Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Corectare factura garantie emisa cu TVA. Cum procedam?TVA-ul redus la carne ar ajuta familiile sa economiseasca 75 euro pe anRefacturare cheltuieli. Care e regimul fiscal?Leasing operational si financiar: Cum deducem TVA-ul si cum inregistram in contabililtate?Regimul fiscal aplicabil la scoaterea din evidenta a clientilor incertiUltimele articole
Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVASAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaE-Factura in 2025. Ce noutati se aplica pentru E-Factura in acest anCum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Articole similare
DEDUCTIBILITATE TVA pentru reparatii locuinta de serviciu. Chirie suportata de angajatorFurnizor strain inregistrat in scop de TVA in Romania. Cum deducem?Documentar fiscal: DEDUCTIBILITATE TVA conform modificarilor in vigoare de la 1 iulieDEDUCTIBILITATE TVA marfa expirataCombustibil pentru autocamioane transport marfa. DEDUCTIBILITATE TVAUltimele articole
Deducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVADeductibilitate cheltuieli. TVA vs. impozit pe profitDEDUCTIBILITATE TVA 100% pentru autoturisme. Justificare cu foi de parcursArticole similare
Tratamentul privind TVA al CHELTUIELIlor accesorii recuperate de la client. Care e monografia contabila?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Contracte de mandat. Modificare vector fiscal. Formular 010Studiu de caz: Achizitii intracomunitare de bunuriNou de la ANAF: Tipurile de obligatii care formeaza vectorul fiscalUltimele articole
Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiDin 1 ianuarie 2025 impozitul pe dividende creste de la 8% la 10%Microintreprindere in 2025. Noutati introduse prin OUG 156/2024Care este salariul minim in agricultura si un model de calcul salariu de la 1 ianuarie 2025Ministrul Finantelor: ‘’Voi face tot posibilul ca in 2025 cota de TVA sa NU creasca’’Articole similare
Firmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiCum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Angajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiInspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Angajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiUltimele articole
Amenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaArticole similare
Ce iti oferim de sarbatori daca esti abonat fidelAsigurari de viata facute angajatilor. Cheltueli deductibile. Calcul impozit pe profitCodul fiscal 2011 - Titlul IISistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Titlul II Capitolul II - partea IUltimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiCe masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriTelemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"