Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Se estimeaza ca, in 2012, s-au pierdut 177 de miliarde de euro din veniturile din TVA din cauza nerespectarii legislatiei privind TVA sau a necolectarii TVA-ului, potrivit ultimelor date ale studiului privind deficitul de incasare a TVA-ului, publicate de Comisie.
Aceasta suma reprezinta 16% din veniturile totale din TVA preconizate ale celor 26 de state membre. Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului prezinta date detaliate referitoare la diferenta dintre valoarea TVA-ului datorat si suma efectiv colectata in 26 de state membre in 2012. El include, de asemenea, cifre actualizate pentru perioada 2009 - 2011, pentru a reflecta o imbunatatire a metodologiei utilizate. Sunt prezentate si principalele tendinte ale deficitului de incasare a TVA-ului, impreuna cu o analiza a impactului pe care climatul economic si deciziile de politica l-au avut asupra veniturilor din TVA.
Algirdas Šemeta, comisarul pentru fiscalitate, a declarat: "Deficitul de incasare a TVA-ului este in esenta un indicator al eficacitatii – sau al ineficacitatii - masurilor de asigurare a respectarii legislatiei privind TVA si a masurilor de conformare la legislatia privind TVA, in intreaga UE. Datele prezentate azi arata ca mai sunt multe de facut. Statele membre nu isi pot permit sa piarda venituri de o asemenea amploare. Ele trebuie sa creasca presiunea si sa ia masuri decisive pentru a recupera aceste sume care se cuvin bugetelor publice. Comisia, in ceea ce o priveste, se concentreaza in continuare pe reformarea fundamentala a sistemului de TVA, pentru a-l face mai robust, mai eficient si mai greu de fraudat."
Deficitul de incasare a TVA-ului este diferenta dintre veniturile din TVA preconizate si veniturile din TVA efectiv colectate de catre autoritatile nationale. in timp ce neconformarea contribuie, cu siguranta, in mod semnificativ la acest deficit de venituri, deficitul de incasare a TVA-ului nu se datoreaza numai fraudelor. TVA-ul neincasat este determinat, printre altele, si de falimente si insolvente, de erori statistice, de plati intarziate si de evitarea platii TVA-ului fara a incalca legislatia.
in 2012, cele mai mici deficite de incasare a TVA-ului au fost inregistrate in Olanda (5% din veniturile preconizate), Finlanda (5%) si Luxemburg (6%). Cele mai mari deficite de incasare a TVA-ului au fost in Romania (44% din veniturile din TVA preconizate), Slovacia (39%) si Lituania (36%). Unsprezece state membre si-au diminuat deficitul de incasare a TVA-ului intre 2011 si 2012, in timp ce in alte 15 s-a constatat o crestere. Grecia a inregistrat cea mai semnificativa imbunatatire intre 2011 (9,1 miliarde de euro) si 2012 (6,6 miliarde de euro), desi continua sa fie unul dintre statele membre cu un mare deficit de incasare a TVA-ului (33%).
Context
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului este finantat de Comisie ca parte a activitatii sale de reformare a sistemului de TVA din Europa si de combatere a fraudelor si a evaziunii fiscale. Solutionarea problemelor cauzate de deficitul de incasare a TVA-ului necesita o abordare multidimensionala.
In primul rand, o atitudine mai severa in raport cu evaziunea si o intensificare a aplicarii masurilor vizand respectarea legislatiei la nivel national, sunt esentiale. Reforma sistemului de TVA, lansata in decembrie 2011, a creat deja instrumente importante pentru asigurarea unei protectii mai bune impotriva fraudelor din domeniul TVA (a se vedea IP/11/1508). De exemplu, mecanismul de reactie rapida, adoptat in iunie 2013, permite statelor membre sa reactioneze mult mai rapid si mai eficient in cazurile de frauda in materie de TVA brusc aparute si de mare amploare (a se vedea IP/12/868).
In al doilea rand, cu cat este mai simplu sistemul, cu atat le este mai usor contribuabililor sa respecte normele. Prin urmare, Comisia s-a concentrat in mod intentionat asupra simplificarii sistemului de TVA pentru intreprinderile din intreaga Europa. De exemplu, in 2013 au intrat in vigoare noi masuri pentru facilitarea facturarii electronice si dispozitii speciale pentru intreprinderile mici (a se vedea IP/12/1377), iar declaratia standard propusa privind TVA (a se vedea IP/13/988) va reduce in mod semnificativ sarcina administrativa pentru intreprinderile cu activitati transnationale. De la 1 ianuarie 2015, va incepe sa functioneze un ghiseu unic destinat serviciilor electronice si operatorilor de telecomunicatii. Acesta va promova o mai buna conformare, prin simplificarea procedurilor privind TVA pentru aceste intreprinderi, permitandu-le sa depuna o singura declaratie privind TVA pentru toate activitatile lor de pe intreg teritoriul UE (a se vedea IP/12/17).
In al treilea rand, este necesar ca statele membre sa isi modernizeze administratiile care se ocupa de TVA pentru a reduce deficitul de incasare a acestuia. De exemplu, masuri care au potentialul de a imbunatati procedurile sunt descrise in raportul privind colectarea TVA-ului si procedurile de control din statele membre, in contextul resurselor proprii ale UE, publicat in februarie 2014 (a se vedea EXME 14/12.02).
In fine, statele membre trebuie sa isi reformeze sistemele nationale de impozitare intr-un mod care sa faciliteze conformarea, sa descurajeze evaziunea si evitarea, precum si sa imbunatateasca eficienta colectarii impozitelor. Comisia a oferit orientari clare in acest sens prin intermediul recomandarilor specifice fiecarei tari.
Sursa: Comisia Europeana
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
STUDIU de caz: Faptul generator si exgibilitatea TVA pentru achizitii intracomunitareConditii anulare dobanzi, penalitati si alte accesorii. STUDIU de cazPrescrierea termenului de recuperare a impozitului pe profitSTUDIU de caz: Anularea dreptului de deducere pentru achizitii intracomunitare de servicii. Inchiriere de personalSTUDIU de caz: Regimul TVA in cazul prestarilor de servicii in alta taraUltimele articole
Situatii financiare. Cine are dreptul sa semneze situatiile financiareFacturi emise cu TVA zero. Acestea se declara in D394? Sau nu se declara deloc?Masuri ITM pentru reducerea accidentelor de munca din constructii, in contextul venirii calduriiCheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleArticole similare
BCR: O noua majorare a taxelor ar creste foarte mult sansele ca economia sa scada si in 2011FMI si CE au convenit cu autoritatile un DEFICIT cash de 1,8% din PIB pentru 2015Reducerea TVA la alimentele de baza si scaderea CAS: in programul noului guvernIn lunile februarie si martie 2024 Programul TEZAUR continua cu dobanzi de pana la 6,75%Un nou program economic ar putea fi aplicat de FMI pentru RomaniaUltimele articole
Afirmatii eronate aparute in presa privind aplicarea OUG 107/2024. Care este pozitia ANAFA fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Cotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceAmnistia Fiscala 2024: Ce trebuie sa stiiArticole similare
Completati un chestionar privind plata defalcata a TVA. Opinia dvs. conteaza!Servicii de selectie si plasare de personal navigantPierderea valabilitatii esalonarii la plata. Aplicare split TVA. Tratament contabilTVA prestare servicii client UE si non UEVanzare imobil. Care este tratamentul fiscal?Ultimele articole
Ce reguli se aplica de la 1 iulie pentru marfurile importate in UEPropunere: Metode moderne de colectare a TVA in Romania, pentru scaderea pierderilor anuale de peste 6 miliarde de euroNumarul firmelor din Split TVA a ajuns la aproape 17.000Ce firme intra in sistemul Split TVA de la 1 martie 2018Split TVA. Raspunsuri cu privire la mecanismul platii defalcate a TVAArticole similare
Noi masuri CE: Comertul cu amanuntul si consultare privind practicile comerciale neloialeReglementari comunitare in domeniul transferului partilor sociale si al majorarilor capitalului socialCodul fiscal 2011 - Titlul IConsiliul elimina deficitul de finantare. Masuri pentru tineriComisia ia masuri pentru a reduce costurile legate de conturile bancareUltimele articole
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEDeclaratia 398 (Declaratia speciala de TVA). Cine depune D398, termen depunereCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiMaterial ANAF: Locul taxarii cu TVA in cazul prestarilor de serviciiSchema speciala de TVA pentru firmele mici, anuntata de ANAF. Conditii de eligibilitateArticole similare
Raportarea TVA neexigibila prin raportarile contabile la 30.06.2013. Cum procedam?Operatiuni neimpozabile in Romania - regim fiscal TVAFirma nou infiintata. Deducere TVAServicii pentru care se aplica taxare inversa | TVA nedeductibilaCand nu se aplica masura exigibilitatii TVA la incasare?Ultimele articole
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UECotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaPlafon TVA. Care sunt limitele in 2024 si obligatii la depasirea lorDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVATVA fara erori si ZERO amenzi! Folositi “Ghidul practic pentru determinarea corecta a locului prestarilor de servicii”Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"