Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unui PFA din Romania, neplatitor de TVA, care dezvolta software web pentru o companie dintr-un stat UE. Veniturile anuale nu vor depasi 40.000 de euro. Vom vedea daca pentru aceasta activitate de dezvoltare de programe pe calculator se va putea inregistra La ca platitor de impozit la norma de venit sau va plati impozit in sistem real.
Vom vedea ce pasi vor fi urmati pentru a putea factura in statul UE, ce declaratii fiscale se depun cu privire la aceste facturi, precum si la ce curs se trece factura in registrul de incasari si plati pe care trebuie sa-l intocmeasca in calitatea sa de PFA.
In plus, dat fiind faptul ca persoana inregistrata ca PFA nu mai are alte venituri in Romania, vom stabili ce taxe de asigurari sociale (sanatate, pensie, somaj) este obligata sa plateasca la veniturile obtinute.
Solutia consultantului:
1. Regula generala pentru a putea recurge la acest sistem simplificat de determinare a impozitului pe venit da dreptul persoanelor fizice care realizeaza venituri comerciale astfel cum sunt definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, sa poata opta pentru acest sistem, daca activitatea desfarurata se regaseste in lista/nomenclatorul elaborat de Ministerul Finantelor Publice.
In domeniul informaticii, OMFP 3022/2011 privind completarea Nomenclatorului activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activitati desfasurate de contribuabilii care realizeaza venituri comerciale, aprobat prin OMFP 2875/2011 a introdus prin activitatile ce pot fi impuse pe baza de norme de venit serviciile executate in domeniul informaticii, altele decat cele care genereaza drepturi de autor sau drepturi conexe drepturilor de autor: cod CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei si cod CAEN 6203 - Activitati de management (gestiune si exploatare) al mijloacelor de calcul. Conditia ca venitul sa ramana impus pe baza de norme de venit este ca venitul din actitati independente sa nu reprezinte un drept de autor, caz in care impunerea se face in mod diferit.
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Astfel, activitatea cu codul CAEN care se regaseste in nomenclator se impune pe baza de norme de venit daca optiunea contribuabilului a fost astfel exprimata. Pentru persoanele fizice autorizate care realizeaza venituri din activitati independente si desfasoara activitati cuprinse in nomenclatorul stabilit de directiile generale ale finantelor publice teritoriale, venitul net se poate determina pe baza de norme anuale de venit.
Obligatiile privind evidenta contabila a persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente impuse pe baza de norme de venit sunt cele stabilite de art. 49 alin. (8) si (9) din "Codul fiscal. Astfel, contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia de a conduce partea de incasari din Registrul - jurnal de incasari si plati.
Masura este obligatorie pentru a putea pune in aplicare prevederile alin. (9) ale art. 49 din Codul fiscal, de trecere la sistemul real incepand cu anul fiscal urmator, in cazul in care se inregistreaza un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal.
In aceste conditii, trecerea la sistemul real se poate realiza in mod obligatoriu, daca acest criteriu amintit mai sus este indeplinit, sau prin optiune exercitata de contribuabil in conditiile art. 51 din Codul fiscal.
2. In conformitate cu dispozitiile art. 153 alin. (1) din Codul fiscal o persoana impozabila, asa cum este cazul in intrebarea dvs. care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile, scutite de TVA cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent inainte de realizarea unor asfel de operatiuni.
Avand in vedere formularea obligatiei de inregistrare urmeaza a se analiza daca este indeplinita conditia referitoare la locul presarii serviciului. Conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Asadar, locul prestarii va fi in cazul analizat locul prestarii serviciului va fi in Germania.
Pe langa obligatia de inregistrare in scopuri de TVA, urmeaza ca in conformitate cu prevederile art. 158 indice 2 alin. (1) lit c) din Codul fiscal sa fi efectuata si inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari. Potrivit alin. (2) al art. 158 indice 2 la data solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 153 persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile vor solicita organului fiscal competent si inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari daca intentioneaza sa efectueze una sau mai multe operatiuni intracomunitare. Asadar ambele operatiuni de inregistrare se realizeaza inainte de prestarea serviciilor intracomunitare.
Inregistrarea in scopuri de TVA prin intermediul in conditiile de mai sus se va realiza prin intermediul formularului cod 091 -Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii aprobat prin OMFP 7/2010. Trebuie subliniat faptul ca in cazul analizat inregistrarea in scopuri de TVA se realizeaza exclusiv in scopul raportarea operatiunilor realizate prin declaratia 390. Inregistrarea realizata nu determina dobandirea de catre PFA a calitatii de persoana impozabila inregistrata in regim normal in scopuri de TVA.
Din perspectiva cursului de schimb utilizat in sfera TVA urmeaza a fi aplicate dispozitiile art. 139 indice 1 din Codul fiscal precum si ale pct. 22 din Normelor metodologice de aplicare a acestui articol. Cursul utilizat la inregistrarea in Registrul jurnal de incasari si plati va fi cel de la data facturarii pentru a coincide si cu valoarea inscrisa in declaratia 390.
3. Art. 296 indice 21 alin (1) din Codul fiscal stabileste, in raport cu obligatiile privind contributiile sociale, faptul ca persoanele care desfasoara in mod reglementat activitati independente in Romania avand statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Persoana fizica autorizata va datora prin urmare pentru veniturile din activitati independente realizate si sub rezerva prevederilor Capitolului II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala de 31,3% si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala de 5,5%.
In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale, PFA care nu se incadreaza in exceptia prevazuta la alin. (4) al art. 296 indice 23 din Codul fiscal nerealizand si alte venituri, are obligatia de a depune o declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii in conformitate cu prebederile art. 296 indice 25 alin. (1) din Codul fiscal coroborate cu cele ale OPANAF 874/2012.
Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale este venitul declarat, care nu poate fi mai mica de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig. Contribuabilii al caror venit ramas dupa deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestui venit, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim mentionat, nu datoreaza contributie de asigurari sociale.
Incadrarea in categoria persoanelor obligate sa se asigure se face in functie de:
- venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din totalul veniturilor incasate a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real;
- venitul estimat a se realiza potrivit art. 81 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul contribuabililor care isi incep activitatea in cursul anului fiscal;
- valoarea lunara a normelor de venit, obtinuta prin raportarea normelor anuale de venit la cele 12 luni ale anului dupa aplicarea corectiilor prevazute la art. 49 din Codul fiscal, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse pe baza de norme de venit.
Contribuabilii care desfasoara activitati impuse in sistem real, care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim prevazut de lege, nu sunt obligati sa se asigure si nu datoreaza contributie de asigurari sociale, pentru anul fiscal urmator. Contributiile de asigurari sociale platite in anul fiscal in care au fost realizate venituri sub nivelul plafonului prevazut de lege nu se restituie, acestea fiind luate in calcul la stabilirea stagiului de cotizare si la stabilirea punctajului pentru pensionare.
Nivelul venitului declarat de contribuabilii este optiunea acestora, reprezinta un venit ales de catre acestia, cuprins intre 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si echivalentul a de 5 ori acest castig si nu este stabilit in functie de venitul brut anual.
Baza de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale plafonata este 11.115 lei (5 x 2.223 lei, unde 2.223 lei este castigul salarial mediu utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2013 potrivit art. art. 16 din Legea 6/2013) si nu poate fi mai mica de 778 lei (2.223 lei x 35%).
Formularul 600 se depune anual pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, iar in cazul inceperii unei activitati in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.
In conformitate cu prevederile art. 296 indice 25 alin. (5) din Codul fiscal, obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale sunt stabilite prin decizie de impunere, iar baza de calcul al contributiei de asigurari sociale se evidentiaza lunar, plata acestei contributii efectuandu-se trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent, potrivit regulilor prevazute la art. 82 din Codul fiscal, prin decizie de impunere, pe baza declaratiei de venit estimat/norma de venit sau a declaratiei privind venitul realizat, dupa caz.
Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate este diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale, sau valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportata la cele 12 luni ale anului, si nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
Intregirea bazei lunare de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara, in cazul persoanelor care au realizat un venit lunar sub acest nivel, se efectueaza de catre organul fiscal competent, in anul urmator, dupa depunerea declaratiilor fiscale.
Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice stabilite de catre organul fiscal in decizia de impunere, se platesc trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina pe baza declaratiei privind venitul realizat, in cazul impunerii in sistem real, prin aplicarea cotei contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra bazei de calcul stabilita conform art. 296 indice 22 alin. (3) din Codul fiscal.
Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin decizia de impunere anuala, pe baza careia se regularizeaza sumele datorate cu titlu de plati anticipate, astfel cum este prevazut la art. 296 indice 25 din Codul fiscal. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
Prin urmare, in cazul impunerii pe baza de norme de venit la stabilirea bazei de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se va tine cont de norma de venit si nu de venitul brut realizat de contribuabil, iar in cazul impunerii in sistem real, se va tine cont de venitul net din activitati independente exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale, care ia in considerare diferenta dintre venitul brut anual si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii veniturilor.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Plata TVA influentata de protocol si sponsorizareRegim fiscal TVA pentru prestari servicii cercetare-dezvoltare, firma neplatitoare de TVAFalimentul beneficiarului, un motiv de ajustare a bazei de impozitare a TVAVanzare fond de comert. Regim TVAEvidenta TVA implica folosirea jurnalului pentru vanzariUltimele articole
E-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseLista operatiunilor scutite de TVA in 2024 si studii de caz utileFacturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibileArticole similare
PFA cu impozitare la norma de venit. Cum se calculeaza CAS si CASS?PFA si II. Pot fi infiintate de aceeasi persoana fizica?PFA. Ajustare TVA in caz de scoatere din evidentePlafon de 50.000 lei in casierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Impozitarea veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalUltimele articole
PFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Venituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Microintreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Articole similare
Din 31 martie 2022 platile eronate ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent se vor returna platitorilorANAF a demarat verificarea persoanelor fizice cu venituri mari care prezinta risc fiscal ridicatPrincipalele obligatii fiscale si situatii de raportat ale PFAZoom fiscal: Proiect de ordonanta pentru acordarea unor facilitati fiscaleCare e procedura in cazul depasirii plafonului pentru microintreprinderi?Ultimele articole
Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVASe suspenda pana pe 1 septembrie 2025 obligatia de a avea CNP si cod QR pe bonurile fiscale, conform OUG 125/2024Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Esalonare la plata obligatii fiscale. Cum pot firmele sa beneficieze si de amnistia fiscala (OUG 107/2024)Persoanele care NU se inregistreaza in scopuri de TVA risca amenzi de pana la 1.000 leiArticole similare
Noutati Declaratia 600 din anul 2016. Indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensiiFormular 600 in 2014: Cine depune Declaratia privind venitul asigurat la sistemul de pensii?Documentar fiscal: Ghid ANAF privind impozitul pe veniturile din profesii libereCAS in cazul unei intreprinderi individuale. Cum procedam?Venit persoana fizica. Cum procedam privind comisionul din vanzari incasat prin transfer bancar?Ultimele articole
Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independenteMFP: Declaratie unica care va comasa 7 declaratii, inclusiv FORMULARUL 600Vicepremierul Viorel Stefan: Contribuabilii care vor depune in aprilie FORMULARUL 600 vor avea calitatea de asigurati si in trimestrul 1FORMULARUL 600 va putea fi depus pana la 15 aprilieFORMULARUL 600. Noi modificari propuse de Ministrul FinantelorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"