAF cu mai mult de 30 de zile peste termenul legal de plata.
2. Se clarifica faptul ca in toate situatiile in care autorizarea/reautorizarea operatorilor economici intra in competenta comisiei, certificatul de atestare fiscala se obtine de catre autoritatea fiscala centrala - directia de specialitate care asigura secretariatul comisiei, direct de la organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, potrivit procedurii stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice, iar datele cu privire la cazierul fiscal se obtin tot de catre autoritatea fiscala centrala - directia de specialitate care asigura secretariatul comisiei, prin accesul direct la baza de date privind cazierul fiscal national, gestionat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, conform ordinului ministrului finantelor publice.
3. Se elimina obligatia prin care destinatarii inregistrati trebuie sa depuna cerere de modificare a autorizatiei si in cazul modificarii cantitatii de produse accizabile.
4. Se elimina obligatia destinatarului inregistrat de a depune situatia lunara centralizatoare a livrarilor de produse accizabile la autoritatea vamala teritoriala in raza careia de competenta isi are sediul social, dat fiind faptul ca livrarile se refera la produse accizabile cu accize percepute, desi numai achizitiile sunt efectuate in regim de accize, livrarile avand ca obiect produse accizabile pentru care accizele au fost percepute.
5. Se introduce in sarcina importatorului autorizat obligaÅ£ia de a transmite la autoritatea competenta, pâna la data de 15 a lunii urmatoare celei de raportare, situatia de raportare prevazuta in anexa nr. 19 din normele metodologice.

SAF-T Ghid de raportare corecta

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
6. A fost detaliata situatia in care un operator economic achizitioneaza produse energetice care se regasesc la art. 355 alin. (2) din Codul fiscal dar nu se regasesc la alin. (3) de la acelasi articol, in scopul de a le utiliza altfel decat in calitate de combustibil pentru motor sau combustibil pentru incalzire dar pentru care operatorul economic nu detine autorizatie de utilizator final.
Astfel, se precizeaza ca in acest caz se datoreaza accize la nivelul prevazut pentru motorina, iar operatorul economic are obligatia de a depune la furnizor o declaratie pe propria raspundere, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 221.
7. Se clarifica situatia in care se acorda scutirea directa de la plata accizelor in scopurile prevazute la art. 399 alin. (1) lit. c), d) si h) din Codul fiscal si pentru produsele energetice prevazute la art. 355 alin.(1) altele decât cele de la art. 355 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv nu prin emiterea unei autorizatii de utilizator final, ci prin transmiterea unei notificari la autoritatea vamala teritoriala.
8. Se precizeaza expres faptul ca nedepunerea in termen a cererii de restituire si a documentelor insotitoare nu conduce la pierderea dreptului de restituire, cu conditia ca acestea sa fie depuse in cadrul termenului de prescriptie prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala.
9. Pentru clarificarea situatiilor in care un antrepozit fiscal poate livra in vrac alcool etilic denaturat, s-a precizat punctual ca acesta operatiune poate avea loc:
- in regim de scutire directa numai catre operatorii economici care detin autorizatie de utilizator final,
- in regim de scutire indirecta numai catre operatorii economici care depun in acest sens o declaratie pe propria raspundere. Astfel, s-a impus completarea corespunzatoare a Anexei nr. 22 si pentru operatorii economici care achizitioneaza alcool etilic denaturat in regim de scutire indirecta de la plata accizelor.
10. Au fost stabilite documentele pe care operatorii economici trebuie sa le depuna pentru a putea beneficia de restituirea accizelor in cazul scutirii indirecte prevazute la pct. 90.
11. In vederea actualizarii mai rapide a situatiei operatorilor economici care inregistreaza intârzieri la plata accizelor cu mai mult de 15 zile de la termenul legal, se modifica data pâna la care autoritatea fiscala teritoriala are obligatia de a o comunica autoritatii vamale teritoriale aceasta situatia. Totodata s-a mentionat faptul ca masura suspendarii autorizatiei detinute de operatorul economic inceteaza si in cazul in care autoritatea vamala teritoriala primeste de la autoritatea fiscala teritoriala o copie a documentului care atesta reintregirea garanÅ£iei.
12. A fost stabilita o noua limita maxima pentru contraventiile prevazute la pct. 171 alin. (1), in sensul scaderii acesteia de la 20.000 lei la 5.000 lei. Au fost corectate trimiterile din cuprinsul contraventiilor prevazute la pct. 171 alin. (1) si (2) din Normele metodologice. Totodata, a fost introdusa o noua contraventie care sanctioneaza nerespectarea de catre gospodariile individuale a prevederilor pct. 12 alin. (5) – (7) din normele metodologice.
13. Au fost specificate in mod expres documentele care insotesc cererea de autorizare a expeditorului inregistrat si importatorului autorizat, prin modificarea corespunzatoare a Anexei nr. 20.
14. Se prevede ca destinatarii inregistrati care primesc produse energetice in vrac au obligatia de a se conforma cerintei de a detine la locul de receptie rezervoare fixe, standardizate, calibrate de Biroul Roman de Metrologie Legala pâna cel târziu 31 iulie 2016.
15. Au fost introduse prevederi potrivit carora si producatorii nationali de lichid cu continut de nicotina si de tutun destinat utilizarii in dispozitive cu tutun incalzit au obligatia de a se autoriza la autoritatea vamala teritoriala. in acest sens, au fost emise dispozitii tranzitorii cu privire la conformarea cu noile reglementari.
Click aici pentru a consulta noul proiect!

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Gheorghe Ialomitianu: Incasarile din TVA au asigurat plata arieratelorStudiu privind dezvoltarea fabricatiei de mijloace de transport rutier trebuie facturat cu sau fara TVAAplicatia “declaratii fiscale 2010” a fost actualizata, anunta ANAFComunicat de presa - norme de aplicare a OUG nr. 54 din 2010Declarararea taxei. Decontul de TVA | Declaratia 300Ultimele articole
Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulDin 2025 se aplica o noua procedura pentru modificarea din oficiu a vectorului fiscal, cu privire la TVAAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Articole similare
Zoom fiscal: NOUL COD FISCAL si scutirea de impozit a profitului reinvestitIncadrare taxa de parteneriat. Ce tratament fiscal se aplica?Zoom fiscal: Impunerea veniturilor din alte surse in anul 2016TVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiCota TVA pentru contracte in derulare. Ce cota vom folosi?Ultimele articole
Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridiceTaxare inversa pentru vanzare teren si constructie catre o persoana juridica platitoare de TVAObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiArticole similare
Studiu de caz: Infiintarea unei intreprinderi individuale si calificarea intreprinzatoruluiCe conditii se respecta la scoaterea din CAZIERUL FISCAL a unor fapteANAF a publicat un nou proiect de ordin privind CAZIERUL FISCALRambursarea TVA se modifica. Ce implica noile deconturiCititi cu atentie eticheta ordonantei «trei in unu». Evitati astfel amenzi de pana la 40.000 de lei! - publicat in octombrie 2007Ultimele articole
Care este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAAdeverinta de venit, CAZIERUL FISCAL si certificatul de atestare fiscala pot fi obtinute fara deplasare la ANAFDocumente ce se pot obtine prin intermediul SPVANAF reaminteste contribuabililor ce documente ce se pot obtine prin intermediul SPVPersoanele fizice care sosesc/pleaca, in/din Romania si au o sedere mai mare de 183 de zile au obligatia de a completa anumite formulareArticole similare
Ce declaratii au termen-limita la 25 septembrie?Cum determini corect valoarea accizelorAlimentare combustibil si comision platit catre stat strain. Cum recuperam TVA-ul?Persoanele impozabile nestabilite care presteaza servicii electronice persoanelor neimpozabile. Regim specialMarci consacrate de imbracaminte, in atentia vamesilor! Confiscari de 290.000 lei la un singur transportUltimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESArticole similare
Regimul TVA pentru comertul onlineAchizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam in lipsa dovezii de transport?Inchiriere imobil in REGIM DE SCUTIRE. Tratament TVAVanzare imobil catre asociati. Intocmire facturi. Regim TVAMFP modifica Codului Fiscal, incepand cu 1 iulie 2021. Sunt vizate anumite obligatii TVA pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distantaUltimele articole
TVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Cladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiSchema speciala de TVA pentru firmele mici, anuntata de ANAF. Conditii de eligibilitate
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"