Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Examen Consultant Fiscal 2025

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cine e obligat sa depuna Declaratia 092 in noiembrie? Se apropie termenul-limita!Evaziunea fiscala poate fi influentata de reducerea TVA la alimenteStudiu de caz: Faptul generator si exgibilitatea TVA pentru achizitii intracomunitareProcedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursareE-Factura. Care este termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemUltimele articole
Controale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea inregistrarii in scop TVACodul TVA. Completare corecta D700 pentru reactivarea luiFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700Majorare cota redusa de TVA. Lista produselor si serviciilor agricole cu TVA 11%Articole similare
Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVADEDUCTIBILITATE TVA 100% pentru autoturisme. Justificare cu foi de parcursTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaDEDUCTIBILITATE TVA: bonuri combustibil aferente livrarilor de bunuri catre clientii societatiiBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulUltimele articole
Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Leasing operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest cazDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?DEDUCTIBILITATE TVA pentru reparatii locuinta de serviciu. Chirie suportata de angajatorArticole similare
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 1 ianuarie 2016Ce tratament se aplica pentru CHELTUIELIle aferente unui eveniment aniversar organizat de firma?In atentia firmelor: valorile nominale pe care le vor folosi platitorii de impozit pe profitOperatiune triunghiulara. Ce obligatii privind TVA-ul apar?Livrarea de bunuri. Operatiuni in sfera de aplicare a TVAUltimele articole
Contract comodat auto. In ce conditii pot fi deduse CHELTUIELIleCHELTUIELIle deductibile. In cazul unui PFA, CHELTUIELIle cu cazarea si masa pot fi deductibile?D300 in 2025. Cum sa refacturati CHELTUIELIle si o MONOGRAFIE contabila utilaControale ANAF pe TVA. Sunt verificate CHELTUIELIle fara legatura cu activitatea economicaCe trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la CHELTUIELIle pentru teambuildingArticole similare
Cum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Angajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiAmenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaFirmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiAngajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiUltimele articole
Inspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Articole similare
Noutati legislatie fiscala 7 - 11 septembrie 2009 - Monitorul OficialAsigurari de viata facute angajatilor. Cheltueli deductibile. Calcul impozit pe profitSistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Telemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazCe iti oferim de sarbatori daca esti abonat fidelUltimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiCe masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriSunteti profesionist cu experienta in sectorul public?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"