Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care a achizitionat recent utilaje noi pentru productie si care doreste sa isi instruiasca salariatii in vederea folosirii acestora. Pentru aceasta, societatea plateste cursuri de instruire. La final, se doreste emiterea facturii catre societatea-mama, cu sediul in alt stat membru UE. Vom stabili daca aceasta factura (societatea straina are cod de TVA valabil) se va emite cu TVA sau fara.
Potrivit art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, din punct de vedere al TVA sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care, in sensul art. 128-130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2);
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Locul prestarii serviciilor din punct de vedere al TVA se stabileste conform art. 133 din Codul fiscal, in functie de natura acestora.
Ca regula generala, art. 133 alin. (2) stabileste ca locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Exceptiile de la aceasta regula sunt redate la alin. (4), (7) si (8) ale acestui articol si la art. 133 indice 1.
Astfel, locul presatii este considerat a fi:
- locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier;
- locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in cazul serviciilor de transport de calatori;
- locul prestarii efective, pentru serviciile de restaurant si catering, cu exceptia celor prestate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor pe parcursul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuate in cadrul Comunitatii;
- locul unde mijlocul de transport este pus efectiv la dispozitia clientului, in cazul inchirierii pe termen scurt a unui mijloc de transport. Prin termen scurt se intelege posesia sau utilizarea continua a mijlocului de transport pe o perioada de maximum 30 de zile si, in cazul ambarcatiunilor maritime, pe o perioada de maximum 90 de zile;
- locul de plecare a transportului de calatori, pentru serviciile de restaurant si catering furnizate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor in timpul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuata in Comunitate. Parte a unei operatiuni de transport de calatori efectuata in Comunitate inseamna acea parte a operatiunii efectuate, fara escala in afara Comunitatii, intre punctul de plecare si punctul de sosire a transportului de calatori. Punctul de plecare a unui transport de calatori inseamna primul punct stabilit pentru imbarcarea calatorilor in interiorul Comunitatii, daca este cazul, dupa o oprire in afara Comunitatii. Punctul de sosire a unui transport de calatori inseamna ultimul punct stabilit pentru debarcarea in interiorul Comunitatii a calatorilor care s-au imbarcat in Comunitate, daca este cazul inaintea unei opriri in afara Comunitatii. In cazul unei calatorii dus-intors, traseul de retur este considerat o operatiune de transport separata.
- in Romania, pentru serviciile constand in activitati accesorii transportului, precum incarcarea, descarcarea, manipularea si servicii similare acestora, servicii constand in lucrari asupra bunurilor mobile corporale si evaluari ale bunurilor mobile corporale, servicii de transport de bunuri efectuate in Romania, cand aceste servicii sunt prestate catre o persoana impozabila nestabilita pe teritoriul Comunitatii, daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor au loc in Romania;
- locul in care evenimentele se desfasoara efectiv, pentru serviciile legate de acordarea accesului la evenimente culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau alte evenimente similare, cum ar fi targurile si expozitiile, precum si pentru serviciile auxiliare legate de acordarea acestui acces, prestate unei persoane impozabile.
- pentru serviciile de transport de bunuri efectuate in afara Comunitatii, cand aceste servicii sunt prestate catre o persoana impozabila stabilita in Romania, locul prestarii se considera a fi in afara Comunitati, daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor au loc in afara Comunitatii. In aplicarea prezentului alineat serviciile de transport de bunuri efectuate in afara Comunitatii sunt serviciile de transport al carui punct de plecare si punct de sosire se afla in afara Comunitatii, acestea fiind considerate efectiv utilizate si exploatate in afara Comunitatii.
Regula generala se aplica numai in situatia in care serviciile nu se pot incadra in niciuna dintre exceptii. Daca serviciile pot fi incadrate in una dintre exceptii, intotdeauna exceptia prevaleaza, nemaifiind aplicabila regula generala.
Punctul 13 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fix/fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fix/fixe din Romania.
Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Comunitatii, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 156 indice 4 din Codul fiscal, daca nu beneficiaza de o scutire de taxa. Persoanele impozabile care presteaza astfel de servicii si care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare in scopuri de TVA prevazute la art. 153 si 153 indice 1 din Codul fiscal.
In cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix aflat in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate. Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice sau, dupa caz, a unui sediu fix din Comunitate, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, inclusiv in cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA.
Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana impozabila:
a) atunci cand respectivul client i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA si daca prestatorul obtine confirmarea validitatii codului de inregistrare respectiv, precum si a numelui/denumirii si adresei aferente acestuia in conformitate cu art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata;
b) atunci cand beneficiarul nu a primit inca un cod individual de inregistrare in scopuri de TVA, insa il informeaza pe prestator ca a depus o cerere in acest sens, si daca prestatorul obtine orice alta dovada care demonstreaza ca clientul este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila care trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA, precum si daca efectueaza o verificare la un nivel rezonabil a exactitatii informatiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identitatii ori a platii. Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana neimpozabila atunci cand demonstreaza ca acel client nu i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA, aplicandu-se celelalte reguli prevazute de art. 133 din Codul fiscal, in functie de natura serviciului.
In ceea ce priveste servicile pe care le-ati descris, consideram ca acestea nu se incadreaza la niciuna dintre exceptii si, ca atare, se aplica regula generala prevazuta la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. In acest caz, din punct de vedere al TVA se considera ca serviciile nu au locul prestarii in Romania daca prestatorul poate face dovada, conform prevederilor mai sus redate, ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate iar serviciile sunt prestate catre sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in Comunitate.
In acest caz, intrucat nu sunt indeplinite cumulativ cele patru conditii prevazute la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, serviciile pentru care se considera ca nu au locul prestarii in Romania, conform art.133 din Codul fiscal, nu sunt impozabile in Romania. Pentru acestea nu se datoreaza TVA in Romania. Factura se va emite fara TVA, cu mentiunea "Neimpozabil in Romania conform art. 133 alin.(2) din Codul fiscal".
Sursa: PortalContabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Contribuabilii mari si mijlocii vor depune numai electronic declaratiile fiscaleIncasari in scadere la buget. Ce a dus la aceasta pierdere?Comercializarea serviciilor de piata. Comertul en detailAmenda de 5.000 lei pentru cei care nu depun Declaratia 390 VIES la noul termenCe obligatii fiscale apar in cazul utilizarii zilierilor in activitatea cu caracter ocazional?Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Arenda in natura. Neemitere factura centralizatoare. Cum procedati?Regimul TVA al unei facturi din comunitateSfatul specialistului: Veniturile obtinute de cesionar ca urmare a realizarii venitului din creantaCursul valutar utilizat la stabilirea bazei de impozitare a taxei pe valoare adaugataCota de 5% pentru livrarea de constructii. Explicatii Irina DumitrescuUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVArticole similare
Factura cu TVA de la societatea de leasing, privind timbrul de mediu. Cum procedam?Efectele anularii inregistrarii in scopuri de TVACursul de schimb utilizat la determinarea bazei de impozitare a TVAFACTURA TVA emisa eronat. Cum se face corectareaAchizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Ultimele articole
Deducere TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiAchizitie intracomunitara cu TVA. Cum se inregistreaza corect factura receptionata?Factura emisa de furnizor strain cu cod de TVA din Romania. Cum se inregistreaza TVA si ce declaratii se depun?Import nerezidenti si Formularul 090. Ce implicatii fiscale are societatea in Romania?Import servicii. Acces online baza de date. Ce regim TVA se aplica?Articole similare
Ajustarea TVACum aplicam regimul fiscal TVA in cazul inchirierilor de bunuri imobile?RO e-Transport: Cum se declara in sistem UTILAJEle inchiriateReevaluarea mijloacelor fixe. SocoteliCodul fiscal 2011 - Titlul IIUltimele articole
Cladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare Fiscala5 sfaturi pentru renovarea locuintei taleCare este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVASprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileArticole similare
Vreti sa deveniti consultanti fiscali? Iata ce trebuie sa faceti!ANOFM: In ultima luna din an vor fi organizate 141 de programe de FORMARE PROFESIONALAOrdinul 85/2021. A fost aprobata procedura de anulare a obligatiilor de plata accesoriiSprijin de 10.000 euro si training pentru cei care doresc o afacereLegea 248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social a fost republicataUltimele articole
ANOFM: 100 programe de FORMARE PROFESIONALA vor incepe in septembrie 2024Informare ITM: Clauze specifice ce pot fi prevazute in CIMMuncitor calificat vs. muncitor necalificat. Precizari importante ITMANAF deruleaza un program de conformare voluntara in domeniul serviciilor de infrumusetareInformare ANOFM. Ucenicia la locul de munca - o solutie pentru angajatoriAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"