Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Se modifica din nou Formularul 101 privind impozitul pe profit!Lipsuri materiale imputabile. Cum facem ajustarea de TVA?Zoom fiscal: Cand putem emite o factura centralizatoare pentru mai multe livrari de bunuri ori prestari de servicii?Va reamintim: Declaratii cu termen de depunere pana la 10 martieNoile modificari din Codul fiscal, aduse de OUG 32/2016. Explicatii date de FinanteUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITArticole similare
DEDUCTIBILITATE TVA achizitie rovinietaDEDUCTIBILITATE TVA pentru achizitii de servicii de la un furnizor din UE. D300, D394Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVACum deducem TVA si cheltuieli efectuate pentru cetatean strain care are calitatea de administrator?Neinregistrari achizitii. DEDUCTIBILITATE TVAUltimele articole
Deducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?DEDUCTIBILITATE TVA pentru reparatii locuinta de serviciu. Chirie suportata de angajatorDeductibilitate cheltuieli. TVA vs. impozit pe profitDEDUCTIBILITATE TVA 100% pentru autoturisme. Justificare cu foi de parcursArticole similare
Tratamentul fiscal aplicabil CHELTUIELIlor reprezentand amenda platita catre o autoritate strainaNou de la ANAF: Tipurile de obligatii care formeaza vectorul fiscalFacturarea TVA pentru achizitie intracomunitara de utilaje noi. Cum facturam?Este necesara reevaluarea inainte de vanzare?Tratament lipsa din gestiune: impozit pe profit si TVAUltimele articole
Plafon de 50.000 lei in casierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?CHELTUIELI cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completarePFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Articole similare
Firmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiAmenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaCum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Inspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Angajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiUltimele articole
Angajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiArticole similare
Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiTitlul II Capitolul II - partea ISunteti profesionist cu experienta in sectorul public?Ce iti oferim de sarbatori daca esti abonat fidelCum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Ultimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Sistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Ce masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriTelemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"