Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va informam ca in ultimul numar al Revistei de Finante Publice si Contabilitate, aparuta sub egida Ministerului de Finante, s-a discutat, printre altele, si despre modul in care se produc frauda si optimizarea fiscala in ziua de azi si felul in care persoanele fizice si/sau juridice profita de astfel de contexte.
Astfel, se poate constata, pe de o parte, existenta unui proiect viabil din punct de vedere economic,iar, pe de alta parte, motive care ne fac sa ne gandim ca societatea franceza nu se orienteaza catre o optimizare fiscala.
Cu toate acestea, optiunea exista. Se pune intrebarea de a sti, din punct de vedere deontologic,
daca un avocat poate asista un client in acest demers fiscal. Problema a facut recent obiectul unei dezbateri in cadrul politicii de stat care a avut ca scop lupta impotriva expatrierii fiscale si sistemele de optimizare fiscala. Statul francez a incercat sa modifice textul de lege pentru a obliga avocatii sa informeze administrarea oricarui regim fiscal realizat pentru clientii lor, pe de o parte, si, pe de alta parte, de a redefini notiunea de frauda fiscala astfel incat sa se interzica orice optimizare fiscala.
Dezbaterea, la care a participat Consiliul National al Barourilor, se axeaza pe o vointa politica, pe elementele morale si elementele juridice care sunt abuzul de drept, definirea notiunii de sistem de optimizare fiscala si obligatia de declarare prealabila a pachetului de optimizare fiscala.
In Legea finantelor pentru anul 2014, definitia abuzului de drept fiscal care vizeaza inlocuirea conditiei, astfel incat actele sa nu poata fi inspirate "de niciun alt motiv in afara aceluia de a evita sau de a reduce cheltuielile fiscale" printr-o conditie ca actele sa aiba ca "motiv principal evitarea sau reducerea cheltuielilor fiscale" (art. 100) a fost declarata neconstitutionala1.
Prin urmare, ar fi suficient sa existe un alt motiv in afara aceluia de a evita sau de a reduce cheltuielile fiscale pentru a intra in campul legal. Consiliul Constitutional arata ca noua definitie ar acorda "o importanta marja de apreciere a administratiei fiscale" si ca "tinand cont de consecintele care stau la baza procedurii abuzului de drept fiscal, legiuitorul nu ar putea, fara sa neglijeze cerintele constitutionale citate mai sus, sa retina ca ar constitui un abuz de drept actele avand ca motiv principal evitarea sau reducerea cheltuielilor fiscale pe care persoana interesata ar trebui in mod normal sa le suporte".
Aceeasi Lege a finantelor prevedea declararea pachetelor de optimizare fiscala (art. 96) si, pe cale de consecinta, propunea o definitie a "Sistemului de optimizare fiscala".

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor

Declaratia Unica 2023 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Consiliul National al Barourilor, intrunit la data de 14 decembrie 2013, a cerut in mod solemn retragerea articolului 60 quinquies din proiectul de lege al finantelor pentru anul 2014 privind sistemele de optimizare fiscala care prevedea declararea catre administratie a oricarei operatii fiscale inainte de punerea sa in aplicare.
Consiliul National al Barourilor a contestat "dispozitia prin care se dorea sa se informeze administratia de punerea in aplicare a unui drept recunoscut de lege si necontestabil" si "s-a opus ferm unei dispozitii care, de altfel, impune avocatilor sa incalce secretul profesional la care sunt obligati".
Consiliul Constitutional, dupa ce a amintit ca sistemele de optimizare fiscala au fost intelese in Legea finantelor ca "orice combinatie de procedee si instrumente juridice, fiscale, contabile sau financiare al caror obiectiv principal este de a reduce cheltuiala fiscala a unui contribuabil, de a reporta exigibilitatea sau plata sau de a obtine rambursarea impozitelor, taxelor sau contributiilor" si care ar indeplini criteriile ce urmeaza sa fie precizate de decret in Consiliul de Stat, considera ca, avand in vedere restrictiile aduse de dispozitiile contestate privind libertatea de a intreprinde si, in special, conditiile de exercitare a activitatii de consultanta juridica si fiscala, si tinand cont de gravitatea sanctiunilor in caz de incalcare a acestor dispozitii, legiuitorul nu putea, fara sa neglijeze cerintele constitutionale citate mai sus, sa retina o definitie atat de generala si imprecisa a notiunii de "sistem de optimizare fiscala".
Activitatea de consultanta juridica si fiscala in materie de sisteme de optimizare de impunere este prin urmare autorizata, dar in anumite limite, deoarece i se reproseaza textului generalitatea si imprecizia sa.
Articolul 64 din Cartea de Proceduri Fiscale (CPF) ramane la urmatoarea formulare:
"Pentru a restabili caracterul veritabil, administratia are dreptul de a indeparta, nefiindu-i opozabile, actele care constituie un abuz de drept, fie ca aceste acte au un caracter fictiv, fie, cautand beneficiul unei aplicari literale a textelor sau deciziilor impotriva obiectivelor urmarite de autorii lor, acestea nu ar putea fi inspirate de niciun alt motiv in afara aceluia de a evita sau de a reduce cheltuielile fiscale pe care persoana interesata, daca aceste acte nu ar fi fost incheiate sau realizate, le-ar fi suportat in mod normal, avand in vedere situatia sau activitatile sale reale.".
Este vorba de a distinge intre optimizarea fiscala si frauda fiscala. Rolul avocatului este de a-si consilia clientii, respectand constant legea si principiile deontologice ale profesiei si informandu-i asupra riscului. Crearea unei societati in strainatate poate parea atractiva, dar si sa se dovedeasca dezastruoasa a fortiori in cazul unei incercari frauduloase a clientului.
Este intr-adevar tentant pentru client sa raspunda ofertelor de scutire de impozite care par intotdeauna simple, usoare si imediate, si care preiau urmatorul model:
- Crearea societatii offshore.
- Aceasta societate factureaza unui client serviciul efectuat.
- Scutirea sumelor percepute in totalitate sau partial din cheltuielile fiscale si sociale, sa
nu mai vorbim de dreptul penal al muncii.
Dar dreptul fiscal nu se multumeste cu acest model simplu si regulile de impozitare fiscale conduc adesea la recalificari locale care duc la o redresare fiscala.
Atentie, acest lucru nu inseamna ca optimizarea fiscala sau sociala internationala sau de drept intern realizata de un cabinet de avocatura serios este ilegala. Acest lucru trebuie sa se faca in limitele legii si regulilor deontologice. Acest lucru inseamna ca aceasta optimizare fiscala si sociala internationala si de drept intern trebuie sa se faca intr-un cadru legal.
Sursa: MFP, Revista de Finante Publice si Contabilitate

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
ATENTIE! ANAF a dat amenzi de milioane de leiPrecizari ANAF privind procesul de reorganizare al agentieiPrejudiciu de 30 milioane de lei identificat de inspectorii antifraudaIn atentia contribuabililor! Precizari ANAF cu privire la competentele de verificare documentaraOrdinul ANAF nr. 320/2015 - modificare OrdinANAF nr. 1847/2014 - aprobarea procedurilor de aplicare a art. 78^1 din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea unor formulareUltimele articole
Controale Fiscale: 15 modificari propuse de Finante printr-un nou Proiect de OUGCaptura record la ANAF. Inspectorii au confiscat 10, 260 tone de tutunRezultatele actiunilor de control ANAF: prejudicii totale de peste 10 milioane lei si un numar de 931.031 ore neinregistrate in contabilitateInspectorii antiFRAUDA FISCALA verifica veniturile obtinute din activitatea onlineLegea contabilitatii prevede amenzi si contraventii care ar putea fi aplicate si de inspectorii ANAFArticole similare
Statul pierde anual 1,8 milioane de lei prin neplata TVA-ului de catre florariiEvaziunea fiscala din industria alimentara: 50-60% din totalul pieteiSe modifica iar Codul Fiscal. Vezi ce se schimba privind TVA-ul!Perioada fiscala TVA trimestrul caledaristic. Conditii microintreprindereRezumat modificari aduse la Codul de Procedura Fiscala prin OG nr.16 din 2012Ultimele articole
Controale Fiscale: 15 modificari propuse de Finante printr-un nou Proiect de OUGInspectii fiscale si sume stabilite suplimentar de inspectorii ANAF in august 2022Controale ANAF: 6 probleme constatate de inspectori in sem.I din 2022Controale ANAF la contribuabili in primul sem. al anului 2022. Ce rezultate au fost inregistrateControale ANAF: Inspectorii au desfasurat verificari in luna iunie la peste 4.200 de contribuabiliArticole similare
Opinia Consiliului fiscal cu privire la transferul contributiilor catre salariat din 2018Noul regim fiscal al cadourilor si tichetelor cadou conform noului Cod fiscalCe implica analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliateNorma de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditareaLegea Contabilitatii s-a schimbat radical. Cea mai buna carte de specialitate explica tot!Ultimele articole
Neraportarea tranzactiilor de OPTIMIZARE FISCALA va poate aduce amenzi de pana la 100.000 lei, conform OG 5/2020Analiza consultant: Indemnizatia de neconcurenta, solutie de OPTIMIZARE FISCALA?Un val de noi masuri impotriva evaziunii fiscale vine de la ministrii europeni de finanteTrucuri fiscale! Cum se transforma anumite cheltuieli nedeductibile in cheltuieli deductibile!Marfuri expirate. Ce tratament fiscal aplicam?Articole similare
Comunicat ANAF: Evolutia numarului caselor de marcat fiscalizate in primele 3 luni din 2015 si a gradului de conformare voluntaraFonduri nerambursabile. Cum gestionam achizitia de mijloace fixe?Obligatiile fiscale ale partilor unui contract de sponsorizareCheltuieli de protocol. Care este momentul colectarii TVA in cazul depasirii plafonului de 2 la suta in timpul anului?Delegatie stat membru UE. Ce documente justificative sunt obligatorii pentru deducere costuri?Ultimele articole
Acordare abonamente sportive prin Legea 34/2023. Cum vor fi decontate de firme?Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiuneMasa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Impozit micro vs. impozit pe profit. Ce este mai bine sa alegeti din 2023 pentru firme?Cum se calculeaza valoarea despagubirii in cazul bunurilor deteriorate in timpul transportului. Monografie contabilaArticole similare
Cotele de TVAREGIM FISCAL venituri din activitati independente obtinute in Romania de persoane rezidente intr-un stat UERegimul fiscal al livrarilor intracomunitare sub conditia EXWRegimul fiscal-contabil pentru sumele decontate angajatorilor in cazul acordarii de zile libere parintilor in contextul inchiderii scolilorREGIM FISCAL sediu permanent. Cum declaram si cum inregistram la Registrul Comertului?Ultimele articole
Firme care acorda indemnizatie de mobilitate. Aceasta are regimul fiscal al diurnei?Livrari intracomunitare de bunuri efectuate de furnizor aflat in regim special de scutire. Care este tratamentul fiscal?Cheltuieli transport la si de la locul de munca pentru salariati. REGIM FISCALCum se face intrarea in sistemul de impunere pe veniturile microREGIM FISCAL TVA pentru operatiuni neimpozabile in Romania
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA in 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"