Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Manual de politici contabile - Stick USB
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Deducere TVA bunuri in stoc la data inregistrarii in scopuri de TVARiscam un derapaj economic majorOFICIAL! Clarificari ale Ministerului Finantelor privind aplicarea sistemului TVA la incasareBuletin informativ ANAF: 11 noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 27-31 martie 2023Studiu de caz: Procedura de inregistrare in ROI a unui rezident UEUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneMajorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Majorare TVA in HoReCa: Ce cote TVA se aplica de la 1 august 2025Majorare TVA la locuinte. Cota TVA pentru apartamente livrate dupa 1 august 2025Articole similare
DEDUCTIBILITATE TVA: bonuri combustibil aferente livrarilor de bunuri catre clientii societatiiBon de benzina cu CIF. Care va fi regimul TVA?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?VIDEO: DEDUCTIBILITATE TVA. Achizitie auto transport de persoaneDEDUCTIBILITATE TVA pentru reparatii locuinta de serviciu. Chirie suportata de angajatorUltimele articole
TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest cazBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVAArticole similare
Regimul fiscal al TVA aplicabil pentru autoturismeCalcul grad indatorare la trecerea de la microintreprindere la platitoare de venit. Cum procedam?Documentar fiscal: Procedura de declarare a situatiei de criza financiaraAutoturisme pe firma. Cum se parcurge foaia de parcurs si care sunt informatiile obligatorii fiscalEste OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)Ultimele articole
Vanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Mijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UETVA si CHELTUIELIle auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. Deductibilitate CHELTUIELI si TVA in acest cazTaxe PFA: Cum calculeaza CASS un PFA care este si pensionarArticole similare
Angajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiAmenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaFirmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiInspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Cum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Ultimele articole
Angajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiArticole similare
Ce masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriNorme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IISunteti profesionist cu experienta in sectorul public?Asigurari de viata facute angajatilor. Cheltueli deductibile. Calcul impozit pe profitTelemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazUltimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiSistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"