Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Ce tratament fiscal se aplica pentru operatiunile cu nerezidenti?Comunicat MFP: Recuperarea cheltuielilor de scolarizare prin executare silitaFactura primita cu intarziere. Cum corectam erorile de inregistrare?Implicatii TVA. Ce obligatii are comerciantul in ce priveste pretul de vanzare?Constituirea si deductibilitatea rezervei legaleUltimele articole
Marti, 30 aprilie 2024, termen limita pentru depunere a Declaratiei speciale de TVACalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereArticole similare
DEDUCTIBILITATE TVA marfa expirataCum deducem TVA si cheltuieli efectuate pentru cetatean strain care are calitatea de administrator?Certificarea declaratiei privind nedeductibilitatea TVACheltuieli servicii avocat pentru reprezentare in instanta. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVAUltimele articole
Deducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?DEDUCTIBILITATE TVA pentru reparatii locuinta de serviciu. Chirie suportata de angajatorDeductibilitate cheltuieli. TVA vs. impozit pe profitDEDUCTIBILITATE TVA 100% pentru autoturisme. Justificare cu foi de parcursArticole similare
Bilantul contabil pentru folosirea inventarului intermitentNoutati legislatie Fiscala 22-26 septembrie 2008 - Monitorul OficialCesiune parti sociale. Ce tratament fiscal se aplica?Deducerea TVA pentru CHELTUIELIle de deplasareCe declaratii depunem la Fisc pana la 25 iulie?Ultimele articole
Tratamentul fiscal al chiriei platite in 2023 pentru 2024CHELTUIELI deductibile: tot ce trebuie sa stiiLimite de deductibilitate ale unor categorii de CHELTUIELI la calculul rezultatului fiscalTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleFirmele incadrate la plata impozitului micro in 2024 pot depune D177 pentru a face sponsorizari?Articole similare
Cum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Amenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaFirmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiAngajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiAngajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiUltimele articole
Inspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Articole similare
Noutati legislatie fiscala 7 - 11 septembrie 2009 - Monitorul OficialCodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilCe iti oferim de sarbatori daca esti abonat fidelCe masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriTelemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazUltimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiSistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"