Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inchidere contract leasing financiar. Ce inregistrari contabile facem?Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVATratamentul fiscal al ajustarii TVA in 25 de studii de caz explicate in detaliu!Documentar fiscal: Deductibilitate TVA conform modificarilor in vigoare de la 1 iulieCertificat de amanare a TVA in vama si reduceri comerciale. Tratament TVAUltimele articole
Transport marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIECe trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingPlafon TVA de 395.000 lei. Firmele pot solicita iesirea de la TVA daca NU depasesc plafonul?Terenuri de vanzare. Regimul TVA se schimba atunci cand cumparatorul este firma sau persoana fizica?Comertul cu amanuntul. Cum sa procedezi daca ai declarat ERONAT cota de TVA la vanzareArticole similare
Contractele de leasing devin nerentabile. TVA-ul se deduce doar pe jumatate!DEDUCTIBILITATE TVA pentru aprovizionare combustibil - echipamente tehnologiceFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?DEDUCTIBILITATE TVA 100% pentru autoturisme. Justificare cu foi de parcursCCIR: Opinii privind propunerile pentru stimularea mediului de afaceriUltimele articole
TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest cazBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Articole similare
ANAF: Estimarea bazei de impunereCe include Ordonanta controversata, adoptata de GuvernDocumentar fiscal: Noutati privind declaratia de patrimoniu si verificarea fiscala a persoanelor fiziceCe obligatii avem privind regimul fiscal aplicat veniturilor din arendareProcedura legala de restituire TVA platitUltimele articole
Ce trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la CHELTUIELIle pentru teambuildingDiurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce CHELTUIELIleDiurna. Documente justificative pentru firmele care acorda diurna angajatilorVanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Articole similare
Angajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiInspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Cum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Firmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiAngajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiUltimele articole
Amenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul IICodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilControale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiCe iti oferim de sarbatori daca esti abonat fidelTitlul II Capitolul II - partea IUltimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Sistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Ce masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriTelemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest caz
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"