Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care a achizitionat recent utilaje noi pentru productie si care doreste sa isi instruiasca salariatii in vederea folosirii acestora. Pentru aceasta, societatea plateste cursuri de instruire. La final, se doreste emiterea facturii catre societatea-mama, cu sediul in alt stat membru UE. Vom stabili daca aceasta factura (societatea straina are cod de TVA valabil) se va emite cu TVA sau fara.
Potrivit art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, din punct de vedere al TVA sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care, in sensul art. 128-130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2);
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Locul prestarii serviciilor din punct de vedere al TVA se stabileste conform art. 133 din Codul fiscal, in functie de natura acestora.
Ca regula generala, art. 133 alin. (2) stabileste ca locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Exceptiile de la aceasta regula sunt redate la alin. (4), (7) si (8) ale acestui articol si la art. 133 indice 1.
Astfel, locul presatii este considerat a fi:
- locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier;
- locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in cazul serviciilor de transport de calatori;
- locul prestarii efective, pentru serviciile de restaurant si catering, cu exceptia celor prestate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor pe parcursul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuate in cadrul Comunitatii;
- locul unde mijlocul de transport este pus efectiv la dispozitia clientului, in cazul inchirierii pe termen scurt a unui mijloc de transport. Prin termen scurt se intelege posesia sau utilizarea continua a mijlocului de transport pe o perioada de maximum 30 de zile si, in cazul ambarcatiunilor maritime, pe o perioada de maximum 90 de zile;
- locul de plecare a transportului de calatori, pentru serviciile de restaurant si catering furnizate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor in timpul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuata in Comunitate. Parte a unei operatiuni de transport de calatori efectuata in Comunitate inseamna acea parte a operatiunii efectuate, fara escala in afara Comunitatii, intre punctul de plecare si punctul de sosire a transportului de calatori. Punctul de plecare a unui transport de calatori inseamna primul punct stabilit pentru imbarcarea calatorilor in interiorul Comunitatii, daca este cazul, dupa o oprire in afara Comunitatii. Punctul de sosire a unui transport de calatori inseamna ultimul punct stabilit pentru debarcarea in interiorul Comunitatii a calatorilor care s-au imbarcat in Comunitate, daca este cazul inaintea unei opriri in afara Comunitatii. In cazul unei calatorii dus-intors, traseul de retur este considerat o operatiune de transport separata.
- in Romania, pentru serviciile constand in activitati accesorii transportului, precum incarcarea, descarcarea, manipularea si servicii similare acestora, servicii constand in lucrari asupra bunurilor mobile corporale si evaluari ale bunurilor mobile corporale, servicii de transport de bunuri efectuate in Romania, cand aceste servicii sunt prestate catre o persoana impozabila nestabilita pe teritoriul Comunitatii, daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor au loc in Romania;
- locul in care evenimentele se desfasoara efectiv, pentru serviciile legate de acordarea accesului la evenimente culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau alte evenimente similare, cum ar fi targurile si expozitiile, precum si pentru serviciile auxiliare legate de acordarea acestui acces, prestate unei persoane impozabile.
- pentru serviciile de transport de bunuri efectuate in afara Comunitatii, cand aceste servicii sunt prestate catre o persoana impozabila stabilita in Romania, locul prestarii se considera a fi in afara Comunitati, daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor au loc in afara Comunitatii. In aplicarea prezentului alineat serviciile de transport de bunuri efectuate in afara Comunitatii sunt serviciile de transport al carui punct de plecare si punct de sosire se afla in afara Comunitatii, acestea fiind considerate efectiv utilizate si exploatate in afara Comunitatii.
Regula generala se aplica numai in situatia in care serviciile nu se pot incadra in niciuna dintre exceptii. Daca serviciile pot fi incadrate in una dintre exceptii, intotdeauna exceptia prevaleaza, nemaifiind aplicabila regula generala.
Punctul 13 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fix/fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fix/fixe din Romania.
Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Comunitatii, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 156 indice 4 din Codul fiscal, daca nu beneficiaza de o scutire de taxa. Persoanele impozabile care presteaza astfel de servicii si care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare in scopuri de TVA prevazute la art. 153 si 153 indice 1 din Codul fiscal.
In cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix aflat in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate. Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice sau, dupa caz, a unui sediu fix din Comunitate, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, inclusiv in cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA.
Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana impozabila:
a) atunci cand respectivul client i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA si daca prestatorul obtine confirmarea validitatii codului de inregistrare respectiv, precum si a numelui/denumirii si adresei aferente acestuia in conformitate cu art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata;
b) atunci cand beneficiarul nu a primit inca un cod individual de inregistrare in scopuri de TVA, insa il informeaza pe prestator ca a depus o cerere in acest sens, si daca prestatorul obtine orice alta dovada care demonstreaza ca clientul este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila care trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA, precum si daca efectueaza o verificare la un nivel rezonabil a exactitatii informatiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identitatii ori a platii. Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana neimpozabila atunci cand demonstreaza ca acel client nu i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA, aplicandu-se celelalte reguli prevazute de art. 133 din Codul fiscal, in functie de natura serviciului.
In ceea ce priveste servicile pe care le-ati descris, consideram ca acestea nu se incadreaza la niciuna dintre exceptii si, ca atare, se aplica regula generala prevazuta la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. In acest caz, din punct de vedere al TVA se considera ca serviciile nu au locul prestarii in Romania daca prestatorul poate face dovada, conform prevederilor mai sus redate, ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate iar serviciile sunt prestate catre sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in Comunitate.
In acest caz, intrucat nu sunt indeplinite cumulativ cele patru conditii prevazute la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, serviciile pentru care se considera ca nu au locul prestarii in Romania, conform art.133 din Codul fiscal, nu sunt impozabile in Romania. Pentru acestea nu se datoreaza TVA in Romania. Factura se va emite fara TVA, cu mentiunea "Neimpozabil in Romania conform art. 133 alin.(2) din Codul fiscal".
Sursa: PortalContabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Termenul de ajustare TVA aferent unei creante eliminate din planul de reorganizare. Sfatul specialistuluiCe obligatii TVA in ce priveste o achizitie intracomunitara de bunuri second-handCare sunt livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care se aplica noua cota de TVA redusa?Rebelii din PDL sustin reducerea taxelorTragedie fiscala in Romania – Partea a II-a: Limitari speciale privind TVAUltimele articole
Marti, 30 aprilie 2024, termen limita pentru depunere a Declaratiei speciale de TVACalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereArticole similare
Obligatia de a emite facturi catre persoane fizice din UE pentru cursuri sustinute. Cum procedam?Lichidare microintreprindere. Aspecte juridice, contabile si fiscaleStudiu de caz: Cota redusa 9 la suta pentru bunuri livrate cu aviz, anterior datei de 1.06.2015Ajustare TVA la achizitie autovehicul. Identificare cheltuielilor deductibilePlafonul de scutire pentru TVA. La ce curs se calculeaza cifra de afaceri in valuta?Ultimele articole
Marti, 30 aprilie 2024, termen limita pentru depunere a Declaratiei speciale de TVAE-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?Declaratia Unica in 2024. Cand se depune declaratia pentru dividendele din 2023?Mari contribuabili in 2024. Cum se interpreteaza Ordinul 442/2016 cu privire la intocmirea dosarului preturilor de transfer?Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Articole similare
Import servicii. Acces online baza de date. Ce regim TVA se aplica?Factura cu TVA de la societatea de leasing, privind timbrul de mediu. Cum procedam?Ordin privind documentele justificative ale furnizorilor de servicii medicaleDeducere TVA leasing auto. Cum deducem corect?Ghid practic: Facturati cu sau fara TVA? Achizitii intracomunitareUltimele articole
Deducere TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiAchizitie intracomunitara cu TVA. Cum se inregistreaza corect factura receptionata?Factura emisa de furnizor strain cu cod de TVA din Romania. Cum se inregistreaza TVA si ce declaratii se depun?FACTURA TVA emisa eronat. Cum se face corectareaEfectele anularii inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
ANSVA: Aproape 300 de agenti economici de pe litoral, sanctionati cu amenzi de peste 2,77 milioane de leiCodul fiscal 2008 - Capitolul IX. Operatiuni scutite de taxa - art. 141-144^1Noutati Legislatie Fiscala 20 - 24 iulie 2009 - Monitorul OficialAFIR deschide sesiuni de depunere a proiectelor pentru noi submasuri din PNDR 2020Baza de impozitare TVA bunuri acordate drept cota de distributie in cadrul societatilor agricoleUltimele articole
Masuri ITM pentru reducerea accidentelor de munca din constructii, in contextul venirii calduriiPana la finalul lui 2024 vor fi efectuate controale in activitatea de manipulare a coletelor si corespondenteiCum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurCum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurFacilitati fiscale in domeniul constructiilor pentru anii 2023 si 2024Articole similare
UE mareste eforturile contra unor afaceri din domeniul comertului cu bauturi alcoolicePrograme de ucenicie cu subventii de 2.250 de lei/luna pentru persoanele cu patru claseCursuri GRATUITE de FORMARE PROFESIONALA: 178 de programe in luna septembrie (ANOFM)Noutati Legislatie Fiscala 20-24 aprilie 2009 - Monitorul OficialIn atentia IMM-urilor: Se lanseaza proiectul AVATARUltimele articole
ANAF deruleaza un program de conformare voluntara in domeniul serviciilor de infrumusetareInformare ANOFM. Ucenicia la locul de munca - o solutie pentru angajatoriANOFM: Asteptam absolventii din 2023 sa se inregistreze in evidentele institutiei pentru e beneficia de serviciile prevazute de legeInformare ITM. Prevederi legale cu privire la regimul de munca al minorilorControale ANOFM: Institutia propune introducerea controlului electronic, modifica procedura de control si clarifica anumite termene (Proiect)Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"