Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.

Cartea Verde a Contabilitatii

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

SAF-T pentru Contribuabili Mici
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inregistrare contract leasing financiar. Cum procedam?Firmele care au o cifra de afaceri anuala mai mica de 300.000 lei pot aplica scutirea de TVAInstructiuni complete pentru aplicarea corecta a cotei TVA de 5%TVA la sume prescriseRaportare TVA si decont 300. Cum procedam cu facturile primite cu intarziere?Ultimele articole
TVA la incasare 2025. Spete utile cu privire la aplicarea TVA la incasareRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!TVA locuinte 2025. Ce cota de TVA se aplica in cazul vanzarii de apartamenteErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300SAF-T D406: Cum transmit D406 firmele care NU sunt inregistrate in scopuri de TVAArticole similare
Ce e nou in 2012 in Titlul VI privind taxa pe valoarea adaugataDEDUCTIBILITATE TVA achizitie rovinietaDEDUCTIBILITATE TVA pentru factura (valoare reziduala) leasingANAF publica proiectul privind procedura de certificare a declaratiei privind nedeductibilitatea TVADeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Ultimele articole
Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVADEDUCTIBILITATE TVA pentru reparatii locuinta de serviciu. Chirie suportata de angajatorDeductibilitate cheltuieli. TVA vs. impozit pe profitDEDUCTIBILITATE TVA 100% pentru autoturisme. Justificare cu foi de parcursArticole similare
Noul Cod Fiscal: CHELTUIELIle cu benzina raman nedeductibileMFP: Noi discutii privind finantarea IMM-urilorBiletele de valoare NU vor mai fi valabile incepand cu 1 februarie 2022 daca sunt emise pe suport hartieNoi conturi contabile vor fi introduse in 2023, conform unui Proiect de Ordin pus in dezbatere de Ministerul FinantelorFacturare servicii efectuate pe teritoriul Romaniei. Regimul TVAUltimele articole
TVA deductibil. Cum se deduc bonurile fiscale de combustibilE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Cum se face impozitarea veniturilor din dividende distribuite DUPA data de 1 ianuarie 2025Facilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Articole similare
Angajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiFirmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiAmenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaCum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Inspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Ultimele articole
Angajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiArticole similare
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Cum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?Telemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazUltimele articole
Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiSistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Ce masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriCertificat de producator si infiintarea unui PFA. Ce obligatii apar?
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"