Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care primeste o amenda din partea ITM-ului din cauza lipsei unor materiale igienico-sanitare pentru salariati. Societatea va trebui sa inregistreze aceste materiale in contabilitate, astfel ca vom stabili in ce masura sunt aceste cheltuieli deductibile, inclusiv in ce priveste TVA-ul.
Solutia consultantului:
Legea 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. (1) ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau contractul individual de munca, dupa caz.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, hartie igienica, servetele etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator.
Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
In contractele individuale ale angajatilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
La pct. 25 din normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:
"25. Intra sub incidenta acestei prevederi cheltuielile efectuate in acest scop, in conditiile in care specificul activitatii desfasurate se incadreaza in domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protectie a muncii, stabilite conform legislatiei in materie."
Prin urmare, atat TVA cat si cheltuielile efectuate cu achizitionarea materialelor igenico-sanitare sunt deductibile.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Acces rapid la informatiile gratuite din registrele de insolventa din UEAchizitii software. Regim TVAFactura de remiza. TVALeasing financiar. Ce regim TVA aplicam si cum intocmim monografiaPFA in regim special: Cum trebuie inscris in D390 codul de inregistrare in scopuri de TVA?Ultimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiCota TVA de 21%. Cum sa procedati daca ati primit facturi cu TVA de 19% in luna AUGUST 2025SAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impunereDeclaratia 010. Pana cand o poti depune pentru a renunta la codul de TVA prin optiuneArticole similare
TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaCum procedam privind deductibilitatea de 50 la suta la un leasing financiar?Bon de benzina cu CIF. Care va fi regimul TVA?DEDUCTIBILITATE TVA marfa expirataVIDEO: DEDUCTIBILITATE TVA. Achizitie auto transport de persoaneUltimele articole
Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Leasing operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest cazBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Articole similare
Calcul impozit pe profit trimestrul IVRevenire la impozit pe profit prin optiune si prevederi OUG 84/2016. Ce solutii are firma?Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscalModificari pe capitole in Noul Cod fiscal 2016Institutii Publice: Iesiri de active fixe corporale prin vanzareUltimele articole
Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce CHELTUIELIleDiurna. Documente justificative pentru firmele care acorda diurna angajatilorVanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Mijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEArticole similare
Cum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Angajatorii au obligatia legala de a cerceta accidentele usoare ale salariatilor. In caz contrar, amenzile ajung pana la 8.000 leiAmenzi de pana la 10.000 lei pentru firmele care nu au autorizatie de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in muncaAngajatorii sunt OBLIGATI sa asigure salariatilor apa in perioadele cu temperaturi extreme. ConditiiFirmele care NU au autorizatie de functionare risca amenzi cuprinse intre 5.000- 10.000 leiUltimele articole
Inspectorii ITM verifica daca intreprinderile mici respecta prevederile Legii 319/2006Articole similare
Controale ITM in domeniul constructiilor, pe tot parcursul anului 2023. Ce obligatii au angajatoriiCertificat de producator si infiintarea unui PFA. Ce obligatii apar?Sistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Noutati legislatie fiscala 7 - 11 septembrie 2009 - Monitorul OficialCum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Ultimele articole
Firmele din domeniul constructiilor, in vizorul ITM. Au fost desfasurate controale pe tot parcursul anului 2023Controale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Ce masuri de PROTECTIA MUNCII trebuie sa aplice firmele care angajeaza minoriTelemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazSunteti profesionist cu experienta in sectorul public?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"