Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va informam ca in ultimul numar al Revistei de Finante Publice si Contabilitate, aparuta sub egida Ministerului de Finante, s-a discutat, printre altele, si despre modul in care se produc frauda si optimizarea fiscala in ziua de azi si felul in care persoanele fizice si/sau juridice profita de astfel de contexte.
Astfel, se poate constata, pe de o parte, existenta unui proiect viabil din punct de vedere economic,iar, pe de alta parte, motive care ne fac sa ne gandim ca societatea franceza nu se orienteaza catre o optimizare fiscala.
Cu toate acestea, optiunea exista. Se pune intrebarea de a sti, din punct de vedere deontologic,
daca un avocat poate asista un client in acest demers fiscal. Problema a facut recent obiectul unei dezbateri in cadrul politicii de stat care a avut ca scop lupta impotriva expatrierii fiscale si sistemele de optimizare fiscala. Statul francez a incercat sa modifice textul de lege pentru a obliga avocatii sa informeze administrarea oricarui regim fiscal realizat pentru clientii lor, pe de o parte, si, pe de alta parte, de a redefini notiunea de frauda fiscala astfel incat sa se interzica orice optimizare fiscala.
Dezbaterea, la care a participat Consiliul National al Barourilor, se axeaza pe o vointa politica, pe elementele morale si elementele juridice care sunt abuzul de drept, definirea notiunii de sistem de optimizare fiscala si obligatia de declarare prealabila a pachetului de optimizare fiscala.
In Legea finantelor pentru anul 2014, definitia abuzului de drept fiscal care vizeaza inlocuirea conditiei, astfel incat actele sa nu poata fi inspirate "de niciun alt motiv in afara aceluia de a evita sau de a reduce cheltuielile fiscale" printr-o conditie ca actele sa aiba ca "motiv principal evitarea sau reducerea cheltuielilor fiscale" (art. 100) a fost declarata neconstitutionala1.
Prin urmare, ar fi suficient sa existe un alt motiv in afara aceluia de a evita sau de a reduce cheltuielile fiscale pentru a intra in campul legal. Consiliul Constitutional arata ca noua definitie ar acorda "o importanta marja de apreciere a administratiei fiscale" si ca "tinand cont de consecintele care stau la baza procedurii abuzului de drept fiscal, legiuitorul nu ar putea, fara sa neglijeze cerintele constitutionale citate mai sus, sa retina ca ar constitui un abuz de drept actele avand ca motiv principal evitarea sau reducerea cheltuielilor fiscale pe care persoana interesata ar trebui in mod normal sa le suporte".
Aceeasi Lege a finantelor prevedea declararea pachetelor de optimizare fiscala (art. 96) si, pe cale de consecinta, propunea o definitie a "Sistemului de optimizare fiscala".
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea Verde a Contabilitatii
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Consiliul National al Barourilor, intrunit la data de 14 decembrie 2013, a cerut in mod solemn retragerea articolului 60 quinquies din proiectul de lege al finantelor pentru anul 2014 privind sistemele de optimizare fiscala care prevedea declararea catre administratie a oricarei operatii fiscale inainte de punerea sa in aplicare.
Consiliul National al Barourilor a contestat "dispozitia prin care se dorea sa se informeze administratia de punerea in aplicare a unui drept recunoscut de lege si necontestabil" si "s-a opus ferm unei dispozitii care, de altfel, impune avocatilor sa incalce secretul profesional la care sunt obligati".
Consiliul Constitutional, dupa ce a amintit ca sistemele de optimizare fiscala au fost intelese in Legea finantelor ca "orice combinatie de procedee si instrumente juridice, fiscale, contabile sau financiare al caror obiectiv principal este de a reduce cheltuiala fiscala a unui contribuabil, de a reporta exigibilitatea sau plata sau de a obtine rambursarea impozitelor, taxelor sau contributiilor" si care ar indeplini criteriile ce urmeaza sa fie precizate de decret in Consiliul de Stat, considera ca, avand in vedere restrictiile aduse de dispozitiile contestate privind libertatea de a intreprinde si, in special, conditiile de exercitare a activitatii de consultanta juridica si fiscala, si tinand cont de gravitatea sanctiunilor in caz de incalcare a acestor dispozitii, legiuitorul nu putea, fara sa neglijeze cerintele constitutionale citate mai sus, sa retina o definitie atat de generala si imprecisa a notiunii de "sistem de optimizare fiscala".
Activitatea de consultanta juridica si fiscala in materie de sisteme de optimizare de impunere este prin urmare autorizata, dar in anumite limite, deoarece i se reproseaza textului generalitatea si imprecizia sa.
Articolul 64 din Cartea de Proceduri Fiscale (CPF) ramane la urmatoarea formulare:
"Pentru a restabili caracterul veritabil, administratia are dreptul de a indeparta, nefiindu-i opozabile, actele care constituie un abuz de drept, fie ca aceste acte au un caracter fictiv, fie, cautand beneficiul unei aplicari literale a textelor sau deciziilor impotriva obiectivelor urmarite de autorii lor, acestea nu ar putea fi inspirate de niciun alt motiv in afara aceluia de a evita sau de a reduce cheltuielile fiscale pe care persoana interesata, daca aceste acte nu ar fi fost incheiate sau realizate, le-ar fi suportat in mod normal, avand in vedere situatia sau activitatile sale reale.".
Este vorba de a distinge intre optimizarea fiscala si frauda fiscala. Rolul avocatului este de a-si consilia clientii, respectand constant legea si principiile deontologice ale profesiei si informandu-i asupra riscului. Crearea unei societati in strainatate poate parea atractiva, dar si sa se dovedeasca dezastruoasa a fortiori in cazul unei incercari frauduloase a clientului.
Este intr-adevar tentant pentru client sa raspunda ofertelor de scutire de impozite care par intotdeauna simple, usoare si imediate, si care preiau urmatorul model:
- Crearea societatii offshore.
- Aceasta societate factureaza unui client serviciul efectuat.
- Scutirea sumelor percepute in totalitate sau partial din cheltuielile fiscale si sociale, sa
nu mai vorbim de dreptul penal al muncii.
Dar dreptul fiscal nu se multumeste cu acest model simplu si regulile de impozitare fiscale conduc adesea la recalificari locale care duc la o redresare fiscala.
Atentie, acest lucru nu inseamna ca optimizarea fiscala sau sociala internationala sau de drept intern realizata de un cabinet de avocatura serios este ilegala. Acest lucru trebuie sa se faca in limitele legii si regulilor deontologice. Acest lucru inseamna ca aceasta optimizare fiscala si sociala internationala si de drept intern trebuie sa se faca intr-un cadru legal.
Sursa: MFP, Revista de Finante Publice si Contabilitate
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ministrul Finantelor: Evaziunea fiscala a ajuns o problema de securitate nationalaFirme inchise fiindca nu foloseau casa de marcat. Sanctiuni de 2 milioane euroS-a schimbat procesul-verbal folosit de inspectorii antifrauda. Iata cum va arata documentul in 2016!MFP: Colectarea taxelor e peste nivelul de anul trecutProiect: Mai putine inspectii fiscale pentru solutionarea deconturilor de TVA negative cu optiune de rambursareUltimele articole
Bunuri cu risc fiscal ridicat, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?ANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Controale antifrauda. Inspectorii au stabilit un prejudiciu de peste 10 milioane lei in domeniul tranzactiilor cu monede virtualeActiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane leiArticole similare
Masuri pentru scaderea evaziunii fiscale in cazul produselor energetice. Vezi noile prevederiCe crede Isarescu despre cresterea evaziunii fiscaleRegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaTratamentul fiscal al compensatiei datoriilor. Prestari servicii intre societatiBNR: Evaziunea fiscala submineaza stabilitatea finantelor, e nevoie de un Cod Fiscal mai fermUltimele articole
ANAF a publicat ghidul explicativ DAC7Noutati privind combaterea evaziunii fiscale aduse de Legea 126/2024e-Factura: Ghid Complet pentru 2024ANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Modificari aduse Legii 241/2025 prin Legea 126/2024 privind combaterea evaziunii fiscale. Tabel comparativArticole similare
Deducere TVA combustibili si costuri auto dupa 01 iulie 2012Noul regim fiscal al cadourilor si tichetelor cadou conform noului Cod fiscalNorma de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditareaImpozitarea veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalOpinia Consiliului fiscal cu privire la transferul contributiilor catre salariat din 2018Ultimele articole
Neraportarea tranzactiilor de OPTIMIZARE FISCALA va poate aduce amenzi de pana la 100.000 lei, conform OG 5/2020Analiza consultant: Indemnizatia de neconcurenta, solutie de OPTIMIZARE FISCALA?Legea Contabilitatii s-a schimbat radical. Cea mai buna carte de specialitate explica tot!Un val de noi masuri impotriva evaziunii fiscale vine de la ministrii europeni de finanteTrucuri fiscale! Cum se transforma anumite cheltuieli nedeductibile in cheltuieli deductibile!Articole similare
Deductibilitate TVA pentru achizitii de servicii de la un furnizor din UE. D300, D394Corectare valoare achizitie intracomunitara de bunuri din an precedentMetoda de inregistrare in contabilitate pentru TVA aferent fondurilor structuraleVanzare sub pretul de achizitie. ConsecinteStudiu de caz: Regimul TVA in cazul colectarii si valorificarii deseurilorUltimele articole
Facturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibileCheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Prime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Articole similare
Ce REGIM FISCAL se aplica pentru impozitul retinut de platitor pentru venitul nerezidentului?Regimul de facturare al penalitatilor de intarziereFirme care NU mai sunt microintreprinderi in 2024. Cand pot reveni la acest REGIM FISCAL?OUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneCota de impozitare si impozitul pe profit pentru microintreprinderi in 2013Ultimele articole
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEMare atentie! Firmele care au trecut la impozit pe profit NU pot redeveni microintreprinderiBilant nedepus la timp si modificarea regimului fiscal al firmelorSituatii financiare anuale. Mai au firmele obligatia de a depune bilantul ca sa ramana la regimul micro?Asociat in doua microintreprinderi. Pot ramane ambele firme la plata impozitului micro?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"