Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Problema:O societate persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, achizitioneaza din Ungaria urmatoarele: combustibil necesar ...
Problema:
O societate persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, achizitioneaza din Ungaria urmatoarele: combustibil necesar functionarii autovehiculului care o parte se consuma pe teritoriul Ungariei si o parte pe teritoriul Romaniei, piese de schimb pentru autovehicul care o parte se monteaza in Ungaria si o parte se monteza in Romania, si un aparat de masurare care se aduce si se foloseste in Romania. Achizitiile se efectueaza la preturi inclusiv TVA cu factura. Daca pentru taxa pe valoarea adaugata din facturi se efectueaza inregistrarea 4426 = 4427 si daca informatiile din facturi se trec in decontul de TVA?
Solutie oferita in iulie 2009:
1. In cazul achizitiilor din Ungaria de combustibil si de piese de schimb daca au fost cumparate si montate de aceeasi unitate din Ungaria, se solicita rambursarea taxei achitate in Ungaria la o unitate fiscala care efectueaza rambursari de TVA persoanelor impozabila neinregistrata si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Ungaria, conform Directivei a 8-a - 79/1072/EEC din data de 6 decembrie 1979 transpuse in legislatia fiecarui stat membru, care stabileste conditiile si procedura in care o persoana impozabila neinregistrata si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA intr-un stat membru, stabilita in alt stat membru, poate solicita rambursarea taxei achitate pentru bunuri mobile ce i-au fost livrate sau serviciile care i-au fost prestate in beneficiul sau in acel stat membru, precum si a taxei achitate pentru importul bunurilor in acel stat membru pe o perioada de minimum trei luni sau maxim un an calendaristic sau pe o perioada mai mica de trei luni ramasa din anul calendaristic.
In legislatia romana privind taxa pe valoarea adaugata aceasta directiva este traspusa la art. 1472 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, si la pct. 49 din normele metodologice.
Conform legislatiei romanesti persoana impozabila neinregistrata si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilita in alt stat membru, care poate solicita rambursarea taxei achitate pentru bunuri mobile ce i-au fost livrate sau serviciile care i-au fost prestate in beneficiul sau in Romania, precum si a taxei achitate pentru importul bunurilor in Romania pe o perioada de minimum trei luni sau maxim un an calendaristic sau pe o perioada mai mica de trei luni ramasa din anul calendaristic, este o persoana impozabila care in perioada pentru care se poate solicita rambursarea nu este inregistrata si nici nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de taxa in Romania conform art. 153 din Codul fiscal, nu este stabilita, si nici nu are un sediu fix in Romania de la care sunt efectuate activitati economice, si care, in acea perioada, nu a efectuat livrari de bunuri si prestari de servicii in Romania, cu exceptia urmatoarelor:
a) servicii de transport si servicii accesorii transportului, scutite conform art. 143 alin. (1) lit. c) sau art. 144 alin. (1) din Codul fiscal, precum si art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, in masura in care valoarea acestora din urma este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal;
b) livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii, in cazul in care taxa aferenta este achitata de persoanele in beneficiul carora bunurile sunt livrate si/sau serviciile sunt prestate, conform art. 150 alin. (1) lit. b) - d), f) si g) din Codul fiscal.
Rambursarea taxei se acorda in masura in care bunurile si serviciile achizitionate sau importate in Romania, pentru care s-a achitat taxa, sunt utilizate de catre persoana impozabila pentru:
a) operatiuni aferente activitatii sale economice pentru care persoana impozabila ar fi fost indreptatita sa deduca taxa daca aceste operatiuni ar fi fost efectuate in Romania sau operatiuni scutite conform art. 143 alin. (1) si 144 alin. (1) lit. a) - c) din Codul fiscal;
b) livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, in cazul in care taxa aferenta este achitata de persoanele in beneficiul carora bunurile sunt livrate si/sau serviciile sunt prestate, conform art. 150 alin. (1) lit. b) - d), f) si g) din Codul fiscal.
Pentru a indeplini conditiile pentru rambursare, orice persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele obligatii:
Cartea verde a contabilitatii
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
a) sa depuna la organele fiscale competente din Romania o cerere pe formularul al carui model este stabilit de Ministerul Finantelor Publice, anexand toate facturile si/sau documentele de import in original, care sa evidentieze taxa a carei rambursare se solicita;
b) sa faca dovada ca este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA intr-un stat membru, sub forma unui certificat emis de autoritatea competenta din statul membru in care aceasta este stabilita. Totusi, atunci cand autoritatea fiscala competenta romana poseda deja o astfel de dovada, nu este obligatoriu ca persoana impozabila sa aduca noi dovezi pe o perioada de un an de la data emiterii primului certificat de catre autoritatea competenta a statului in care este stabilita;
c) sa confirme prin declaratie scrisa ca in perioada la care se refera cererea sa de rambursare nu a efectuat livrari de bunuri sau prestari de servicii ce au avut loc sau au fost considerate ca avand loc in Romania, cu exceptia, dupa caz, a serviciilor pentru care se acorda rambursarea taxei conform acestor pct. 49 din normele metodologice;
d) sa se angajeze sa inapoieze orice suma ce i-ar putea fi rambursata din greseala.
Cererea de rambursare trebuie depusa la Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti in termen de maximum 6 luni de la incheierea anului calendaristic in care taxa devine exigibila.
Daca o cerere se refera la o perioada:
a) mai scurta decat un an calendaristic dar nu mai mica de trei luni, suma pentru care se efectueaza cererea nu poate fi mai mica de 200 lei;
b) de un an calendaristic sau perioada ramasa dintr-un an calendaristic, suma pentru care se efectueaza cererea nu poate fi mai mica de 25 lei.
Pentru a face dovada ca este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, sub forma unui certificat emis de autoritatea competenta din Romania la cererea persoanei impozabile stabilite in Romania, cu exceptia intreprinderilor mici cu regimul special prevazut la art. 152 din Codul fiscal, care doreste sa solicite rambursarea taxei in alt stat membru, autoritatea fiscala competenta va emite un certificat din care sa rezulte ca persoana respectiva este persoana impozabila inregistrata in scopuri de taxa conform art. 153 in Romania.
Prin urmare persoana impozabila din exemplul nostru fiind stabilita in Romania si inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, in vederea solicitarii rambursarii taxei achitate in Ungaria pentru combustibil si pentru piesele de schimb cumparate si montate in Ungaria va solicita organelor fiscale din Romania la care este inregistrata in scopuri de TVA eliberarea certificatului din care sa rezulte ca este persoana impozabila inregistrata in scopuri de taxa conform art. 153 in Romania. Conform legislatiei din Ungaria va depune o cerere de rambursare a TVA anexand certificatul obtinut din Romania si toate facturile, care evidentiaza taxa a carei rambursare se solicita, caz in care factura trebuia emisa separat de piesele de schimb cumparate din Ungaria si montate in Romania. Aceste facturi se evidentiaza in decontul de TVA care se intocmeste si se depune in Romania la randul 21 “Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile”.
2. Piesele de schimb achizitionate din Ungaria si montate in Romania si aparatul de masurare achizitionat in Ungaria si transportat din Ungaria in Romania, reprezinta achizitii intracomunitare de bunuri in sensul art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal avand locul in Romania conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor de catre cumparator care este operatiune impozabila din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata in Romania conform art. 126 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.
Conform art. 21 din Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 1777/2005 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata, statul membru in care se incheie expeditia sau transportul isi exercita competenta de impozitare, indiferent de tratamentul TVA aplicat tranzactiei in statul membru in care a inceput expeditia sau transportul.
Baza de impozitare a achizitiei intracomunitare de bunuri efectuate in Romania se determina conform art. 1381 din Codul fiscal, fiind egala cu baza de impozitare a livrarii intracomunitare efectuate in alt stat membru, cuprinzand elementele prevazute la art. 137 alin. (2) din Codul fiscal, fara sa cuprinda elementele prevazute la art. 137 alin. (3) din Codul fiscal, ajustata dupa caz in conformitate cu prevederile art. 138 din Codul fiscal. Cheltuielile de transport se cuprind in baza impozabila a bunurilor achizitionate intracomunitar numai daca transportul este in sarcina vanzatorului sau pentru partea din transport care este in sarcina vanzatorului.
In cazul din exemplul nostru baza de impozitare a achizitiilor intracomunitare de bunuri va fi baza de impozitare a livrarilor intracomunitare efectuate in Ungaria, cuprinzand si taxa pe valoarea adaugata facturata de funizorii din Ungaria.
Baza de impozitare cuprinde si accizele platite sau datorate in Ungaria de persoana care efectueaza achizitia intracomunitara, pentru bunurile achizitionate. In cazul in care accizele sunt rambursate persoanei care efectueaza achizitia intracomunitara in statul membru in care a inceput expedierea sau transportul bunurilor, baza de impozitare a achizitiei intracomunitare efectuate in Romania se reduce corespunzator.
Conform art. 1391 alin. (2) din Codul fiscal, pentru exprimarea bazei de impozitare in lei se utilizeaza ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza, respectiv din data la care s-a efectuat livrarea bunurilor respective in Ungaria.
Conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal, persoana impozabila inregistrata conform art. 153 evidentiaza taxa aferenta achizitiilor intracomunitare de bunuri la randul 4 si randul 15 din decontul prevazut la art. 1562, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 – 1471.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 31 iulie 2009
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratia privind beneficiarul real. In ce cazuri NU trebuie sa depuna formularul persoanele juridice. STUDIU DE CAZSTUDIU DE CAZ: Recuperarea de TVA in cazul suspendarii activitatii unei firmeConsolidarea situatiilor financiare in Romania. Inregistrari contabile. STUDIU DE CAZSTUDIU DE CAZ: Anulare cod de inregistrare in scopuri de TVA si ajustarea sumei TVA deduseReturul de bunuri defecte pe teritoriul national dupa achizitia de la furnizorul extern. STUDIU DE CAZUltimele articole
Situatii financiare. Cine are dreptul sa semneze situatiile financiareFacturi emise cu TVA zero. Acestea se declara in D394? Sau nu se declara deloc?Angajamentul de plata. Model, cine il intocmeste si spete utileSTUDIU DE CAZ: Corectarea facturilor dupa inspectia fiscalaTaxe si Impozite: CE este nou si MODUL in care afecteaza companiile din RomaniaArticole similare
Evidenta TVA implica folosirea jurnalului pentru vanzariClasificarea operatiunilor impozabile in RomaniaMicrointreprinderi. Deducere TVA protocolNu uitati sa depuneti la timp Formularul 311Informatii noi de la ANAF privind testarea Declaratiei 394Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024E-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITE-Transport 2024: CINE are OBLIGATIA introducerii datelor cu privire la transporturi in sistemLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileArticole similare
Prestari servicii pentru beneficiar stabilit pe teritoriul comunitar. Ce implicatii fiscale apar?Bon fiscal deductibil 50% pentru PFA. Cum se inregistreaza?Deductibilitatea unor cheltuieli la calculul impozitului pe venitTragedie fiscala in Romania – Partea a II-a: Limitari speciale privind TVACOMBUSTIBIL achizitionat de salariat. Ce tratament fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Ultimele articole
Cotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceFirme care inchiriaza autoturisme catre actionari. Care este tratamentul fiscal in acest cazFinantele propun cresterea subventiei la acciza pentru COMBUSTIBIL de la 13 la 20 de baniDecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVAArticole similare
Cheltuieli cu combustibilul. DeductibilitateRegimul fiscal si contabil aplicabil achizitiilor intracomunitare de bunuri second-handAvizul de insotire a marfii: 10 situatii obligatorii pentru intocmirea avizului de expeditieDeducere costuri autoturisme din iulie 2012E-Transport: Transporturile de bunuri cu o masa totala mai mica de 500 kg trebuie declarate in sistem?Ultimele articole
Achizitionare anvelope. Cum se face inregistrarea in contabilitate?Cheltuieli deductibile VS. Cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil in 2021Regim fiscal-contabil pentru intretinerea si repararea autovehiculelor. Cheltuieli aferenteJustificarea scutirii de TVA pentru exportul de bunuri. Tratament fiscal si documente necesareComert cu autoturisme second hand. Regim special de TVAArticole similare
Practici privind vanzarile cu pret redus. Care vor fi implicatiile fiscale si contabile?Achizitii intracomunitare de servicii. Cod special de TVA si depunere D3890Recalcul anual cheltuieli deductibile limitat la 2 la suta protocol si cheltuieli de sponsorizareAjustare TVA pentru creante eliminate prin planul de reorganizare. Cum procedam?Atentie! Se apropie data limita pentru Declaratia 092Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"