Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Manual de politici contabile - Stick USB

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Autoturism de serviciu. Deducere TVATragedie fiscala in Romania – Partea a II-a: Limitari speciale privind TVAObligatia de a emite facturi catre persoane fizice din UE pentru cursuri sustinute. Cum procedam?Noi functii ANAF. Se preia activitatea Autoritatii Nationale a Vamilor si a Garzii FinanciareCe regim TVA se aplica pentru achizitia intracomunitara de aparatura medicala de catre un cabinetUltimele articole
Platitor de TVA. Conditii, documente si ajustare TVA pentru trecere la neplatitor de TVAMajorare TVA la locuinte. Conditii pentru masura tranzitorie 2025 - 2026 cu TVA de 9%Panourile fotovoltaice. Reguli, cote TVA si taxa de timbru verdeMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalTVA locuinte. CONDITII pentru a beneficia de TVA 9% pana pe 31 iulie 2026Articole similare
Schimbarea deductibilitatii TVA poate influenta negativ industria de leasing si autoFurnzior care nu aplica sistemul TVA la incasare. DEDUCTIBILITATE TVA pentru beneficiarNeinregistrari achizitii. DEDUCTIBILITATE TVABon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulCertificarea declaratiei privind nedeductibilitatea TVAUltimele articole
TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest cazDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVAArticole similare
Nerezidenti. Diferente intre activitatea dependenta si cea independentaInactivitate temporara declarata la ONRC. Care e procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu in 2014?ANAF: Modificarile pe care le aduce OUG 26/2019 Legii nr. 52/2011 privind activitatea desfasurata de zilieriInvestitii in imobilizari corporale. Ce spune noul Cod fiscal?Declaratia 101: Ce modificari a suferit formularul prin Ordinul 310/2023 si care sunt noile instructiuni de completareUltimele articole
Mijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UETVA si CHELTUIELIle auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. Deductibilitate CHELTUIELI si TVA in acest cazTaxe PFA: Cum calculeaza CASS un PFA care este si pensionarD101 in 2025. Cum trebuie completat formularul de ONG-uri. Exemplu practicArticole similare
Angajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiAmenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaFirmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiInspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Cum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Ultimele articole
Angajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiArticole similare
Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?Telemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazTitlul II Capitolul II - partea ICum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Norme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IIUltimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiSistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Ce masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minori
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"