Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Examen Consultant Fiscal 2025

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Emitere, stornare si reemitere factura in perioade fiscale diferite. Consecinte fiscaleGarantii de buna executie. Cum procedam la emiterea facturilor?ANAF a publicat Ordinul nr. 1768 privind Formularul 096Concluzii dintr-o conferinta de presa pe tema reducerii CAS. Care au fost declaratiile?Vanzare autoturism incomplet amortizat. Tratamentul fiscal al cheltuielilor si al TVAUltimele articole
D700. Schimbarea perioadei fiscale TVA se poate face in timpul anului?Platitor de TVA. Termen limita pentru Declaratia privind schimbarea perioadei fiscale in MAI 2025Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?E-TVA, operational din 1 IULIE 2025. NU amanati verificarea fisierelor din SPV!PFA in domeniul IT? Atentie la codul CAEN ales si la plafonul de TVAArticole similare
DEDUCTIBILITATE TVA aferent bonurilor fiscale. Cum declaram in Declaratia 394?DEDUCTIBILITATE TVA pentru aprovizionare combustibil - echipamente tehnologiceLeasing financiar. Implicatiile privind deductibilitatea TVACazuri de deductibilitate a TVA. Inregistrari contabileDocumentar fiscal: DEDUCTIBILITATE TVA conform modificarilor in vigoare de la 1 iulieUltimele articole
Bon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVADEDUCTIBILITATE TVA pentru reparatii locuinta de serviciu. Chirie suportata de angajatorArticole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL V - Capitolul I - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidentiLegea privind diminuarea risipei alimentare - suspendata pana februarie 2019Procedura scoaterii din evidenta a creantelor neincasateCost de productie din componente. Contabilizarea sistemului de facturareGheorghe Ialomitianu: Sumele realocate la rectificare au provenit din economiiUltimele articole
D101 in 2025. Cum trebuie completat formularul de ONG-uri. Exemplu practicCadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste CHELTUIELI?Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate CHELTUIELIDeductibilitate CHELTUIELI si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEArticole similare
Firmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiInspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Angajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiCum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Angajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiUltimele articole
Amenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaArticole similare
Calcul impozit pe profitSistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?Asigurari de viata facute angajatilor. Cheltueli deductibile. Calcul impozit pe profitCe iti oferim de sarbatori daca esti abonat fidelUltimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiCe masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriTelemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest caz
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"